شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 26877
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 13 تیر 1402 - 20:05 | 85 بازدید | ارسال توسط :

عادی شدن یک بحران در سیستان

طوفان هر روزه‌ای که بعد از خشکسالی شاهدش هستیم؛ این بار با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت و شعاع دید افقی ۸۰۰ متر. با تابستانی که طوفانی شروع شده و مردمی که در این شرایط بحرانی هر روز رنجشان بیشتر می‌شود که چرا فقط طوفان همیشه هست. به عقیده کارشناسان محیط زیست از سالیان گذشته […]

عادی شدن یک بحران در سیستان

طوفان هر روزه‌ای که بعد از خشکسالی شاهدش هستیم؛ این بار با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت و شعاع دید افقی ۸۰۰ متر. با تابستانی که طوفانی شروع شده و مردمی که در این شرایط بحرانی هر روز رنجشان بیشتر می‌شود که چرا فقط طوفان همیشه هست.
به عقیده کارشناسان محیط زیست از سالیان گذشته این باد‌ها می‌وزید و بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز به طول می‌انجامید. اما به دلیل وجود «هامون» آثار بهتری روی منطقه شمال و شمال غرب سیستان داشته‌اند و مردم از وزیدن این بادها برای خنک کردن خانه‌هایشان استفاده می‌کردند اما اکنون به دلیل خشک شدن هامون و نرسیدن حقابه هیرمند ؛ بادهای موسمی به طوفان‌های شن تبدیل شده‌اند. کارشناسان حوزه بیابان‌زدایی برای جلوگیری از این بادها سه راهکار ارائه داده‌اند. ۱٫ ایجاد موانع برای جلوگیری از باد مانند بادشکن، ساخت دیوار یا کارهایی از این قبیل. ۲٫ کارهای بیولوژیکی مانند درخت و بوته کاشتن و حفاظت کردن از این پوشش است ۳٫ انتشار آب و تخصیص حقابه تا رطوبت را نگه دارد و اجازه ندهد خاک بلند شود. اما آنها معتقدند با توجه به شرایط منطقه تنها انتشار آب است که می‌تواند این مشکل را حل کند. چرا که ازجمله کارهای مکانیکی‌ای که می‌توان انجام داد، مالچ‌پاشی است که سطح تالاب را نمی‌توان مالچ‌پاشی کرد؛ چراکه هم وسعت بالایی دارد و هم آثار مخرب زیست‌محیطی. همچنین پوشش گیاهی به دلیل نبود آب در هامون و سد بخش‌آباد در بالادست و نیامدن آب از سمت هیرمند از دست می‌رود. باد گرم زابل وقتی می‌وزد هر پوششی که در مسیر باشد را خشک می‌کند و هر رطوبتی که باشد را از بین می‌برد. متاسفانه خشکی بسیار بالا باعث خشونت اقلیمی شده و مردم هم از خشکی آسیب می‌بینند و هم از گردوغبار. بنابر اعلام آبیلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل، از زمان آغاز طوفان‌های ۱۲۰ روزه در شمال استان سیستان و بلوچستان، یک هزار و ۳۳۰ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۹۶ نفر بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند و همچنین یک نفر فوت شد. سال‌هاست روستاهای شهرستان هیرمند در فصل گرما با کم آبی مواجه‌اند و مسئولان هر سال نوید روزهای بهتر در آینده را می‌دهند اما هیچ وقت این مشکل به صورت ریشه‌ای حل نشد. مهم‌ترین مسئله این است که از هر طریق ممکن باید به منطقه آب برسد و حقابه هیرمند باید مساله‌اش حل شود و امیدواریم هر چه سریعتر حقابه را بگیریم.

نویسنده : مینا قدرتی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.