شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 36659
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1403 - 15:05 | 30 بازدید | ارسال توسط :

زمان مناسب برای تقویت “دوستی آهنین” چین و صربستان

هنگام صحبت از کلمه "دوستی آهنین"، بسیاری از مردم بلافاصله به چین و صربستان فکر می کنند. در گذشته، این دو کشورِ دوست و شریک، روایتگر داستان‌هایی شیرین از احترام و اعتماد متقابل و همکاری برد-برد بوده‌اند و اکنون در یک نقطه شروع تاریخی جدید، چگونگی تقویت این "دوستی آهنین"، در جریان دیدار رسمی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از صربستان در روزهای ۷ و ۸ مه مشخص شد.
زمان مناسب برای تقویت “دوستی آهنین” چین و صربستان

هشت سال پیش، در جریان سفر رئیس جمهور شی به صربستان، سران دو کشور تصمیم گرفتند روابط چین و صربستان را به سطح  مشارکت استراتژیک جامع ارتقا دهند. این بار، سران دو کشور اعلام کردند که با تعمیق و تقویت مشارکت راهبردی جامع چین و صربستان، جامعه ای با سرنوشت مشترک بین چین و صربستان در عصر جدید را ایجاد می کنند. دو طرف همچنین برای این منظور بیانیه مشترک امضا کردند تا در چند زمینه و به طور همه جانبه اجرا شود.

صربستان به اولین کشور اروپایی تبدیل شده است که به طور مشترک جامعه ای با سرنوشت مشترک با چین ایجاد می کند که به طور کامل ماهیت استراتژیک، ویژه و سطح بالای روابط چین و صربستان را منعکس می کند.

برای درک مفهوم جامعه ای با سرنوشت مشترک بین چین و صربستان در عصر جدید، ابتدا باید با روند روابط بلندمدت بین چین و صربستان آشنا شد.

پس از بروز زمین لرزه ویرانگر در ون‌چوان چین، صربستان بلافاصله مقدار زیادی از تجهیزات امدادی را ارائه کرد، در زمان شیوع بیماری کووید، رئیس جمهور ووچیچ هنگام استقبال از تیم متخصص پزشکی ضد اپیدمی چین، پرچم قرمز چین را بوسید و مشارکت چین در ساخت راه آهن مجارستان و صربستان نیز باعث تسهیل بیشتر مردم محلی شد. همه این موارد با نمایش تاریخ دوستی آهنین چین و صربستان ثابت می‌کند که این “دوستی آهنین” برای همیشه ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر، چین به شدت در تلاش برای پیشبرد مدرنیزاسیون به سبک چینی است و صربستان نیز برنامه‌های توسعه خود مانند “صربستان ۲۰۲۷ – جهش به سوی آینده” را دنبال می‌کند. تصمیم دو کشور برای اعلام «ساخت جامعه ای با سرنوشت مشترک چین و صربستان در عصر جدید» یک گام طبیعی در روابط دو کشور و بیانگر ارزش ها و اهداف مشترکی چین و صربستان برای رسیدن به توسعه مشترک، همکاری برد-برد و به دستاوردهای متقابل است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.