شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35760
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 27 فروردین 1403 - 16:20 | 26 بازدید | ارسال توسط :

در پس رفتارهای خطرناک ژاپن چه موضوعاتی نهفته است؟

رفتارهای اخیر ژاپن سبب ایجاد نگرانی های بسیاری شده است. موضوعاتی همچون ارتقای«پیمان امنیتی آمریکا و ژاپن» در بالاترین سطح، برگزاری رزمایش نظامی همراه با آمریکا، استرالیا و فیلیپین در دریای جنوبی چین و تصمیم این کشور برای پیوستن به گروه AUKUS و غیره…  از مهمترین مصادیق این رفتارها بوده است. ژاپن اخیرا مکرر دست […]

در پس رفتارهای خطرناک ژاپن چه موضوعاتی نهفته است؟

رفتارهای اخیر ژاپن سبب ایجاد نگرانی های بسیاری شده است. موضوعاتی همچون ارتقای«پیمان امنیتی آمریکا و ژاپن» در بالاترین سطح، برگزاری رزمایش نظامی همراه با آمریکا، استرالیا و فیلیپین در دریای جنوبی چین و تصمیم این کشور برای پیوستن به گروه AUKUS و غیره…  از مهمترین مصادیق این رفتارها بوده است.

ژاپن اخیرا مکرر دست به عملکردهای خطرناک می زند که مخالفت شدید  محافل مختلف را بر انگیخته است. برخی از شخصیتهای آگاه در ژاپن خاطرنشان کردند که دولت ژاپن در تلاش است تا قدرت نظامی خود را با کمک ائتلاف های نظامی گسترش دهد و “مسیری خطرناک به سوی جنگ” را در پیش گیرد. کشورهای منطقه باید نسبت به این هوشیار باشند.

در نسخه جدید «پیمان امنیتی ایالات متحده و ژاپن» قید شده است که ایالات متحده موظف است در هنگامی که ژاپن مورد حمله قرار گرفته ، به این کشور در دفاع از آن کمک کند، ارتش ایالات متحده می تواند از پایگاه های نظامی در ژاپن استفاده کند، اما زمانی که ایالات متحده مورد حمله قرار می گیرد، ژاپن مسوولیت دفاعی را برعهده نمی گیرد.

طی سال‌های اخیر، ایالات متحده در حال اجرای به‌اصطلاح «استراتژی هند-اقیانوس آرام» بوده و از ژاپن به عنوان مهره شطرنج بازی استفاده می کند. برخی از نیروهای جناح راست در ژاپن نیز سعی دارند با فراتر از قید و بندهای قانون اساسی صلح طلبانه، به دنبال تقویت قدرت نظامی هستند و همچنین می خواهند از قدرت ایالات متحده استفاده کنند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که این اقدامات جدید نشان می دهد که ژاپن در حال دور شدن از قانون اساسی صلح طلبانه بوده و در بسیاری از جنبه ها با آمریکا در گسترش استراتژی جهانی همکاری می کند تا یک “دایره کوچک” ایجاد می کند. هدف آنان برای هدف قرار دادن چین بیش از پیش آشکار تر می شود.

چنین عملکردهای خطرناک دولت ژاپن هوشیاری بالایی را در همه اقشار برانگیخته است. روزنامه «آساهی شیمبون» اخیراً طی تفسیری نوشت که “چهره ژاپن به عنوان یک “کشور صلح دوست” خدشه دار شده است. دخالت ایالات متحده به عنوان بزرگترین قدرت نظامی جهان در امور آسیا و اقیانوسیه پررنگ شده است.

ارتقای سطح ائتلاف نظامی بین ایالات متحده و ژاپن ممکن است ضمن تخریب تعادل موجود در منطقه، نگرانی ها و نارضایتی در کشورهای دیگر ایجاد کند و خطرات پنهانی را برای صلح و ثبات منطقه به همراه داشته باشد.

منطقه آسیا و اقیانوسیه، منطقه ای برای توسعه صلح آمیز است، نه یک بازی شطرنج برای قدرت های بزرگ. ژاپن به عنوان کشوری با بدهی های تاریخی فراوان، اگر به مسیر «قدرت نظامی» و احیای نظامی گری با پیروی از آمریکا باز گردد، خود را در موقعیت خطرناک تری قرار خواهد داد. همانطور که سونازاکی، مدیر مؤسسه جامعه مشترک شرق آسیای ژاپن گفت، توقف نظامی‌سازی و برقراری روابط دوستانه با کشورهای همسایه از اولویت‌های اصلی دولت ژاپن است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.