شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 32768
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 23 دی 1402 - 12:15 | 63 بازدید | ارسال توسط :

خورشید جایگزین نفت می‌شود؟!

نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان نیروگاه‌های بدون آلایندگی یا انتشار صفر تعریف می‌شوند. گفته می شود این نیروگاه‌ها تأثیر ناچیزی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. در طول عملکرد نیروگاه خورشیدی، انتشار گازهای CO2، NOx و SO2 به صفر می‌رسد و از گرمایش جهانی جلوگیری می‌کند. بر اساس آمار سازمان‌های بین المللی، امارات متحده عربی به عنوان […]

خورشید جایگزین نفت می‌شود؟!

نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان نیروگاه‌های بدون آلایندگی یا انتشار صفر تعریف می‌شوند. گفته می شود این نیروگاه‌ها تأثیر ناچیزی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. در طول عملکرد نیروگاه خورشیدی، انتشار گازهای CO2، NOx و SO2 به صفر می‌رسد و از گرمایش جهانی جلوگیری می‌کند.

بر اساس آمار سازمان‌های بین المللی، امارات متحده عربی به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی انرژی خورشیدی ظاهر شده و این کشور دومین کشور در جهان از نظر مصرف انرژی خورشیدی است. امارات در ماه‌های گذشته نیروگاه خورشیدی بزرگ خود به نام «الظفره» را که یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات بهره‌برداری از انرژی خورشیدی برای تولید انرژی در جهان محسوب می‌شود، افتتاح کرد. شرکت ملی انرژی ابوظبی ادعا کرد که با عملیاتی شدن این نیروگاه خورشیدی تولید دی اکسید کربن در امارات ۲٫۴ میلیون تن کاهش خواهد یافت و این نیروگاه یکی از مقرون به صرفه ترین نیروگاه‌های جهان با نرخ تعرفه ۱٫۳۲ سنت در هر کیلووات ساعت است.

امارات به عنوان کشوری غنی از منابع نفتی، بنا دارد برای دستیابی به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ سرمایه گذاری در زمینه ساخت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهد؛ چرا که امارات به این نتیجه رسیده است که ذخایر نفتی تا ابد باقی نخواهند ماند و بالاخره روزی به اتمام خواهند رسید، در این میان کسانی برنده میدان خواهند بود که از هم اینک به فکر بوده و دنبال استفاده از انرژی‌های جایگزین نفت باشند. گفته می شود این کشور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بین ۱۵۰ میلیارد درهم (۴۰٫۸ میلیارد دلار) تا ۲۰۰ میلیارد درهم (۵۴ میلیارد دلار) در زمینه تولید انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه گذاری کند.

وجود حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال در ایران باعث شده کشور ما هم در زمره بهترین کشورهای جهان در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی به حساب آید. تابش آفتاب در ایران با کشورهایی نظیر عربستان بسیار متفاوت است چرا که آفتاب عربستان گرمایی بیشتری دارد اما تابش آن در ایران مطبوع است. این تفاوت تابش سبب می شود بتوانیم از انرژی خورشید برای تولید برق با بهره گیری از سیستم‌های فتوولتائیک نهایت بهره را بگیریم چرا که این سیستم ها در مقابل گرمای زیاد راندمان کمتری دارند. کشور ما هم برنامه‌های متنوعی را برای استفاده از انرژی خورشیدی و رهایی از نیاز کشور به سوخت فسیلی و انرژی هسته‌ای در دستور کار قرار داده است، به عنوان نمونه احداث نیروگاه‌های خورشیدی توسط نهادهای حمایتی و واگذاری آن به خانواده‌های تحت پوشش به عنوان یک برنامه عملیاتی در حوزه تامین انرژی در حال اجراست. همچنین قرار است نخستین شهرک تخصصی خورشیدی ایران با مساحت ۱۰۰ هکتار با ظرفیت حدود ۱۵ مگاوات در منطقه‌ای به نام شال در بویین زهرای استان قزوین تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اتمام ذخایر نفت و سوخت فسیلی در کشور امری اجتناب ناپذیر است، چند سال زودتر یا دیرتر فرقی ندارد، مهم آمادگی برای مقابله با این موضوع و استفاده از انرژی‌های جایگزین است. موقعیت جغرافیایی و پراکندگی روستایی در کشور بهترین فرصت را برای استفاده از انرژی خورشیدی میسر ساخته تنها عزم جدی تری لازم است تا کشور به سمت بهره گیری از فنآوری‌های تولید برق از خورشید برود تا از وابستگی به نفت و سوخت‌های فسیلی رها شود و گام در راه توسعه پایدار گذارد.

نویسنده : مینا قدرتی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.