شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 24290
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 15 فروردین 1402 - 12:28 | 63 بازدید | ارسال توسط :

ضرورت اجرای پروژه گزارش وضعیت محیط زیست شهر تهران (SoE)

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: در راستای اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان الزام شهرداری تهران به تهیه نظام جامع پایش و ارزیابی محیط زیست شهر تهران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار انجام پروژه گزارش وضعیت محیط زیست شهر تهران (SoE) را برای سال […]

ضرورت اجرای پروژه گزارش وضعیت محیط زیست شهر تهران (SoE)

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: در راستای اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان الزام شهرداری تهران به تهیه نظام جامع پایش و ارزیابی محیط زیست شهر تهران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار انجام پروژه گزارش وضعیت محیط زیست شهر تهران (SoE) را برای سال ١۴٠٢ در دستور کار خود قرار داده است.

✅ نبود آگاهی کافی از وضعیت محیط زیست و روند تغییرات آن در طول توسعه کالبدی، فیزیکی و جمعیتی شهر و اتخاذ تصمیمات نادرست، ممکن است منجر به بروز عواقب شدید و پیش‌بینی نشده شود که این مسئله بویژه در مورد اکوسیستم‌های شهری به‌عنوان عرصه‌های مورد استفاده شدید بشر و از طرف دیگر به عنوان تغییریافته‌ترین و حساسترین انواع اکوسیستم‌ها بسیار مشهودتر است.

✅ یکی از مناسب‌ترین و جامع‌ترین ابزارها برای نشان دادن روند تغییرات در اکوسیستم‌های پیچیده شهری تهیه گزارش دوره‌ای و متناوب وضعیت محیط زیست است.

✅ ارائه گزارش‌های جامع موضوعی و موضعی متناوب و منظم محیط‌زیست که در نهایت به تولید گزارش وضعیت محیط زیست (SoE) منجر می‌شود، یکی از ارزشمندترین شیوه‌های دستیابی به اطلاعات وضعیت منابع طبیعی و پایداری الگوهای مصرف منابع برای سیاستگذاران، شهروندان، محققان و سایر کارگزاران نظیر برنامه‌ریزان و مدیران منابع طبیعی، صنعتی، رسانه‌ها، مؤسسات آموزشی و سازمان‌های ملی و بین‌المللی است.

✅ در این طرح با رویکرد شناخت روند تحولات محیطی به موازات رشد فیزیکی، صنعتی و جمعیتی شهر تهران در دوره ۵۰ سال گذشته، اثر آن در میزان خدمات اکوسیستم شهری تهران با روش ردیابی تغییرات (Change Detection) با گام‌های زمانی ۵ ساله یا ۱۰ ساله، اندازه‌گیری و محاسبه می‌شود.

✅ با توجه به اینکه گذشته کلید حال و آینده است، با این رویکرد و بدست آوردن الگوی روندهای گذشته تحولات شهری، امکان شناخت وضعیت محیطی آینده شهر آسان‌تر می‌شود. بنابراین در این طرح روند رشد شهر، تغییر کاربری/پوشش اراضی، پوشش گیاهی، وضعیت حرارتی، تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم شهری تهران پایش و مورد سنجش قرار گیرد و  در نهایت ترسیم چشم‌اندازهای آینده زیست محیطی شهری در افق ۱۰ ساله؛ سناریونگاری روندهای آتی وضعیت محیط زیست در دو بازه زمانی ۵ ساله با ارائه برنامه استراتژیک و ارائه راهکارهایی موثر و عملیاتی جهت اصلاح وضعیت و معضلات زیست محیطی موجود انجام خواهد شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.