شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 26691
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 08 تیر 1402 - 21:24 | 131 بازدید | ارسال توسط :

تایوان، دستاویز آمریکا برای تشدید چین هراسی

سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین؛ به منظور انجام مذاکراتی با شی جین پینگ، رییس جمهور چین انجام شد. اگر چه این سفر اولین سفر وزیر امور خارجه ایالت متحده از سال ۲۰۱۸ به چین بود، اما در آمریکا تبلیغات رسانه ای چندانی در رابطه با این سفر انجام نشد و […]

تایوان، دستاویز آمریکا برای تشدید چین هراسی

سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین؛ به منظور انجام مذاکراتی با شی جین پینگ، رییس جمهور چین انجام شد. اگر چه این سفر اولین سفر وزیر امور خارجه ایالت متحده از سال ۲۰۱۸ به چین بود، اما در آمریکا تبلیغات رسانه ای چندانی در رابطه با این سفر انجام نشد و در چین نیز از تشریفات مرسومی که در استقبال دولتمردان خارجی برنامه ریزی می شود خبری نبود.
آنطور که خبر های منتشر شده از دیدار ها و گفت و گو های این سفر دو روزه نشان می دهد، هدف اصلی وزیر امور خارجه آمریکا از این سفر، برطرف کردن اختلافات و سوء تفاهم های موجود بین دو کشور است. عادی سازی روابط پس از تنش ‌هایی که در چند ماه گذشته رخ داد و حل و فصل اختلافات دو کشور به دنبال حادثه بالون چینی، و گفت و گو در مورد تایوان از جمله موضوعاتی است که وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر دنبال کرده است.
چین و آمریکا بر سر موضوع مناقشه برانگیز تایوان اختلافات شدیدی دارند. دخالت در حوزه تایوان خط قرمز چین است. این کشور دولت های خارجی را از مداخله در این حوزه و ایجاد روابط مستقل با تایوان برحذر داشته است. در شرایطی که تایوان بخشی از خاک چین است.آمریکا کمک ‌های نظامی خود را به عنوان حمایت از دولتی مستقل به تایوان ارسال می کند! تاجاییکه در مقاطعی بیم آن می رفت که دخالت آمریکا در حوزه تایوان به درگیری نظامی بیانجامد.
آمریکا قصد دارد موضوع تایوان را دستاویزی برای ترویج و تشدید چین هراسی در فضای بین الملل قرار دهد. از نظر دولت های آمریکا، دخالت این کشور در امور سیاسی، امنیتی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی سایر کشورها؛ خدماتی در حوزه حقوق بشر و یا در راستای حفظ و حراست از منافع آمریکا و شرکای آمریکا است؛ اما حضور نیروهای نظامی پکن در حوزه آبی و خاکی چین خطرناک تلقی می شود!
از این رو به نظر نمی رسد این سفر بتواند فضای حاکم بر بحران تایوان را عادی سازی کند. با توجه به همین نکته دستاورد سفر آنتونی بلینکن به چین را باید در هدف کلی تنش زدایی از روابط چین و آمریکا بررسی کرد. دو کشور به سمت گفت و گو های دیپلماتیک آمده اند چون در شرایط فعلی جهان این دو ابرقدرت چاره‌ای جز توافق و تفاهم با هم ندارند. نه آمریکا توان درگیر شدن با چین را دارد و نه چین تمایلی به درگیری نظمی نشان داده است. رفتار آمریکا و چین نشان می دهد که هر دو کشور با درک جایگاه و قدرت متقابل یکدیگر حرکت می کنند و با اقداماتی نظیر سفر اخیر بلینکن به پکن، خط مذاکرات دیپلماتیک را حفظ می کنند.

حسن هانی زاده، تحلیلگر روابط بین الملل

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.