شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 26916
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 15 تیر 1402 - 11:53 | 90 بازدید | ارسال توسط :
حجت الله فرزانی، کارشناس اقتصاد بین الملل:

عضویت در سازمان همکاری های شانگهای یعنی داشتن دوستان بیشتر در دنیا

با توجه به شرایط ایران عضویت در سازمان های بین المللی می تواند برای کشورمان کمک کننده باشد. زیرا می تواند گسترش روابط بین کشورهای عضو را سبب شود. مناسبات و تفاهماتی در اجلاس ها اتفاق می افتد می تواند دیپلماسی اقتصادی ایران را گسترش دهد. شاید ایران بتواند از دل عضویت در سازمان همکاری […]

عضویت در سازمان همکاری های شانگهای یعنی داشتن دوستان بیشتر در دنیا

با توجه به شرایط ایران عضویت در سازمان های بین المللی می تواند برای کشورمان کمک کننده باشد.
زیرا می تواند گسترش روابط بین کشورهای عضو را سبب شود. مناسبات و تفاهماتی در اجلاس ها اتفاق می افتد می تواند دیپلماسی اقتصادی ایران را گسترش دهد.
شاید ایران بتواند از دل عضویت در سازمان همکاری های شانگهای راه هایی را برای دور زدن تحریم ها جست و جو کند.
البته این عضویت به آن معنا نخواهد بود که ما تحریم ناپذیر می شویم بلکه به این معنا است که اگر ما گسترش روابط داشته باشیم، در حدی که روابط مالی و تجاری مان با کشورهای عضو به حدی گسترش پیدا کند که در هم تنیدگی در بازارها و اقتصادها را سبب شود، آن وقت است که در بحث تحریم ها آسیب پذیر نخواهیم بود.
هر چقدر که در دنیا دوستان بیشتری داشته باشیم تحریم های یک جانبه ای که غرب می خواهد برای ایران طراحی کند، به کشور آسیب نمی زند و یا کمتر از تحریم ها لطمه می بینیم.
نکته دیگر در این رابطه این است که گسترش دیپلماتی منطقه ای می تواند برای ما مواهب متعددی داشته باشد. ایران به دوستان بیشتری نیاز دارد تا دسترسی اش را به منابع بلوکه شده تسهیل کنند. به کشورهایی نفت فروختیم و صادرات داشته ایم و امرور در دریافت ارز محدودیت داریم.
باید عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای را از نظر سیاسی هم مورد توجه قرار دار. این موقعیت به دولتمردان و مقامات عالی نظام کمک خواهد کرد تا واقع نگر باشند. گسترش روابط دیپلماتیک تاثیرات خاص خود را دارد. تیم دیپلماسی به روز می شود و باید خود را با شرایط جدید وفق دهد. شعار های ایدئولوژیک جای خود را به عملگرایی می دهد و قدرت مانور های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بالا می رود.
وقتی روابط دیپلماتیک ممتاز داشته باشیم، راحت تر می توانیم مشکلات و موانع را از مسیر سیاست خارجی برداریم. و اهدافمان را پیش ببریم. عضویت در سازمان همکاری های شانگهای یعنی داشتن دوستان بیشتر در دنیا.
حضور در سازمان همکاری های شانگهای قطعا قدرت مذاکره و چانه زنی ایران را بالا خواهد برد. و کشور می تواند از این در، چالش های خود را با دنیا پیش ببرد. از این جنبه نیز حضور در چنین اجلاس ها و سازمان هایی می تواند موثر باشد.
سازمان همکاری های شانگهای به لحاظ جمعیتی، نیمی از مردم جهان را در بر می گیرد. حجم عمده ای از مبادلات اقتصادی جهان به تبع آن در اختیار این مجموعه است. ما به عنوان یک کشور صادر کننده انرژی در جمعی از کشور های تقاضا کننده انرژی قرار خواهیم داشت. این موضوع می تواند در گسترش روابط اقتصادی جدید موثر واقع شود.
به تبع عضویت در این سازمان و مذاکره و ایجاد رابطه تا حدودی اثرات در داخل قابل لمس خواهد بود. حتی شنیده شدن صدای ایران ومواضع ایران می تواند مواهبی در پی داشته باشد. اما آثار اقتصادی این عضویت و نقش عضویت در دفع آسیب های تحریم از جمله برجسته تری امتیازات ایران بعد از عضویت در سازمان همکاری های شانگهای خواهد بود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.