شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 31571
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 13 آذر 1402 - 18:45 | 33 بازدید | ارسال توسط :

پایان نشست بین‌المللی آشنایی با چین ۲۰۲۳

روز یکشنبه ۳ دسامبر، نشست بین المللی «آشنایی با چین» ۲۰۲۳ در  شهر گوانگ‌جو واقع در جنوب چین به پایان رسید. بیش از ۶۰۰ مهمان از بیش از ۳۰ کشور و منطقه در این نشست حاضر شدند. شرکت‌کنندگان چینی و خارجی روایات خود از چین را برای تعداد گسترده ای از مخاطبان در داخل و […]

پایان نشست بین‌المللی آشنایی با چین ۲۰۲۳

روز یکشنبه ۳ دسامبر، نشست بین المللی «آشنایی با چین» ۲۰۲۳ در  شهر گوانگ‌جو واقع در جنوب چین به پایان رسید.

بیش از ۶۰۰ مهمان از بیش از ۳۰ کشور و منطقه در این نشست حاضر شدند. شرکت‌کنندگان چینی و خارجی روایات خود از چین را برای تعداد گسترده ای از مخاطبان در داخل و خارج از کشور بازگو کردند و بار دیگر جهانیان از تاثیرات مثبت دستاوردهای توسعه مدرن‌سازی به سبک چینی بر جهان، آگاهی شدند.

میهمانان بر این باور بودند که این پلتفرم مهم نقش مفیدی در کاهش «عدم تفاهم» بین کشورها و تمدن‌های مختلف داشته و به آشنایی جهان از چین و  آشنایی چین از جهان کمک کرده است.

«خلیل شیرغلامی» معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران و سرکنسولگر پیشین جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه گفت: واقعیت این است که تحولات جهانی نشان می‌دهد که نوع بشر به شدت از فرهنگ و ذهنیت مبتنی بر برتری یک عده بر عده دیگری یا برتری یک فرهنگ، یک ایده یا تمدن بر دیگران، آسیب زیادی دیده است؛ رویکردی که هژمونی را در محوریت تفکرش قرار می‌دهد. بنابراین، آن چیزی که امروز دنیا به آن رسیده و باید بیشتر انجامش دهیم و در ابتکار تمدن جهانی مطروحه رئیس جمهور «شی جین پینگ» هم مشخص است، مبتنی بر یک واقعیت است که تمدن‌ها باید از همدیگر یاد بگیرند. باید فرهنگ مفاهمه و مدارا توسعه پیدا کند. هیچ تمدنی از دیگری برتر نیست. در عین حال، تمدن‌ها چیزهای زیادی به همدیگر یاد می‌دهند. بر اساس این ذهنیت است که همه تمدن‌ها و همه کشورها باید در یک چارچوب برابر با همدیگر گفتگو برقرار کنند.

آشوک کانتا، سفیر پیشین هند در چین در مصاحبه اختصاصی با رسانه ها گفت: چین پس از آمریکا بزرگ ترین اقتصاد جهان است و توسعه چین سهم بزرگی در اقتصاد جهانی داشته و برای بسیاری از کشورها فرصت های توسعه فراهم کرده است که در این میان چین و هند را می توان نام برد که هر دو از جهانی شدن بهره مند شده اند.

مشاهد حسین سید، رئیس کمیته دفاعی مجلس سنای پاکستان و رئیس انجمن پاکستان و چین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگاران گفت که جهان امروز آرام نیست و درگیری‌های فلسطین و اسرائیل و درگیری‌های روسیه و اوکراین برای همه آشکار است. ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی که توسط رئیس جمهور شی جین پینگ مطرح شده است به ما این امکان را می دهد که سرنوشت هر کشور را از یک منظری کلی بنگریم. ما یک جامعه مشترک هستیم و هیچ کشوری نمی تواند در انزوا  زندگی کند.

«سید محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران طی سخنرانی در این نشست گفت: ابتکار کمربند و جاده شیوه سنتی تجارت جهانی را تغییر داده است. در گذشته تجارت جهانی بیشتر به حمل و نقل دریایی وابسته بود اما بعد از مطرح شدن ابتکار کمربند و جاده با باز شدن راه‌های زمینی در قاره اوراسیا اهمیت منطقه آسیای مرکزی هم بیشتر شد و این موضوع هم برای چین و هم برای ایران اهمیت راهبردی فراوانی دارد.

 در حاشیه این نشست ۷۶ فعالیت به اشکال مختلف برگزار شد و میهمانان از محافل مختلف در مورد موضوعات از جمله توسعه اقتصادی، روابط بین کشورهای بزرگ، مبادلات فرهنگی، سبز و کم کربن، انقلاب فناوری جدید، آموزش جوانان و غیره به تبادل نظر پرداختند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.