شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35785
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 28 فروردین 1403 - 14:53 | 27 بازدید | ارسال توسط :

نتایج مفید همکاری مالی چین-آلمان

بر اساس اعلام «اداره آمار فدرال آلمان»، چین در سال ۲۰۲۳ برای هشتمین سال متوالی مهم‌ترین شریک تجاری آلمان بود و امسال دهمین سالگرد برقراری مشارکت راهبردی همه جانبه میان دو کشور است. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان یکشنبه سفر سه روزه خود به چین را به دعوت «لی چیانگ» نخست وزیر این کشور آغاز کرد. […]

نتایج مفید همکاری مالی چین-آلمان

بر اساس اعلام «اداره آمار فدرال آلمان»، چین در سال ۲۰۲۳ برای هشتمین سال متوالی مهم‌ترین شریک تجاری آلمان بود و امسال دهمین سالگرد برقراری مشارکت راهبردی همه جانبه میان دو کشور است.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان یکشنبه سفر سه روزه خود به چین را به دعوت «لی چیانگ» نخست وزیر این کشور آغاز کرد. شماری از نمایندگان ارشد شرکت‌های مشهور آلمانی شامل «زیمنس»، «بایر»، «مرسدس بنز»، «بی ام و» و «زایس» شولتز را در این سفر همراهی می‌کنند.

«جوئو هونگ» معاون «بخش آکادمیک مطالعات بین‌المللی» در «آکادمی علوم اجتماعی چین» درباره هیات تجاری آلمان به شبکه «سی جی تی ان» گفت: هدف شولتز از این سفر ایجاد تعادل در سیاستِ چین آلمان است. شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های بزرگ، در واقع مخالف ریسک‌زدایی یا جدا شدن از چین هستند و بر این باورند چین یکی از قابل اعتمادترین شرکای تجاری و شرکای اقتصادی است؛ گرچه آنها همچنین نگران تاثیر منفی تنش‌های ژئوپلیتیکی و سیاه‌نمایی چین از جانب آمریکا هستند.

وی افزود: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آلمان در حال حاضر نسبتا پایین است. شرکت‌های آلمانی درباره چشم اندازهای اقتصادی چین خوش بین هستند چرا که برای آلمان اهمیت دارد.

نتایج مفید همکاری مالی چین-آلمان

«لان فوآن» وزیر امور دارایی چین تاکید کرد: دولت آلمان تا کنون به پرداخت مجموعا حدود ۱۰ میلیارد یورو (۱۰٫۵۶ میلیارد دلار) وام به چین برای حمایت از بیش از ۳۰۰ پروژه که ۳۱ منطقه در سطح استان چین را پوشش می‌دهد، متعهد شده است.

وی افزود: این پروژه‌ها دربرگیرنده صنایع و حوزه‌هایی شامل حفاظت زیست محیطی، انرژی و حمل و نقل و زیرساخت شهری است و پشتیبانی قدرتمندی برای ترویج توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق مذکور که پروژه‌ها در آن اجرایی می‌شوند، ارائه می‌کند.

طبق محاسبات منتشره از سوی «موسسه اقتصادی آلمان»، آلمان به رشد روابط اقتصادی خود با چین ادامه داده است. سرمایه گذاری مستقیم انجام شده در چین با بیش از ۴ درصد افزایش به رکورد ۱۱٫۹ میلیارد یورو در سال گذشته میلادی رسید.

حدود یک ماه قبل «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین از «شرکت مواد باتری شان‌شان BASF» که یک سرمایه گذاری مشترک چین-آلمان محسوب می‌شود، در طی سفرش به استان «هونان» (مرکز چین) بازدید به عمل آورد.

مخالف با جدا شدن از چین

سفر کنونی اولاف شولتز به چین دومین سفر او از زمان تصدی صدراعظمی آلمان است. او در سال ۲۰۲۲ نیز سفر رسمی به چین داشت، سالی که پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین-آلمان گرامی داشته شد.

۱۶ آوریل(۲۸ فروردین)، شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در مهمانسرای «دیائو یو تای» در شهر پکن با شولتز دیدار کرد.

شی جین پینگ در این دیدار با اشاره به فرا رسیدن دهمین سالگرد تاسیس روابط مشارکتی راهبردی همه جانبه بین چین و آلمان گفت که در ده سال گذشته، با وجود تغییرات بزرگ اوضاع جهانی، روابط چین و آلمان همواره روند توسعه پایدار خود را حفظ کرده و تعمیق و تحکیم پی در پی همکاری‌‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف، نیروی محرکه لازم برای توسعه دو کشور را فراهم آورده است. چین و آلمان به ترتیب دومین و سومین اقتصادهای بزرگ جهان هستند که باعث می‌شود تحکیم و گسترش روابط دو کشور معنا و مفهومی فراتر از روابط دوجانبه داشته باشد و بر قاره‌های آسیا و اروپا و حتی سراسر جهان تاثیرات مهم بگذارد.

شی تاکید کرد، زنجیره‌‌های صنعتی و تأمین چین و آلمان پیوندی عمیق با یکدیگر دارد و بازارهای دو کشور مکمل یکدیگر هستند. در همکاری مبتنی بر تأمین منافع متقابل میان چین و آلمان نه تنها “ریسک” وجود ندارد، بلکه تضمین‌کننده ثبات روابط دوجانبه و ایجاد فرصت‌های ساختن آینده نیز هست.

شولتز طی آخرین سفر خود گفت: چین یک شریک تجاری مهم برای آلمان و برای تمام اروپا است. آلمان بشدت از آزادسازی تجارت حمایت می‌کند، از جهانی شدن اقتصادی پشتیبانی می‌کند و با جداسازی مخالفت است.

وی تاکید کرد: آلمان آماده همکاری‌های تجاری و اقتصادی نزدیک‌تر با چین است و از سرمایه گذاری متقابل بیشتر شرکت‌های چینی و آلمانی پشتیبانی می‌کند.

«لیو جوئوکوی» قائم مقام «مؤسسه مطالعات اروپایی» در «آکادمی علوم اجتماعی چین» به شبکه «سی جی تی ان» گفت: مناسبات چین-آلمان طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت پیوسته‌ای بوده است. دو طرف شاهد تبادلات سطح بالای مداوم و همکاری کاربردی تعمیق یافته در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصاد و تجارت بوده‌اند.

لیو با بیان اینکه پیش بینی می‌شود دو طرف درباره رویکردهای صلح آمیز برای حل موضوعات داغ جهانی گفتگو کنند، افزود: سفر شولتز به عنوان یک پیش‌قراول همکاری چین-اتحادیه اروپا، الگوی خوبی محسوب می‌شود و مداما به توسعه پایدار روابط چین-اتحادیه اروپا شتاب می‌بخشد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.