شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25602
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 05 خرداد 1402 - 13:57 | 38 بازدید | ارسال توسط :

افزایش مداوم سرمایه گذاری خارجی؛ انعکاس جذابیت اقتصاد چین

استفاده واقعی از سرمایه خارجی چین از ژانویه تا آوریل امسال ۴۹۹٫۴۶ میلیارد یوان بوده که نشان دهنده جذب سرمایه خارجی و تداوم رشد پیوسته آن است. میزان کلی سرمایه گذاری خارجی جذب شده توسط چین ثابت بوده است. طی چهار ماه نخست امسال، جذب سرمایه گذاری خارجی چین در مقایسه با مدت مشابه سال […]

افزایش مداوم سرمایه گذاری خارجی؛ انعکاس جذابیت اقتصاد چین

استفاده واقعی از سرمایه خارجی چین از ژانویه تا آوریل امسال ۴۹۹٫۴۶ میلیارد یوان بوده که نشان دهنده جذب سرمایه خارجی و تداوم رشد پیوسته آن است.

میزان کلی سرمایه گذاری خارجی جذب شده توسط چین ثابت بوده است. طی چهار ماه نخست امسال، جذب سرمایه گذاری خارجی چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲٫۲ درصد افزایش یافته که به عبارت دیگر تداوم رشد پیوسته سرمایه گذاری خارجی در بیش از ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

نرخ نوسان میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده توسط چین اندک و وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی ثابت است. جریان ورودی پیوسته سرمایه خارجی به این سادگی‌ها اتفاق نمی‌افتد. هنگامی که تجار خارجی تصمیم به سرمایه گذاری می‌گیرند، با اینکه متغیرهای طولانی مدت کشور میزبان مثل درآمد سرانه، ساختار صنعتی،‌ نیروی کار و قرابت فرهنگی و اجتماعی آن کشور را می‌سنجند، اما متغیرهای طولانی مدت دیگری مثل بار مالیاتی،‌ نرخ بهره، تورم، افتتاح حساب سرمایه و غیره را نیز مد نظر قرار می‌دهند.

این فاکتورهای میان مدت و طولانی مدت به سرعت در حال تغییر هستند و گزینه‌های سرمایه ‌گذاران خارجی ممکن است طبق همین تغییرات، تنظیم شود. به علاوه دامنه پروژه‌های سرمایه گذاری مستقیم به شکل زیادی متفاوت است و پروژه‌های بزرگ انفرادی یا چندگانه بر میزان سرمایه گذاری در دوره کنونی تاثیر خواهد گذاشت.

در عمل، جریان ورودی سرمایه خارجی نوسان بسیار زیادی دارد. برای چین ثابت بودن جریان ورودی سرمایه خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است. فراز و نشیب‌های جریان ورودی سرمایه خارجی در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه یا افزایش برداشت سرمایه خارجی ممکن است به دلیل تغییرات در ارزیابی از روندهای صنعتی یا شرکت‌های مطرح صورت گیرد.

صرفنظر از این دلایل، انتخاب یک شرکت از طریق انجمن‌های صنعتی بر شرکت‌ها و افراد بیشتری تاثیر خواهد گذاشت و در عمل تغییر مورد انتظار تاثیر عمیق‌تری خواهد داشت.

طی سه ماه نخست امسال، چین سرمایه خارجی را برای دستیابی به «گشایش و ثبات» جذب کرد، فراز و نشیب جریان ورودی سرمایه خارجی را در یک دامنه قابل کنترل محدود ساخت، از تغییرات روند جریان‌های سرمایه خارجی خودداری کرد و به ثبات سرمایه گذاری، اشتغال، مالیات‌‌بندی و رشد صنایع مرتبط کمک نمود.

چین در عین حال چین دارای ساختار نسبتا سالمی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. یک اقتصاد سالم به این معناست که هم سرمایه گذاران خارجی و هم سرمایه گذاران چینی از این سرمایه گذاری سود ببرند. برای اینکه سرمایه گذاری خارجی موفق شود، انطباق مزیت‌های آن شرکت با منابع و صنایع کشور میزبان ضروری است.

از لحاظ منابع در سال ۲۰۲۱، حقوق میانگین کارگران در واحدهای تولیدی شهری چین از هزار دلار فراتر رفت و سطح دستمزد در تولید بالاتر از میزان کشورهای جنوب شرقی آسیا بود. صنایع تولیدی مثل نساجی و پوشاک و تجهیزات الکترونیکی بر کارگران با دستمزد پایین تکیه دارند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند بنا بر این مزیت‌های چین در این صنایع کاهش یافته‌اند به همین دلیل برخی واحدهای تولیدی به خارج از چین انتقال داده شده‌اند.

منابع فناوری چین همچنان در روند ذخیره و جمع آوری قرار دارند و انگیزه تقویت همکاری فناوری با سرمایه خارجی بالاست. در خصوص صنایع، صنایع های‌تک که طی سه ماه نخست امسال شاهد رشد سریع جذب سرمایه خارجی در چین بودند شامل تولید تجهیزات الکترونیک و مخابرات، خدمات تغییرات فناوری، خدمات تحقیق و توسعه و طراحی و تولید دارو هستند.

هدف جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش های‌تک قرار است به چین برای بهبود کارآمدی تولید صنعت تولیدی، بهبود کیفیت صنعتی سازی، ایفای نقش کامل صنعت در حمایت از رشد اقتصادی و تحقق توسعه یکپارچه صنعت و صنعت خدمات کمک کند.

این هدف مطابق با هدف ارتقاء و به روز رسانی صنعتی چین است. به منظور حفظ رشد ثابت جذب سرمایه گذاری خارجی چین، می‌توان از طریق بهبود دو بعد اقتصاد و انتظارات به نتیجه رسید.

می‌توان گفت یک محیط تجاری که در آن سرمایه خارجی قادر است بازگشت سود خوبی داشته باشد یک محیط تجاری خوب به حساب می‌آید. برای رسیدن به این هدف، علاوه بر تقویت نقاط قوت چین در زنجیره صنعتی و بازار، تشریفات نظارت بر سرمایه گذاری خارجی ساده و راحت هستند،‌ خدمات سرمایه گذاری همچنان آنلاین است و شرایط کار و زندگی سرمایه گذاران بسیار راحت‌تر شده که به بهبود درآمد سرمایه گذاران خارجی نیز کمک می‌کند.

همچنین وجود افزایش انتظارات شفاف، ثابت و پایدار ضروری است. این امر شامل توسعه قاطعانه سیاست گشایش، کاهش فهرست شرکت‌های ممنوعه، ارتقاء رقابت منصفانه، بهبود حفاظت از مالکیت معنوی و تقویت سازوکارهای ارتباطی است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.