شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 11 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 29583
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر صفحه اول تاریخ انتشار : 05 مهر 1402 - 12:43 | 93 بازدید | ارسال توسط :
به بهانه ۵ مهرماه، روز گردشگری؛

صنعتی در ارتقاء اقتصاد، فرهنگ و تفریح

مسافرت براي استراحت و تفريح، از اوايل قرن شانزدهم ميلادي، شروع شده و انگيزه ای برای كشف سرزمين های جديد، تجارت، ماجراجویي، شناخت اقوام و ملت ها ، استراحت و زیارت بوده است.
صنعتی در ارتقاء اقتصاد، فرهنگ و تفریح

نام سیاحان معروفی چون: مارکو پولو ،کریستف کلمب، واسکو دوگوما، ابن بطوطه، هویدا است.

تاریخچه روز جهانی گردشگری:
روز جهانی گردشگری و توریسم هرساله در روز ۲۷ سپتامبر برگزار می‌شود. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جوامع بین‌المللی در مورد اهمیت توریسم و تأثیر صنعت گردشگری بر اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. از ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) سازمان ملل متحد روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز گردشگری و جهانگردی انتخاب کرده است. در سومین جلسه این آژانس در سال ۱۹۷۹ که در کشور اسپانیا برگزار شد UNWTO تصمیم گرفت تا روزی را به عنوان روز جهانی گردشگری و توریسم انتخاب کند. در نهایت، روز ۲۷ سپتامبر که سالگرد پذیرش و تصویب اساسنامه سازمان جهانی گردشگری بود ،به عنوان روز جهانی توریسم انتخاب شد و این روز به طور رسمی از سال ۱۹۸۰ اعلام شد. سازمان جهانی گردشگری که در حقیقت بخشی از سازمان ملل متحد است، وظیفه تبلیغ و گسترش گردشگری و توریسم مسئولانه، پایدار و جهانی را در رأس اقداماتش قرار داده است. هرسال سازمان جهانی گردشگری در روز ۲۷ سپتامبر از کشورهای مختلف دعوت می‌کند تا دور هم جمع شوند و در مورد مقوله توریسم و گردشگری با یکدیگر به تبادل دانش برسند. از سال ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری، شعاری را به عنوان شعار سال خود انتخاب می‌کند، شعارهایی که هر کدام به فراخور زمان دارای اهمیت بوده و حتی مدل‌های توسعه گردشگری را تعریف می‌کند.

شعارهای روز جهانی گردشگری در سال‌های مختلف:
۱۹۸۰ (مشارکت گردشگری در حفاظت از میراث فرهنگی، صلح و فهم متقابل فرهنگی)*
۱۹۸۱ (گردشگری و کیفیت زندگی)*
۱۹۸۲ (افتخار و سربلندی در مسافرت، میزبانان خوب و میهمانان خوب)*
۱۹۸۳ (جهانگردی و تعطیلات، حق و مسئولیت همگانی)*

۱۹۸۴ (گردشگری و فهم بین‌المللی، صلح و همکاری)*
۱۹۸۵ (گردشگری جوانان، میراث تاریخی – فرهنگی برای دوستی و صلح)*
۱۹۸۶ (گردشگری به عنوان ابزاری حیاتی برای صلح جهانی)*
۱۹۸۷ (گردشگری برای توسعه)*
۱۹۸۸ (جهانگردی، آموزش همگانی)*
۱۹۸۹ (جریان آزادانه جا به جایی جهانگردان، پدیدآورنده یک جهان)*
۱۹۹۰ (جهانگردی صنعتی ناشناخته و تجارتی خدماتی که باید توسعه پیدا کند)*
۱۹۹۱ (اطلاعات، ارتباطات و آموزش به عنوان نیروی محرکه توسعه گردشگری)*
۱۹۹۲ (گردشگری ابزاری برای پیوند قاره‌ها)*
۱۹۹۳ (توسعه جهانگردی و حفاظت محیط زیست، به سوی تعادل پایدار)*
۱۹۹۴ (پرسنل کیفی، جهانگردی کیفی)*
۱۹۹۵ (سازمان جهانی جهانگردی، بیست سال در خدمت جهانگردی جهان)*
۱۹۹۶ (گردشگری به عنوان عاملی برای صلح و صبر)*
۱۹۹۷ (گردشگری، فعالیت پیشتاز قرن بیست و یکم در جهت اشتغال زایی و حفاظت محیط زیست)*
۱۹۹۸ (همکاری بخش خصوصی و دولتی کلید توسعه و ترویج گردشگری)*
۱۹۹۹ (جهانگردی عامل حفاظت از میراث جهانی برای هزاره جدید)*
۲۰۰۰ (فناوری و طبیعت، دو چالش گردشگری قرن بیست و یکم)*
۲۰۰۱ (گردشگری ابزاری برای صلح و گفتگوی تمدن‌ها)*
۲۰۰۲ (اکو توریسم و توسعه پایدار)*
۲۰۰۳ (گردشگری نیروی محرکه اشتغالزایی، هماهنگی اجتماعی و کاهش فقر)*
۲۰۰۴ (گردشگری و ورزش، دو نیروی زنده برای درک متقابل فرهنگ و توسعه جوامع)*
۲۰۰۵ (سفر و حمل و نقل، از رؤیای ژول ورن تا واقعیت قرن ۲۱)*
۲۰۰۶ (گردشگری، غنا می‌بخشد)*
۲۰۰۷ (گردشگری، درها را به سوی زنان باز می‌کند)*
۲۰۰۸ (گردشگری در پاسخ به تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین)*
۲۰۰۹ (گردشگری برای گرامیداشت تنوع‌ها)*
۲۰۱۰ (گردشگری و تنوع زیستی)*
۲۰۱۱ (گردشگری پیوند دهنده فرهنگ‌ها)*

