شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35388
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 13 فروردین 1403 - 19:17 | 36 بازدید | ارسال توسط :

رونق اقتصاد چین بر اساس شاخص مدیران خرید تولیدی

آخرین داده‌ها مربوط به شاخص مدیران خرید تولیدی (PMI) چین، شاخص فعالیت تجاری غیرتولیدی و شاخص تولید جامع PMI به ترتیب ۵۰٫۸، ۵۳٫۰ و ۵۲٫۷ درصد در ماه مارس بوده است که نسبت به ماه فوریه به ترتیب ۱٫۷، ۱٫۶ و ۱٫۸ واحد درصد افزایش داشته است. در این میان، شاخص PMI برای اولین بار […]

رونق اقتصاد چین بر اساس شاخص مدیران خرید تولیدی

آخرین داده‌ها مربوط به شاخص مدیران خرید تولیدی (PMI) چین، شاخص فعالیت تجاری غیرتولیدی و شاخص تولید جامع PMI به ترتیب ۵۰٫۸، ۵۳٫۰ و ۵۲٫۷ درصد در ماه مارس بوده است که نسبت به ماه فوریه به ترتیب ۱٫۷، ۱٫۶ و ۱٫۸ واحد درصد افزایش داشته است. در این میان، شاخص PMI برای اولین بار پس از ماه سپتامبر سال گذشته به محدوده توسعه بازگشته و سه شاخص نیز همگی بالاتر از انتظارات بازار بودند و رونق اقتصاد چین را همراه با نسیم بهاری ماه آوریل به ارمغان آورده اند.

PMI به عنوان یکی از مهمترین شاخص هایی منعکس کننده عملکرد اقتصادی یک جامعه اقتصادی و به ویژه رونق آن در نظر گرفته می شود و مورد توجه گسترده قرار دارد. در چند ماه گذشته، زمانی که PMI صنایع تولیدی چین زیر خط رونق و رکود ۵۰ درصدی قرار داشتند، برخی در کشورهای دیگر به بدگویی و سیاهنمایی در مورد اقتصاد چین پرداختند و از آن به عنوان «شواهد آهنین» رکود اقتصادی و حتی فروپاشی اقتصاد چین یاد کردند. با نگاهی عینی می‌توان گفت که اعتماد برخی از مردم در داخل چین نیز  تحت تأثیر این تبلیغات قرار گرفت و وقتی دیدند که داده‌های PMI چندان مطلوب نیست، بیش از حد نگران شدند.

جالب اینجاست که اکنون که PMI صنایع تولیدی به محدوده توسعه بازگشته است، آن مخالفان یا سکوت می مانند یا می گویند که این موقتی است و باید دید که آیا قابل تداوم است یا خیر. این داده ها همان داده های PMI است که به طور رسمی توسط چین منتشر شده و توسط همین افراد نیز تفسیر می شوند. هنگامی که داده ها ظاهر خوبی ندارند، این گروه از افراد آن را به عنوان “منعکس کننده وضعیت واقعی اقتصاد چین” یا “وضعیت بدتر ” تفسیر می کنند؛ زمانی که داده ها مثبت می شوند، این گروه از افراد بیان می کنند که منعکس کننده واقعیت نیست. معلوم است که بدگویان اقتصاد چین همیشه از قبل نتیجه گیری خود را کرده اند. خوشبختانه، همان طور که رئیس جمهور شی جین پینگ چند روز پیش در دیدار با نمایندگان جامعه تجاری و دانشگاهی استراتژیک ایالات متحده گفت، اقتصاد چین در گذشته به دلیل “تئوری فروپاشی چین” دچار فروپاشی نشد و اکنون نیز به دلیل “تئوری به اوج رسانی  چین”به اوج نمی رسد.

انتشار پیام های مثبت فشرده، بزرگ و کوچک، در سال جاری باعث شده است که جهان   انتظار بیشتری نسبت به عملکرد اقتصاد چین در سال ۲۰۲۴ داشته باشد. در سال ۲۰۲۴، چین به ‌طور متوالی سیاست‌هایی را در زمینه پیشبرد گشایش در سطح بالا، تحریک نوآوری‌های علمی و فناوری، و بهبود محیط کسب‌ و کار صادر کرده است که در نتیجه آن  نشاط و قدرت جدید به رشد اقتصادی کشور تزریق شده و پتانسیل اقتصاد چین بیشتر افزایش یافته است. تعدیل ساختاری و به روزرسانی اقتصاد چین به نتایج مثبتی دست یافته است. تبدیل تولید سنتی به تولید پیشرفته و ادغام با صنایع خدماتی مدرن، کیفیت و کارایی اقتصاد را بهبود بخشیده و اعتماد و اطمینان به توسعه بلندمدت و سالم اقتصاد چین را افزایش داده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.