شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 26696
  پرینتخانه » دسته‌بندی نشده تاریخ انتشار : 09 تیر 1402 - 2:03 | 61 بازدید | ارسال توسط :
عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین:

پیام پکن به کاخ سفید رسید

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین در رابطه با سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین گفت: این دیدار از این نظر که اولین سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در پنج سال گذشته بود مورد توجه قرار گرفت و جریان خبر در دنیا دستاورد های دو طرف در این سفر دیپلماتیک را […]

پیام پکن به کاخ سفید رسید

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین در رابطه با سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین گفت: این دیدار از این نظر که اولین سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در پنج سال گذشته بود مورد توجه قرار گرفت و جریان خبر در دنیا دستاورد های دو طرف در این سفر دیپلماتیک را لحظه به لحظه رصد می کردند.
وی افزود: اهمیت این سفر با توجه به تنش هایی که در چند ماه گذشته به دنبال ماجرای انهدام بالون چینی در آسمان آمریکا بالا گرفته بودند، بهتر درک می شود.
فرجی راد در این رابطه افزود: اگر تنش های اخیر آمریکا و چین را مد نظر قرار بدهیم و سپس این سفر را تحلیل کنیم باید گفت سفر بلینکن به چین سفری کاملا ضروری بود. زیرا رهبران جهان بعد از بحران اوکراین هشیار تر از قبل هستند. آمریکا به عنوان ابرقدرت غرب که در جنگ اوکراین در برابر روسیه قرار گرفته و بخشی از هزینه های این جنگ را متقبل می شود، به خوبی می داند باید با دیپلماسی از تنش و درگیری جدید جلوگیری کرد.
دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه در ارتباط با بازتاب رسانه ای این سفر و دستاورد های آن گفت: در ابتدای امر به نظر می ‌رسد هدف کاخ سفید، از سرگیری ارتباطات در سطح روابط دو ابرقدرت بود. آمریکا نمی خواهد سکوت دیپلماتیک بین مقامات ارشد دو کشور ادامه پیدا کند. روابط چین و آمریکا پیچیدگی های سیاسی، اقتصادی و امنیتی فراوانی دارد و همواره نیاز به گفت و گو در دو کشور احساس می شود. قرار گرفتن در دوره ای طولانی از سردی روابط با چین، به نفع آمریکا نیست.
وی گفت: این سفر اگر چه به ظاهر دستاوردی در خور آمریکا نداشت ولی قطار از ریل خارج شده روابط و گفت و گو بین سران دو کشور را به خط خود بازگرداند.
فرجی راد ادامه داد: عملکرد ترامپ در یک دوره چهار ساله ریاست جمهوری به روابط چین و آمریکا لطمه زد ولی بایدن هم در این مدت کار زیادی برای ترمیم زخم ها انجام نداده است. مسائلی از جمله تنش آفرینی آمریکا در حوزه چین و تایوان یا مساله انهدام بالون چینی به تنش میان دو کشور و سردی روابط فی ما بین دامن زده است.
فرجی راد با اشاره به تنش تایوان و نقش آن در روابط آمریکا و چین گفت: دولتمردان چین اهداف اقتصادی کشورشان را بر امور سیاسی و امنیتی اولویت داده اند. اما چین نمی تواند چشم بر تحریکات آمریکا در حوزه تایوان ببندد. موضع صریح چین در خصوص تایوان مدت ها است که بر روابط دو کشور و حتی بر سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به پکن سایه انداخته است.
وی گفت: آمریکا با مراودات اقتصادی و نظامی با شبه جزیره تایوان، تنش‌ ها در این منطقه را شدت بخشیده از این منظر سفر بلینکن موقعیتی به نفع چین است تا هشدار های خود در خصوص تایوان را از طریق وزیر امور خارجه آمریکا به کاخ سفید منتقل کند.
عبدالرضا فرجی راد در پایان گفت: با وجود ادعا های جدایی طلبانه تایوان، چین این جزیره را بخشی از خاک خود می داند. آمریکا یا باید حداکثر روابط اقتصادی و تجاری اش با چین را انتخاب کند و دست از تهدید منافع چین در تایوان بردارد یا به مراودات تحریک آمیز خود با تایوان ادامه دهد و خریدار خشم چین باشد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.