شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35230
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 06 فروردین 1403 - 23:30 | 29 بازدید | ارسال توسط :

حمله تروریستی مسکو و برجسته شدن اهمیت ایجاد جبهه متحد علیه تروریسم

حمله تروریستی جمعه شب در تالار کنسرت «کروکوس» مسکو تاکنون ۱۷۳ کشته بر جای گذاشته است. گروه تروریستی «داعش خراسان»مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. این حمله تروریستی خونین نشان می‌دهد که تروریسم همچنان یک تهدید جهانی بوده و ایجاد یک جبهه متحد موثر علیه تروریسم در جهان اهمیتی فراوان دارد. گروه تروریستی […]

حمله تروریستی مسکو و برجسته شدن اهمیت ایجاد جبهه متحد علیه تروریسم

حمله تروریستی جمعه شب در تالار کنسرت «کروکوس» مسکو تاکنون ۱۷۳ کشته بر جای گذاشته است. گروه تروریستی «داعش خراسان»مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. این حمله تروریستی خونین نشان می‌دهد که تروریسم همچنان یک تهدید جهانی بوده و ایجاد یک جبهه متحد موثر علیه تروریسم در جهان اهمیتی فراوان دارد.

گروه تروریستی داعش در هرج و موج‌ها پس از سرنگونی حکومت صدام حسین در عراق برخاسته و در طول جنبش بهار عربی ۲۰۱۱-۲۰۱۰ و جنگ داخلی سوریه به اوج حیات خود رسیده و از آن زمان تاکنون چندین شاخه آن نیز در مناطق مختلف فعالند که فعال‌ترین آنها، همان «داعش خراسان» است.

ظهور گروه «داعش خراسان» به راهبردهای ژئوپلیتیکی ایالات متحده و غرب مرتبط است. در سال ۲۰۲۱، دولت بایدن اولویت راهبردی جدید خود را رقابت با «قدرت‌های بزرگ» تعیین کرده و در این راستا، عجولانه نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و گروه «داعش خراسان» نیز با استفاده از این فرصت، به سرعت مجددا فعال شد.

با توجه به پیشرفت در بازجویی مظنونان حادثه تروریستی فوق، اگرچه روسیه هنوز مسئولیت داعش خراسان در حمله تروریستی را تایید نکرده اما ماهیت این حادثه به عنوان یک حمله تروریستی فرامرزی، قطعی است. این حمله تروریستی نشان می‌دهد که تروریسم همچنان یک تهدید جهانی پایدار برای کل جهان است و همچنین، اهمیت ایجاد یک جبهه متحد موثر علیه تروریسم در جهان را برجسته کرده است.

اگرچه جامعه بین‌المللی درباره ضرورت و اهمیت مبارزه با تروریسم به اجماع رسیده است، اما هنوز در موضوعات کلیدی مانند تعریف سازمان‌های تروریستی و اشتراک‌گذاری اطلاعات مرتبط با تروریسم اختلافات زیادی وجود دارد که این، تشکیل یک جبهه متحد بین‌المللی مؤثر در مقابله با تروریسم را دشوار می‌کند.

در حمله تروریستی مسکو، ایالات متحده مدعی شد که هشدارهای مربوطه را به روسیه داده، اما در واقع به جزییات کلیدی در این اطلاعات اشاره‌ای نکرده است. محکومیت این حمله تروریستی توسط واشنگتن نیز نسبتا دیر صورت گرفته و این، جامعه بین‌المللی را سردرگم کرد.

به طور خاص ایالات متحده و سایر کشورهای غربی که به دنبال منافع خود در موضوعات مبارزه با تروریسم بوده‌ند از مدت‌ها پیش استانداردهای دوگانه را اتخاذ کرده و عمدا تروریسم را با کشورها، گروه‌های قومی و مذاهب خاص مرتبط جلوه داده و حتی مبارزه با فعالیت‌های تروریستی را به عنوان «سرکوب حقوق بشر» تعریف کرده‌اند. این رفتار گیج کننده، تروریسم را تشویق کرده و اثربخشی مبارزه با تروریسم بین‌المللی را تضعیف نموده و موانعی بزرگ را برای ایجاد یک جبهه واحد بین‌المللی علیه تروریسم ایجاد کرده است.

علاوه بر این، مظنونان دستگیر شده در حادثه تروریستی مسکو عمدتاً از مناطق توسعه نیافته هستند و این نیز بار دیگر ثابت کرده که برای حل تروریسم، علاوه بر مبارزه با تروریست‌ها، باید اقداماتی را برای از بین بردن ریشه‌های تروریسم از جمله رفع فقر، بهبود آموزش وگسترش اشتغال انجام داد. در عین حال، ما باید شرایط را تثبیت کنیم و گفتگوی برابر و همزیستی هماهنگ بین تمدن‌ها و مذاهب مختلف را ترویج دهیم تا فضا برای رشد ایدئولوژی‌های افراطی را تنگ کنیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.