شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 28664
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 01 شهریور 1402 - 11:59 | 185 بازدید | ارسال توسط :
عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه:

ارزی که در پیمان بریکس متولد شود، دلار را تضعیف خواهد کرد

ارزی که در پیمان بریکس متولد شود، دلار را تضعیف خواهد کرداعضای گروه بریکس قدرت ‌هایی اقتصادی در آینده جهان هستند. چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی رشد اقتصادی بالایی دارند. ۴۰ درصد نیروی انسانی جهان در این ۵ کشور قرار دارد. اتحاد این کشور ها در قالب پیمان بریکس تضعیف دنیای تک ‌بعدی […]

ارزی که در پیمان بریکس متولد شود، دلار را تضعیف خواهد کرد

ارزی که در پیمان بریکس متولد شود، دلار را تضعیف خواهد کرداعضای گروه بریکس قدرت ‌هایی اقتصادی در آینده جهان هستند. چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی رشد اقتصادی بالایی دارند. ۴۰ درصد نیروی انسانی جهان در این ۵ کشور قرار دارد.
اتحاد این کشور ها در قالب پیمان بریکس تضعیف دنیای تک ‌بعدی را دنبال می کند. اعضای بریکس معتقدند جهان امروز شرایط چند جانبه گرایی را دارد.
حدود ۴۰ کشور جهان برای عضویت در بریکس درخواست داده اند. ایران هم یکی از این کشور ها است اما هنوز معلوم نیست درخواست ایران پذیرفته شود یا نه؟!
عربستان هم یکی از کشور هایی است که برای عضویت در پیمان بریکس درخواست داده است. با توجه به وضعیت اقتصادی رو به رشد سعودی ها احتمال زیادی وجود دارد که درخواست عضویت آن ها پذیرفته شود. زیرا مجمع بریکس حول محور رشد اقتصادی و ظرفیت رقابت با قدرت های اقتصادی جهان غرب تشکیل شده است.
علاوه بر ایران و عربستان؛ مالزی، اندونزی، ترکیه، امارات، آرژانتین، مصر و اتیوپی به طور رسمی برای عضویت کامل در بریکس درخواست داده اند. این کشور ها هم از جمله کشور هایی هستند که پتانسیل بالقوه ای برای عضویت در بریکس دارند.
پتانسیل اقتصادی بریکس می تواند طی دهه آینده این مجموعه را به عنوان جایگزین هژمونی ایالات متحده آمریکا مطرح کند. از این رو کشورهای رو به رشد در تلاش هستند با عضویت در این پیمان سرمایه های سیاسی و اقتصادی خود را در بریکس متمرکز کنند.
در شرایطی که روسیه و چین در مقابل غرب قرار گرفته‌ اند و با قدرت برنامه های اقتصادی و سیاسی مد نظر خود را در اشل جهانی اجرا می کنند، تمایل به عضویت در پیمانی با مرکزیت این دو کشور، دهن کجی آشکاری به آمریکا است.
در این بین تلاش‌ ایران برای عضویت در بریکس ارتباط مستقیمی با سیاست دلار زدایی دارد. مسئولین ایرانی به طور آشکار درباره تمایل خود برای از بین بردن وابستگی به دلار آمریکا در تجارت جهانی صحبت می کنند و در حوزه تجارت بین الملل، خواستار استفاده از ارز های ملی و منطقه ای به جای دلار هستند.
به وجود آوردن یک واحد ارزی جدید یکی از امکانات بریکس است. با توجه به ظرفیت اقتصادی موجود در کشور های عضو بریکس، این مجموعه می تواند سیستم ارزی جدیدی را برای داد و ستد میان کشور های درون این مجموعه به وجود بیاورد. ارزی که در پیمان بریکس متولد شود، دلار را تضعیف خواهد کرد و می تواند از شدت تحریم ها بکاهد. این وضعیت مورد توجه کشور هایی مثل چین، روسیه و ایران است که در تحریم‌ آمریکا و غرب قرار دارند.
بریکس در کوتاه مدت تغییر نرم در ساز و کارهای جهانی را دنبال می کند و در بلند مدت به دنبال ایجاد تغییرات جدی و جدید در نظم بین المللی است. احتمال پذیرش درخواست ایران برای عضویت در بریکس می تواند به این دلیل باشد که ایران قدرت منطقه ‌ای با ظرفیت بالا است. اما ایران برای حضور در بریکس باید اقتصاد خود را تقویت کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.