شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 21605
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 03 شهریور 1401 - 20:44 | 193 بازدید | ارسال توسط :

هنر گلدوزی سنتی «میائو» چگونه از اسپانیا سر در آورد؟

سفری به «گویژو» توسط «جائو نایهوا» که در اسپانیا زندگی می‌کند باعث شد شیفته فرهنگ و داستان‌های پشت هنر گلدوزی «میائو» شود. او فعالانه با بازارهای خارجی مرتبط شد و کمک کرد تا آثار تولیدی گلدوزی زنان از مرزهای چین خارج شود و به دست مردم جهان برسد. جائو نایهوا در ابتدای سال جاری به روستای «لانگانگ» از شهرستان «هوشان» دعوت شد تا میراث فرهنگی ناملموس گروه‌های قومی محلی مانند گلدوزی سنتی، لباس‌ها، بالشت‌های طبی و غیره را از نزدیک ببیند.

هنر گلدوزی سنتی «میائو» چگونه از اسپانیا سر در آورد؟
او وقتی برای اولین بار دید سوزن‌های پرنده دخترانی که هنر گلدوزی میائو را به شکل مسحورکننده‌ای عوض می‌کردند، شگفت‌زده شد. جائو نایهوا همانجا شخصا روند تولید یک محصول صنایع دستی گلدوزی میائو را تجربه کرد. یکی از مادران ماهر در هنر گلدوزی میائو به او گلدوزی با دست را یاد داد و باعث شد یک تجربه زیبا از «انجام کار به دست خودش» را تجربه کند و علاوه بر آن به وسعت و عمق فرهنگ سنتی چین پی ببرد.

سفر به آن روستا همچنین به جائو نایهوا اجازه داد تا دشواری‌های پیش روی هنر گلدوزی میائو را در اینکه چگونه نسل به نسل حفظ شده و ترویج یافته، درک کند.

پزشکان سه سال قبل مادری که به جائو گلدوزی را آموزش داد، مبتلا به سرطان سینه تشخیص دادند. وی در این باره گفت: وقتی برای اولین بار متوجه شدم،‌ قلبم شکست اما وقتی سوزن را برداشتم و شروع کردم به گلدوزی، جسم و ذهنم آرامش پیدا کرد.

این مادر ۴۴ ساله رفته رفته با کمک این هنر گلدوزی آرامش بیشتری پیدا کرد. وی گفت: حالا با درآمدی که از گلدوزی دارم می‌توانم خودم از عهده هزینه‌های پزشکی برآیم. باید برای زنده ماندن به سختی کار کنم چون امید به زنده ماندن دارم.

داستان زندگی «شیو نیانگ» عمیقا جائو نایهوا را تحت تاثیر قرار داد. وی گفت: هنر گلدوزی میائو ترسیم کننده عشق و آرزو برای یک زندگی جدید است بنا بر این می‌تواند تا مدت‌های مدید باقی بماند و بدرخشد. امیدوارم بتوانم از توانم استفاده کنم تا این میراث را ترویج کنم و فرهنگ میائو را توسعه دهم.

هوشان و بویی در منتهی الیه جنوبی شهر «رنهوای» در استان گویژو واقع شده و بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۰ درصد آنها از قوم میائو هستند. دختران این منطقه به دلیل فرهنگ سنتی از کودکی هنر گلدوزی و مهارت‌های سنتی مانند دوختن، چاپ و رنگ آمیزی را فرا گرفته و بنا بر این هنر گلدوزی به خوبی در اعماق وجود آنها ریشه یافته است. شهر رنهوای به خوبی از این مزیت بهره برده و فعالانه «طرح شکوهمند» را اجرایی کرده است. در این طرح به راه اندازی و بهبود مکانیزم‌های کاری، مکانیزم‌های آموزشی و مکانیزم‌های سرمایه‌گذاری پرداخته شده و تلاش‌ها برای شناسایی استعدادهایی که در این میراث فرهنگی استعداد دارند را شدت بخشیده است. بنا بر این دخترانی که گلدوزی بلد هستند تشویق می‌شوند تا فعالانه هنرهای لازم را بیاموزند و به نسل بعد از خود نیز بیاموزند. به این ترتیب راهی برای حفاظت،‌ انتقال نسل به نسل و توسعه فرهنگ بومی گلدوزی رنهوای میائو هموار شده است.

