شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 33428
  پرینتخانه » اسلایدر صفحه اول, فرهنگی تاریخ انتشار : 11 بهمن 1402 - 22:18 | 52 بازدید | ارسال توسط :
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت:

بازنگری نقشه جامع علمی کشور پس از ۱۳ سال

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: تغییر و تحول باید در نقشه جامع علمی لحاظ و بروز شود. به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار گفت: حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز در جلسه با رؤوسا و اساتید دانشگاه‌های استان البرز در حوزه علم و فناوری که در پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد، با […]

بازنگری نقشه جامع علمی کشور پس از ۱۳ سال

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: تغییر و تحول باید در نقشه جامع علمی لحاظ و بروز شود.

به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار گفت: حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز در جلسه با رؤوسا و اساتید دانشگاه‌های استان البرز در حوزه علم و فناوری که در پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد، با خاطرنشان کردن این مطلب که، نگاه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این منوال بود که اسنادی در حوزه علم و فناوری بنویسد و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بر اساس اسناد مطرح شده، عمل کنند،گفت:  این نگاه گذشته شورا ،بنوعی نقش تصدی گری برای مراکز علمی پژوهشی  را ایفا می کرد.

وی ارکان حکمرانی را  بر سه پایه، سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدی گری  توصیف کرد و افزود: مبنای ما در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که علاوه بر تصدی  اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در ساحت سیاست‌گذاری و تنظیم گری نیز  استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشریح کرد:  وقتی قرار است شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری تصمیمی را اتخاذ و سندی را مدون و مصوب کند، مشارکت حداکثری  اعضای هیأت علمی و دانشگاهیان داشته باشند.
خسروپناه بستر سازی مشارکت را امری الزامی برشمرد و گفت:  شاید برخی اساتید علاقه به مشارکت در این زمینه نداشته باشند اما بر ما الزام است که زمینه و بستر را فراهم کنیم.

وی  در بخش دیگری به اهمیت بسترسازی هیات اندیشه ورز علم و فناوری پرداخت واذعان کرد: ضروری است جهت تحقق رویکرد یا ایده، مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سیاستگذاری، راهبری و راهبردی یک ساختار برای آن تعریف کرد.

وی ادامه داد:  به همین منظور سعی بر این شد، در هر استانی روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها یک هیات اندیشه ورز علم و فناوری استانی  تشکیل دهند و خوشبختانه  در البرز هم این هیات تشکیل و احکام اعضای آن صادر شده است.

خسروپناه تاکید کرد: اعتقاد ما به حکمرانی نخبگانی است واین بستر در حوزه علم و فناوری فراهم شده و اکنون هیات اندیشه ورز استان باید فعال شود و در هر مسئله‌ای از اعضای هیات علمی مشورت بگیرند.

بازنگری نقشه جامع علمی کشور پس از ۱۳ سال در حال انجام است.
خسروپناه  با بیان این که تغییر و تحول باید در نقشه جامع علمی لحاظ و بروز شود، تصریح کرد:  فناوری‌های نوین، و همچنین علم لحظه به لحظه در حال تحول است.

« بازنگری این نقشه به فرهنگستان علوم سپرده شده است،» مطلب مورد بحث دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در این راستاافزود: از نظرات و پیشنهادات هیات‌های اندیشه ورز استانی نیز استفاده می‌شود و ستاد علم و فناوری نیز میزان اعمال آنها را کنترل می‌کند.

این مقام مسوُول با بیان اینکه نقشه جامع علمی کشور باید حداقل هر پنج سال بازنگری شود، بیان کرد: اما درحال حاضر هشت سال در این زمینه عقب هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون که الگوی حکمرانی نخبگانی در حوزه علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفته و برای آن بسترسازی شده، بیان کرد: آیین نامه ارتقا به همت وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در حال نگارش و تصویب است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: ما نیازمند نظریه پردازی از سوی اساتید  دانشگاهی هستیم. لذا باید متذکر شوم که ما در نظریه پردازی  علوم اجتماعی بسیار بسیار عقب هستیم. رفع آسیب های اجتماعی  نیازمند تحقیق و تفحص و گفتگوی علوم انسانی  است که متاسفانه ما از اهمیت آن بی بهره ایم.

خسروپناه ادامه داد: قبل از اینکه آیین‌نامه تصویب و تدوین شود باید اصول حاکم بر این آیین‌نامه تعریف کرد که ۱۰ اصل مهم تعریف شد و یکی از آنها بحث خانواده محوری است.

وی در خصوص ساحت‌های شناخت اولویت‌های علم و فناوری، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ژ راهبردی، راهبری تحقق این سندها با مشارکت اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و نظارت و اثرسنجی دست خود را به سمت اساتید دراز می‌کند، می‌توانیم در استان‌ها برش نقشه جامع علمی را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته باشیم‌.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.