شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25994
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 17 خرداد 1402 - 18:28 | 57 بازدید | ارسال توسط :

شمار روزافزون شرکت‌کنندگان کنکور بازتابی از رشد سطح نظام آموزشی چین

«یانگ مینِ» ۱۹ ساله احساس مبهمی درباره آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌های چین (کنکور) یا «گائوکائو» دارد. این نوجوان ۱۹ ساله استرس دارد، نگران است و هیجان‌زده اما امیدوار است که کنکور بتواند او را از شهری کوچک در استان «شان‌شی» به رویای بزرگش یعنی تحصیل در «دانشگاه روابط خارجی چین در پکن» برساند و کمک […]

شمار روزافزون شرکت‌کنندگان کنکور بازتابی از رشد سطح نظام آموزشی چین

«یانگ مینِ» ۱۹ ساله احساس مبهمی درباره آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌های چین (کنکور) یا «گائوکائو» دارد.

این نوجوان ۱۹ ساله استرس دارد، نگران است و هیجان‌زده اما امیدوار است که کنکور بتواند او را از شهری کوچک در استان «شان‌شی» به رویای بزرگش یعنی تحصیل در «دانشگاه روابط خارجی چین در پکن» برساند و کمک کند تا به آرزویش که همان دیپلمات شدن است، برسد.

یانگ که دانش آموزی از منطقه یک «شوچنگ» در «شوجوئو» است در سال‌های اخیر برنامه زندگی شلوغی داشته؛ ۶ صبح از خواب بیدار می‌شده و نیمه شب به رختخواب می‌رفته تا خود را برای «بزرگترین امتحان» زندگی‌‌اش، آماده شود.

امسال ۱۲٫۹۱ میلیون دانش آموز در سراسر چین در گائوکائو یا همان کنکور چینی که از چهارشنبه شروع می‌شود و بسته به منطقه مورد نظر دو تا چهار روز به طول می‌انجامد، شرکت می‌کنند. تعداد شرکت کنندگان در کنکور امسال رکوردی جدید محسوب می‌شود زیرا نسبت به سال گذشته ۹۸۰ هزار نفر افزایش داشته است.

به عقیده کارشناسان، رشد شمار شرکت کنندگان در کنکور نشان دهنده بهبود نظام آموزشی چین و توان آموزشی دوره دبیرستان است. با توجه به نرخ کلی ثبت نام در کالج‌ها از جمله کالج‌های فنی و حرفه‌ای، بیش از ۸۰ درصد و بیشتر دانش آموزان فرصت بهره مندی از آموزش عالی را دارند و به این ترتیب کشور بانک استعدادهای با کیفیت بالاتری برای پیش بردن روند توسعه آینده خواهد داشت.

وزارت آموزش از نهادهای محلی درخواست کرده تا نهایت تلاش خود را برای برای تضمین برگزاری ایمن و منصفانه این آزمون بزرگ به کار بندند. این وزارتخانه همچنین با وزارت امنیت عمومی و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات برای مقابله با هر گونه تقلب همکاری دارد. طبق اعلام وزارت آموزش اگر دانش آموزی مرتکب تقلب شود بشدت با او برخورد خواهد شد.

همچنین تدابیر کنترلی هدفمند و علمی کرونا اجرای می‌شود و مراکز تست و رصد فوق العاده در برنامه ریزی‌ها لحاظ شده‌اند.

علاوه بر این امکانات خاص برای تسهیل شرکت حدود ۱۰ هزار دانش آموز معلول در سراسر چین در نظر گرفته شده است.

در مجموع ۲۹ منطقه در سطح استانی در چین شروع به اصلاح کنکور کرده‌اند. دانش آموزان مجازند طبق توانایی و علایق خود ده‌ها رشته را انتخاب کنند؛ در گذشته آنها فقط می‌توانستند دو رشته هنرهای آزاد و علم را انتخاب کنند.

بر اساس اعلام وزارت آموزش چین، یک پروژه ثبت نام ویژه در سال ۲۰۱۲ آغاز شد که طی آن دانشگاه‌های کلیدی سهمیه خود را برای کسانی که ساکن مناطق روستایی بودند افزایش داد و به این ترتیب بیش از ۹۵۰ هزار دانش آموز طی یک دهه گذشته وارد این دانشگاه‌ها شدند.

«جانگ ون‌جیه» دانش آموز یکی از دبیرستان‌های شان‌شی می‌گوید با اینکه استرس زیادی برای کنکور ندارد اما آن را تا اینجا «مهم‌ترین چیز» در زندگی‌اش تلقی می‌کند.

او می‌خواهد زبان چینی، حقوق یا اقتصاد در دانشگاه شان‌شی بخواند و تاکید کرد اگر در کنکور عملکرد خوبی داشته باشد، آن همه تلاش و سختکوشی ارزشمند خواهد بود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.