شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35349
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 11 فروردین 1403 - 15:18 | 39 بازدید | ارسال توسط :

پاسخ به یک پرسش مهم / چرا اظهارات عجیب وزیر خزانه‌داری آمریکا مورد تمسخر گسترده کاربران اینترنتی آمریکایی قرار گرفته است؟

«جنت یلین» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده یک اقتصاددان بوده و همیشه به عنوان یک فرد منطقی و عمل‌گرا شناخته می‌شود. اما؛ اخیراً او اظهارات عجیبی را منتشر کرد که باعث تمسخر گسترده کاربران اینترنتی آمریکایی شد. یلین هنگام بازدید از یک کارخانه باتری فتوولتائیک در ایالت جورجیای آمریکا ادعا کرد که صنعت انرژی جدید چین […]

پاسخ به یک پرسش مهم / چرا اظهارات عجیب وزیر خزانه‌داری آمریکا مورد تمسخر گسترده کاربران اینترنتی آمریکایی قرار گرفته است؟

«جنت یلین» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده یک اقتصاددان بوده و همیشه به عنوان یک فرد منطقی و عمل‌گرا شناخته می‌شود. اما؛ اخیراً او اظهارات عجیبی را منتشر کرد که باعث تمسخر گسترده کاربران اینترنتی آمریکایی شد.

یلین هنگام بازدید از یک کارخانه باتری فتوولتائیک در ایالت جورجیای آمریکا ادعا کرد که صنعت انرژی جدید چین با مشکل «مازاد ظرفیت تولید» مواجه است که باعث اختلال در قیمت و الگوی تولید جهانی شده و به منافع شرکت‌ها و کارگران آمریکایی آسیب رسانده است. در این مورد، او با انتشار اظهارات تهدیدآمیز بیان کرد که اقداماتی برای تضمین رقابت شرکت‌ها و کارگران آمریکایی بر روی پلت‌فرم «عادلانه» انجام خواهد داد.

این اظهارات پس از انتشار، فورا مورد تسمخر گسترده کاربران اینترنتی آمریکایی قرار گرفته است. آن چنان برخی کاربران در این باره نوشته‌اند: «در ابتدا گفت که چین به اندازه کافی در زمینه انرژی سبز عمل نکرده؛ اکنون ناگهان آنها را به انجام کارهای بیش از حد متهم می‌کند. چرا ایالات متحده نمی‌تواند ساکت شود و کاری برابر را انجام دهد؟» «وقتی که آمریکا برتری رقابتی دارد، از بازار آزاد صحبت می‌کند و در غیر این صورت، از حمایت‌گرایی صحبت می‌کند. این همان قانون آمریکاست که بیانگر یک استاندارد دو‌گانه است.»…

این تفسیرهای مستقیم و تند، لفاظی‌های زور و ریاکارانه «استانداردهای دوگانه» برخی از سیاستبازان آمریکایی را برملا کرده و همچنین منطق هژمونیک آنان مبنی بر هراس از رقابت عادلانه و «برچسب زدن» خودسرانه به دیگران را آشکار کرده است.

چین اولین کشور بزرگ در جهان است که اهداف مهمی از جمله «به اوج رساندن انتشار کربن» و «خنثی‌سازی کربن» را مطرح کرده است. در سال ۲۰۲۳ میلادی، مبلغ صادرات «سه محصول جدید» چین از جمله خودروهای سواری برقی، باتری‌های لیتیوم یونی و باتری‌های خورشیدی به ۱٫۰۶ تریلیون یوان رسیده که نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

این نه تنها سرزندگی اقتصاد چین را نشان داده؛ بلکه به تحولات سبز دیگر کشورها کمک کرده و در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی بین‌المللی سهم به سزایی دارد. به عنوان مثال، پس از تکمیل نیروگاه فتوولتائیک ۲٫۶ گیگاواتی الشبه در شهر جده استان مکه عربستان سعودی که توسط یک شرکت چینی ساخته شده، انتظار می‌رود که ظرفیت تجمعی آن حدود ۲۸۲٫۲ میلیارد کیلووات ساعت باشد که به معنای کاهش انتشار نزدیک به ۲۴۵ میلیون تن دی اکسید کربن و معادل کاشت ۵۴۵ میلیون درخت در بیابان‌های عربستان سعودی است.

اما؛ به نظر برخی از سیاستبازان آمریکایی، توسعه پررونق صنعت «پیست جدید» چین به «پنیر» آنها دست زده است. بر اساس تفکر مجموع صفر، آنها معتقدند که موقعیت رو به رشد چین در زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی به معنای فرصت‌های کمتر برای شرکت‌های آمریکایی است. چگونه این مشکل حل شود؟ آنها به جای تلاش برای پیشبرد فناوری و افزایش رقابت‌پذیری، با بهانه‌هایی مانند «امنیت ملی» و «مازاد ظرفیت تولید»، تا حد امکان در مورد چین سیاه‌نمایی می‌کنند و سعی دارند مردم چین را از حق مشروع خود برای توسعه محروم کنند.

«مازاد ظرفیت تولید» به قابلیت تولید واقعی بیش از تقاضای بازار اشاره دارد. اما در حال حاضر، بشر با چالش‌های جدی آب و هوایی مواجه شده؛ کشورهای سراسر جهان با نیروی فراوان در حال ترویج تحول انرژی هستند و هنوز شکاف بزرگی بین عرضه و تقاضای انرژی پاک وجود دارد. اتهام آمریکا به چین مثل ایجاد اختلال در «قیمت جهانی» توسط چین، بخشی از سیاست بازی‌های آمریکا علیه چین و دروغی برای فریب افکار عمومی است.

اصول اقتصادی به مردم می‌گوید که قیمت معقول با رقابت کافی در بازار شکل می‌گیرد. دلیل رقابتی بودن محصولات انرژی جدید چین در نهایت به قدرت تکنولوژیکی، کیفیت عالی و زنجیره کامل صنعتی متکی است نه دامپینگ قیمت پایین یا حمایت‌گرایی صنعتی.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.