ژائو نایهوا در این باره گفت: با اینکه گلدوزی میائو از حمایت قوی کمیته حزب در هوشان برخوردار است اما بازار آن به طور کامل کشف نشده و بنا بر این درآمد زنانی که این هنر را انجام می‌دهند صرفا برای نیازهای روزمره آنها کافی است. اگر بخواهیم این میراث فرهنگی ناملموس را بهتر مورد حمایت قرار دهیم باید راهی برای حضور آن در بازار پیدا کنیم.

او که امسال ۵۲ ساله می‌شود اهل «شائوشینگ» از استان «جه‌جیانگ» است و اکنون معاون رئیس «اتاق بازرگانی سرمایه گذاری و تجارت اسپانیا-چین» است.

جائو نایهوا امیدوار است بتواند از طریق ارتباطات و منابعی که دارد این هنر گلدوزی بومی و زیبا را به بازارهای خارجی معرفی کند تا به دختران صاحب هنر گلدوزی کمک کند زندگی بهتر و با معناتری داشته باشند.

پس از بازگشت به اسپانیا، او فعالانه با بازارها ارتباط گرفت و چندین لباس سنتی، گلدوزی و اکسسوری‌های میائو را در «نمایشگاه رفاه عمومی گلدوزی میائو چین ۲۰۲۲» به نمایش گذاشت. این محصولات قومی باعث جذب خارجی‌ها شد به گونه‌ای که در روز نمایشگاه تمام آنه به فروش رفت.

«خوان مانوئل اوجدا» شهروند اسپانیایی که از نمایشگاه دیدن کرده، گفت: گلدوزی چینی فوق العاده است. این مهارت واقعا ظریف و زیباست. با پوشیدن این لباس‌های گلدوزی‌شده به من درک جدیدی از هنرهای زیبا داده است.

داده‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱، صادرات نساجی و پارچه چین به ۶ میلیون دلار رسید که از این میزان محصولات گلدوزی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داد. این باعث شد جائو نایهوا ظرفیت بازار بزرگی را در هنر گلدوزی میائو ببیند. او به بخش هوشان بازگشت و فعالانه مدل «استودیو+شعبه+تعاونی+دختران گلدوزی» را با کمیته محلی حزب و دولت مطرح کرد و بر تولید محصولات گلدوزی از طریق سفارش‌ها تمرکز نمود. از این طریق،‌ درآمد روستا بیشتر می‌شود و باعث می‌شود روستاییان درآمدشان بیشتر شود و ثروتمند شود.

وی می‌گوید: زمان در حال تغییر است و در هنر گلدوزی هم باید نوآوری ایجاد شود.

او با طراحان برجسته و مشهور در اسپانیا و مکزیک تماس گرفت و از طریق پلتفرم‌های  اینترنتی این طراحان یک به یک با زنان میائو همکاری کردند.

به عقیده جائو نایهوا با ادغام نوآوری با عناصر قومی و مدر روز، مهارت گلدوزی زنان میائو می‌تواند به بازار بین‌المللی راه پیدا کند.

او گفت: ما به نتایج خوبی دست پیدا کرده‌ایم. از ابتدای سال جاری تا الان، مبلغی از محل محصولات میراث فرهنگی ناملموس مثل گلدوزی و لباس‌های گلدوزی حاصل شده به ۲۰۰ هزار یوان رسیده که باعث شده بیش از ۳۰ زن صاحب هنر گلدوزی درآمدشان افزایش پیدا کند.

در مرحله بعد جائو نایهوا با هوشان همکاری خواهد کرد تا مشترکا به ترویج میراث و مهارت‌های گلدوزی میائو بپردازد، بر صنعت گلدوزی میائو تمرکز کند، تلاش بیشتری در پلتفرم‌های اینترنتی، استعدادها و برندها انجام دهد تا زنجیره صنعتی گلدوزی میائو توسعه یابد.

او فعالانه در حال توسعه بازارهای بین‌المللی است تا «مهارت انگشتان» به «خوشبختی ملموس» تبدیل شده و به احیای مناطق روستایی کمک کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.