۲۰۱۲ (گردشگری و انرژی پایدار)*
۲۰۱۳ (گردشگری و آب، حمایت از آینده مشترک)
۲۰۱۴ (گردشگری و توسعه اجتماعی)*
۲۰۱۵ (یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت)*
۲۰۱۶ (گردشگری برای همه، ترویج دسترسی جهانی)*
۲۰۱۷ (گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه)*
۲۰۱۸ (گردشگری و تحول دیجیتال)*
۲۰۱۹ (گردشگری و مشاغل؛ یک آینده بهتر برای همه)*
سال ۲۰۰۱ ایران با شعار :گردشگری ابزاری برای صلح و گفت وگوی تمدن‌ها، میزبان نشست سالیانه روز جهانی گردشگری بود.
در این روز جشن و مراسم گوناگونی در کشورهای مختلف برپا می‌شود که هدف از برگزاری آنها ارتقا سطح آگاهی عمومی در رابطه با گردشگری و تأثیرش بر ارزش‌های مختلف است.
جهانگرد یا گردشگر کیست؟
مسافرت از محلی به محل دیگر و از کشوری به کشور دیگر، بدون در نظر داشتن قصد مهاجرت، اشتغال یا اقامت دائم را جهانگردی می‌گویند. از دید سازمان ملل «جهانگرد یا گردشگر کسی است که کشوری غیر از کشور محل اقامت خود را مورد بازدید قرار دهد، مشروط بر این‌که، این بازدید به منظور احراز هیچ‌گونه شغلی نباشد و حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر سه ماه در کشور میزبان توقف نماید و مسافرت او مبنی بر یکی از علل زیر باشد: تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات، امور خانوادگی، درمان و امور پزشکی، ورزش، مأموریت یا شرکت در هم اندیشی‌ها، امور مذهبی.»
سازمان جهانی جهانگردی به اختصار (UNWTO) چیست؟
سازمان جهانی جهانگردی بخشی از بدنه عظیم سازمان ملل متحد مستقر در شهر مادرید اسپانیاست که پژوهش‌های مرتبط با جهانگردی دارد و سالیانه گزارش‌هایی دقیق در خصوص آمار گردشگری در سراسر جهان منتشر می‌کند. این سازمان تلاش می‌کند به پیشرفت صنعت گردشگری به ویژه در جوامع کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته کمک کند و سیاست‌ها و پیشنهاداتی جذاب برای توسعه پایدار گردشگری آنان ارائه دهد.
انواع جهانگردی:
جهانگردی بر حسب هدف افراد دارای انواع مختلف است:
• جهانگردی تفریحی: افراد یا دسته‌هایی را شامل می‌شود که با هدف تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات از سرزمین خود به سفر می‌روند.

• جهانگردی درمانی: شامل افرادی می‌شود که برای استفاده از تغییرات آب و هوا، با هدف پزشکی و درمانی و استفاده از آب‌های معدنی، اقدام به مسافرت می‌کنند.
• جهانگردی فرهنگی: که در آن افراد برای آشنایی با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل مختلف، آثار تاریخی و مطالعه علمی، اقدام به سفر می‌کنند.
• جهانگردی ورزشی: که هر نوع مسافرتی را که به منظور فعالیت‌های ورزشی انجام می‌گیرد، شامل می‌شود؛ مانند کوهنوردی، شکار، شرکت در مسابقات و تماشای مسابقات و…
• جهانگردی تجاری: مثل مسافرهایی که افراد برای شرکت در بازارها و نمایشگاه های کالا و صنایع تأسیسات کارخانه‌ای و نظایر آن انجام می‌دهند.
• جهانگردی سیاسی: مسافرت به منظور شرکت در جشن‌های بین‌المللی و مراسم خاص و کنگره‌ها و کنفرانس‌ها را جهانگردی سیاسی می‌گویند.
• جهانگردی مذهبی: هدف از این نوع جهانگردی،بازدید و زیارت اماکن مقدس و مذهبی: مثل معابد ، کنیسه ها،کلیساها و مساجد و شرکت در مراسم دینی و…است.
امروزه گردشگری یکی از پرسودترین صنایع دنیا به شمار می‌آید و از اهمیت زیادی برخوردار شده است. حالا هر دولتی تلاش می‌کند تا با استفاده از منابع کشورش گردشگران بیشتری را به سمت خود بکشاند و میزان درآمدش را بالا ببرد.

نویسنده : شبنم خدایاری_ ویراستار، کارشناس ارشد ویرایش و نگارش زبان و ادبیات فارسی | منبع خبر : تحقیق کتابخانه ای
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.