شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 14 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 20309
  پرینتخانه » خبر ویژه, فرهنگی تاریخ انتشار : 03 مرداد 1401 - 17:09 | 192 بازدید | ارسال توسط :

پیشنهاد جدید بازیگری برای مازیار لرستانی

روند قانونی تغییر یا تطبیق جنسیت چیست؟

پیشنهاد جدید بازیگری برای مازیار لرستانی

مازیار لرستانی که در  هفته‌های گذشته در اینستاگرام از تغییر جنسیت خود خبر داده بود حالا از پیشنهاد بازی به او در فیلم جدیدی نوشته است:« چند روز پیش ، نقش جدیدی در فیلمی تازه بهم پیشنهاد شد. ممنونم از کارگردان‌ها و تهیه کننده‌های پیشرو و ممتازی که من رو در قامت امروزم می پسندند. اگر خدا بخواد با هم خاطره‌های جدیدی می‌سازیم.»

در هفته‌های گذشته، ماجرای تغییر یا تطبیق جنسیت یکی از بازیگران سینما و تلویزیون در فضای مجازی و رسانه‌ها بسیار خبر ساز شد و بعد هم او این گفته‌ها به صورت صوتی از او در رسانه‌ها منتشر شد.« ۵۶ سال به اسم شهره لرستانی زندگی کردم، هنوز اسمم در شناسنامه شهره است؛ اما عرفاً و شرعاً من از امروز زن نیستم، امیدوارم بتوانم باز هم در زیر سایه بزرگان سینما به مردم کشورم خدمت کنم.»این خبر هم البته باز مورد سو‌ء استفاده برخی رسانه‌ها برای گرفتن بازدید قرار گرفت و بسیاری افراد سود جو هم به نام این بازیگر صفحات اینستاگرام باز کردند.

از انتشار خبر این تغییر تقریبا دو هفته‌ای می‌گذرد و حالا خبر رسیده است که مازیار لرستانی در فیلم جدیدی نقش گرفته است، اگر چه هنوز نام فیلم و کارگردان خوش فکر و پیشرو اطلاعاتی در دست نیست. پیش از لرستانی، سامان (فرزانه) ارسطو در سال ۸۷ یعنی حدود ۱۴ سال پیش این عمل را انجام داده بود که البته  این عمل حاشیه‌های بسیاری هم برای او به همراه داشت. سامان ارسطو با وجود مشکلات نه تنها سال ۹۴ ازدواج کرد که بعد از آن نیز به رغم تمام فشارها و بی مهری‌ها فعالیت‌های هنری خود در تئاتر را ادامه داد.  او در سال ۹۷  تئاتر کالبد شکافی را با موضوع جنسیت و مشکلات تراجنسی‌ها کارگردانی کرد و خود نیز در آن بازی داشت. خودکار بیکار و همتون منو میشناسین از جمله دیگر آثاری است که او هم بازیگر و هم کارگردان آن‌ها بوده است. با وجود این، همواره این گلایه از سوی او وجود دارد که بسیاری از سینماگران به او نقش نمی‌دهند و احتمالا به همین دلیل وارد فضای کارگردانی هم شده است.« من سال ۸۷ جراحی کردم اما می دانید، پس از آن چند فیلم کار کردم؟ حتی دوست‌های صمیمی‌ام به من نقش نمیدهند و می گویند که نمی شود، کار کنی. چرا؟ حتی چند نفر زنگ زدند، برنامه «ماه عسل» و گفتند، سامان ارسطو را به برنامه‌تان دعوت کنید تا در این باره صحبت کند اما آن‌ها گفتند، این موضوع خط قرمز صدا و سیما هست. خط قرمز یعنی چه؟ حتی نمایشم را هم هیچ‌کس حمایت نکرد؛ هر چند که خیلی مفید دیده شد.»

روند قانونی تغییر یا تطبیق جنسیت

انتشار اطلاعات و آگاهی رسانی درباره ترانس‌سکشوال ها و مشکلات آنان به قدری همواره با سانسور و ملاحظات غیر ضرور روبرو بوده است که بسیاری با شنیدن تغییر جنسیت مازیار لرستانی اظهار تعجب کردند و نمی‌دانستند که راهکار قانونی و پزشکی آن در کشور پیش بینی شده است. ترنس سکشوال اختلالی است که بر اساس آن ، شخص ترنس عقیده دارد که به جنسیتی غیر از آنچه در واقعیت دارد، متعلق است.  میان احساسات او با جنسیت او تناقضی وجود دارد. دکتر علی سلیمان‌پور حدود یک دهه مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان بوده است و البته از سال گذشته با معرفی دکتر منصورفیروزبخت به جای او، در کسوت دیگری فعال است. او پیش از این به خبرآنلاین گفته است:« از زمانی که فرد مراجعه و اعلام می‌کند مبتلا به ملال جنسی است مطابق قانون حداقل یک سال باید زیر نظر مجموعه تخصصی و زیر نظر اعضای دانشگاه قرار داشته باشد و هر ماه به پزشکی قانونی مراجعه کند. در طول این مدت روانپزشک، مددکار روانشناس و غیره با این فرد در ارتباط هستند و اگر در نهایت اختلال ملال جنسی تشخیص تایید شد فرد باید سه تا شش ماه  در قالب جنس مختلف در یک حوزه حضور پیدا کند تا پذیرش خود و جامعه درباره تغییر جنسیت وی تایید شود.» به گفته سلیمان‌پور پس از این مرحله و اظهار نظر صریح کلینیک پرونده این فرد وارد کمیسیون پزشکی قانونی می‌شود و پس از بررسی سوابق او توسط سه تا هفت متخصص روانپزشکی با او  مصاحبه انجام می‌شود و گر واقعا مبتلا به اختلال هویت جنسی باشد و بیم مشکل وی در حضور در اجتماع رفع شود امکان تغییر جنیست وجود دارد.

نویسنده : نیره خادمی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.