شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35308
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 09 فروردین 1403 - 20:23 | 26 بازدید | ارسال توسط :

حمله تروریستی در پاکستان؛ تشدید مبارزه با تروریسم ضروری است

روزنامه «چاینا دیلی» در سرمقاله‌ای تحت عنوان «تشدید مبارزه با تروریسم» نوشت: حمله تروریستی در شمال غربی پاکستان در روز سه شنبه که چهار روز پس از حمله تروریستی مسکو رخ داد یادآور این ضرورت است که کشورها باید همکاری ضد تروریسم خود را تقویت کنند. حمله انتحاری در «شنگلا» واقع در ایالت «خیبر پختونخواه» […]

حمله تروریستی در پاکستان؛ تشدید مبارزه با تروریسم ضروری است

روزنامه «چاینا دیلی» در سرمقاله‌ای تحت عنوان «تشدید مبارزه با تروریسم» نوشت: حمله تروریستی در شمال غربی پاکستان در روز سه شنبه که چهار روز پس از حمله تروریستی مسکو رخ داد یادآور این ضرورت است که کشورها باید همکاری ضد تروریسم خود را تقویت کنند.

حمله انتحاری در «شنگلا» واقع در ایالت «خیبر پختونخواه» منجر به کشته شدن پنج چینی و راننده پاکستانی آنها شد. گرچه میزان قربانیان کمتر از حمله مسکو بود اما ماهیت این اقدام تفاوتی نداشت و باید شدیدا محکوم شود.

تروریسم دشمن مشترک بشریت است و تهدیدهای جدی برای زندگی مردم و ثبات اجتماعی در سراسر جهان، ایجاد می‌کند.

همانطور که تحقیقات جاری درباره حمله تروریستی مسکو نشان می‌دهد، پیشرفت‌های سریع در فناوری اطلاعات، محاسبات ابری، کلان‌داده‌ها، هوش مصنوعی و دیجیتالی سازی صنایع از جمله بخش‌های مخابرات، لجستیک و امور مالی، طراحی، سازمان دهی و انجام حملات تروریستی را آسان‌تر کرده است.

اما این پیشرفت‌ها همچنین تشخیص، جلوگیری و مبارزه با تروریسم را نیز آسان‌تر ساخته است.

با این اوصاف طرف پاکستانی نباید در استفاده از تمام ابزارهای ضروری برای انجام تحقیقات بسیار دقیق به منظور شناسایی تمام عوامل پشت پرده این حمله که هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته، وقت را هدر ندهد و آنها را در اسرع وقت به پیشگاه عدالت بکشاند. این بهترین تسلیت برای خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی اخیر خواهد بود.

پنج تبعه چینی کشته شده، کارگران و مهندسان چینی بودند که در حال عزیمت به سوی «سد داسو»، بزرگترین پروژه برق‌آبی در پاکستان، یعنی جایی که آنجا کار می‌کردند، بودند.

ظن و گمان احتمالی متوجه جدایی طلبان «بلوچ» به عنوان سازمان دهندگان این حمله است. آنها مسئولیت حملات تروریستی مشابه قبلی از جمله حمله جولای ۲۰۲۱ را که در آن دستکم ۱۳ نفر از جمله ۹ تبعه چینی کشته شدند، بر عهده گرفته‌اند؛ در این حمله بمب‌گذار انتحاری خودروی خود را نزدیک اتوبوس حامل مهندسان و کارگران چینی و پاکستانی، منفجر کرد.

مقامات پاکستانی باید تدابیر کاربردی و مؤثری را برای حفاظت از ایمنی شهروندان و مؤسسات چینی در کشوری که تعداد زیادی از پروژه‌های زیرساخت با بودجه چین در چارچوب «کریدور اقتصادی چین و پاکستان»، بخش مهمی از «ابتکار کمربند و جاده» در حال انجام است، انجام دهند.

در عین حال، شهروندان و شرکت‌های چینی فعال در پاکستان باید توجه زیادی به شرایط امنیتی محلی کرده و تمام تلاش‌ها را برای اینکه به اهداف ساده حملات تروریستی تبدیل نشوند، انجام دهند.

لازم به ذکر است که حمله سه شنبه، کمتر از یک هفته پس از آن رخ داد که نیروهای امنیتی پاکستان هشت شبه نظامی «ارتش آزادیبخش بلوچستان» را که به کاروان حامل اتباع چینی تیراندازی کرده بودند، کشتند؛ این حادثه خارج از «بندر گوادر» رخ داد که با سرمایه چین در حال پیشرفت است و در ولایت ناآرام بلوچستان (جنوب غربی پاکستان) قرار دارد.

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: پروژه‌های راهبردی و اماکن حساس حیاتی برای پیشرفت اقتصادی پاکستان و رفاه مردم این کشور در قالب تلاشی آگاهانه برای به تاخیر انداختن پیشرفت ما و ایجاد اختلاف میان پاکستان و متحدان راهبردی و شرکای آن، به‌ویژه چین مورد هدف قرار می‌گیرند.

با این حال آنهایی که سعی دارند از این حملات برای تخریب روابط چین-پاکستان بهره ببرند بهتر است بدانند هر گونه تلاش برای تضعیف همکاری چین-پاکستان هرگز موفق نخواهد شد. دو کشور شرکاری راهبردی همه جانبه و «برادران آهنین» هستند و کریدور اقتصادی چین-پاکستان کمک‌های فراوانی به توسعه اقتصادی و اجتماعی پاکستان کرده و طبق برنامه، به پیش خواهد رفت.

چین با تمام اشکال تروریسم مخالفت می‌ورزد و قاطعانه از اقدامات پاکستان برای مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند. چین همکاری تنگاتنگ‌تری با پاکستان به منظور حفاظت از ایمنی پرسنل، پروژه‌ها و موسسات چینی در پاکستان خواهد داشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.