شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 26894
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 14 تیر 1402 - 13:57 | 73 بازدید | ارسال توسط :

مقصد سازمان همکاری شانگهای کجاست؟

نشست شورای سران دولتی «سازمان همکاری شانگهای» روز سه شنبه چهارم جولای (۱۳ تیر) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در سخنرانی ویدئویی خود تاکید کرد که سازمان همکاری شانگهای باید متحد باشد و همکاری کند تا قطعیت و انرژی بیشتری را به حفظ صلح و توسعه جهانی […]

مقصد سازمان همکاری شانگهای کجاست؟

نشست شورای سران دولتی «سازمان همکاری شانگهای» روز سه شنبه چهارم جولای (۱۳ تیر) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در سخنرانی ویدئویی خود تاکید کرد که سازمان همکاری شانگهای باید متحد باشد و همکاری کند تا قطعیت و انرژی بیشتری را به حفظ صلح و توسعه جهانی تزریق نماید. اما قطعیت و انرژی مثبت را چگونه باید درک کرد؟ «قدرت تفکر» آن را برای شما تفسیر می‌کند.

ساخت جامعه با سرنوشت مشترک سازمان همکاری شانگهای طی ۲۲ سال گذشته

این سازمان در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و اعضای موسس آن چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان بودند. بعدا در سال ۲۰۱۷ دو کشور هند و پاکستان به آن پیوستند. نشست روز سه شنبه همچنین وضعیت عضویت ایران را به تصویب رساند و یادداشت تعهدات بلاروس به منظور پیوستن به سازمان نیز به امضاء در آمد.

سازمان شانگهای طی ۲۲ سال گذشته به صورت یک سازمان منطقه‌ای فراگیر با بزرگترین قلمرو، بیشترین جمعیت و توان قدرتمند در جهان گسترش پیدا کرده است. تشکیل «خانواده سازمان همکاری شانگهای» به یک نمونه پر جنب و جوش از مفهوم جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت تبدیل شده است.

مقصد سازمان همکاری شانگهای کجا باید باشد؟

جهان امروز با هرج و مرج درآمیخته و تغییرات قرن در حال سرعت گرفتن هستند. جامعه بشری با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبروست. اتحاد یا چند دستگی؟ صلح یا درگیری؟ همکاری یا تقابل؟ مقصد «خانواده سازمان همکاری شانگهای» در مواجهه با این سوالات دوران کجا باید باشد؟

پاسخ «مشخص» شی جین پینگ این است که برآورده کردن خواسته مردم تمام کشورها برای داشتن یک زندگی بهتر وظیفه ماست و روند زمان‌ها یعنی صلح، توسعه، همکاری و برد-برد، مقاومت ناپذیر است. برای نیل به این هدف، آقای شی تدابیر عملگرایانه‌ای را مبتنی بر نبض زمان‌ها پیشنهاد داد که انرژی مثبتی به سازمان شانگهای تزریق می‌کند.

ارتقاء همبستگی و اعتماد متقابل

صلح مهم‌ترین چیز است و جهان، یک خانواده است؛ اینها مفاهیمی است که ریشه در چشم انداز اجتماعی پنج هزار ساله چین و چشم انداز جهان دارند. این رویکرد همچنین اساس ایدئولوژیکی ابتکارات امنیت و توسعه جهانی آقای شی هستند. شالوده این مفاهیم پیوند دادن اختلافات از طریق گفتگو و کنار گذاشتن رقابت از طریق همکاری است. رهبر چین برای تحقق این هدف تاکید کرد که خانواده سازمان همکاری شانگهای باید سنت همبستگی و اعتماد متقابل را حفظ کند، مشتاقانه به منافع اصلی و نگرانی‌های مهم کشورهای عضو احترام بگذارد،‌ قاطعانه از همدیگر در دستیابی به توسعه و جوان‌سازی حمایت کنند و با جدیت آینده و سرنوشت توسعه و پیشرفت کشور را در دستان خود بگیرند.

تضمین امنیت مشترک

برای پرجمعیت‌ترین سازمان منطقه‌ای جهان، کشورهای عضو با خطر نیروهای خارجی که در پی تحریک «جنگ سرد جدید» و «انقلاب رنگی» هستند، روبروست. آقای شی به منظور ساخت یک سد امنیت منطقه‌ای قدرتمند پیشنهاد بهبود سطح همکاری امنیتی در سازمان همکاری شانگهای، از توسعه همکاری در حوزه‌هایی مثل ضد تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر گرفته تا همکاری در حوزه‌های امنیت غیرمنطقه‌ای مانند امنیت داده‌ها، امنیت بیولوژیکی و امنیت فضای خارج را پیشنهاد داد.

تمرکز بر همکاری کاربردی

برای مواجهه با دشواری‌های جاری در روند توسعه جهانی ارتقاء رشد اقتصادی وظیفه مشترک تمام کشورهای عضو برای سازمانی است که مدام در حال توسعه است. شی جین پینگ در این راستا پیشنهادات واقع‌بینانه‌ای را به منظور حل این مشکل ارائه کرده که عبارتند از: توسعه سهم تسویه با ارز محلی در کشورهای عضو سازمان، ترویج راه اندازی بانک توسعه سازمان و تسریع ساخت کانال‌های لجستیک بین‌المللی منطقه‌ای. رهبر چین گفت که تلاش‌ها باید برای بزرگتر کردن کیک همکاری سودمند متقابل صورت گیرد تا ثمرات توسعه بتواند به شکل منصفانه‌تری به مردم تمام کشورها سود برساند. این تجلی عینیِ مفهوم توسعه مستمر او یعنی «نتایج مردم‌محور و به اشتراک‌گذاشته شده توسط مردم» است.

ترویج پیوندهای مردم با مردم

رهبر چین در حوزه وسیع سازمان همکاری شانگهای ابتکار تمدن جهانی خود را عملی کرده تا ادغام و یادگیری متقابل تمدن‌های بشری ترویج یابد: طی سه سال آینده چین هزار بورسیه آموزگار زبان چینی در سطح بین‌الملل و سه هزار بورسیه به کشورهای سازمان همکاری شانگهای اعطاء می‌کند.

درصدی از اردوی تابستانی برنامه «پل چینی» و ۱۰۰ دانشمند جوان به چین دعوت شده‌اند تا در تبادلات تحقیقات علمی شرکت کنند.

شی جین پینگ از سازمان همکاری شانگهای خواست تا ارزش‌های مشترکی چون صلح، توسعه، انصاف‌، عدالت، دموکراسی و آزادی برای تمام بشریت را ترویج کند و مدرنیزاسیون جامعه بشری از طریق تلاش‌های مشترک برای ترویج مستمر حقوق منصفانه، فرصت‌های منصفانه و قوانین منصفانه، ارتقاء یابد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.