شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 19731
  پرینتخانه » خبر ویژه, فرهنگی تاریخ انتشار : 21 تیر 1401 - 14:39 | 131 بازدید | ارسال توسط :

همایون شجریان نماد تربیت درست و شانس است

وقتی خبر برگزاری کنسرت همایون شجریان منتشر و سایت بلیت فروشی باز شد، سامانه به دلیل حجم بالای درخواست با مشکل مواجه شد و بعد هم به دفعات روزهای برگزاری کنسرت «به رنگ صدا» تمدید شد تا تعداد بیشتری از مخاطبان بتوانند بلیت تهیه کنند.

همایون شجریان نماد تربیت درست و شانس است

حالا هم که این وضعیت به کنسرت تورنتوی ارکستر سیاوش سرایت پیدا کرده و منجر به تمدید آن شده است. اما دلیل چیست و آیا تنها فرزند شجریان بودن، این محبوبیت کم سابقه را برای همایون رقم زده است؟ حافظ در یکی از غزل‌های معروف خود می‌گوید:«بس نکته غیرِ حُسن بِباید که تا کسی/مقبولِ طبعِ مردم صاحب نظر شود» و ماجرا درباره جایگاه هنری همایون شجریان نیز شاید همین باشد که حافظ قرن‌ها پیش از آن سخن گفته است.

آرش نصیری روزنامه‌نگار و مدیر برنامه هزار صدا در این باره اعتقاد دارد که همایون شجریان نماد تربیت و شانس است. او در گفت و گو با خبرنگار ما از روند رشد و محبوبیت همایون شجریان می‌گوید:«او از همان کودکی تمبک را شروع کرده، به هنرستان موسیقی رفته، از نوجوانی در کنار بزرگان تاریخ موسیقی ایران شجریان یا مشکاتیان اجرا داشته و اجرای آنها را بارها از نزدیک دیده است. در کنار آنها روی صحنه ساز نواخته است و همزمان در کلاس درس یکی از بزرگترین آوازخوان‌های تاریخ موسیقی ایران که پدرش بوده، آموزش دیده است و در واقع روی صحنه آموزش دیده است.» نصیری از زمانی یاد می‌کند که حتی استاد روی صحنه مشکل پیدا کرده و همایون به جای او خوانده است:« همایون تمام مراحل موسیقی را پله به پله و درست طی کرده است، با سواد است و تئاتر هم زیاد دیده است، همزمان به صورت تجربی و کارگاهی آموزش دیده، روی صحنه رفته و هیچ گاه هم توقف نکرده است. اینطور نبوده که بگوید چون پسر شجریان هستم باید این آواز یا حتما همین سبک را بخوانم. بسیاری تصور می‌کردند که او در آواز جانشین پدرش می شود ولی همایون خلاف همه تصورها، ضرورت زمانه را فهمید و این کار را انجام نداد و حتی پدر را متقاعد کرد که باید این راه برود. از نخستین آلبوم، تنوع و تجربه گرایی را در نظر داشته است؛ حتی در تجربه‌ای با برادران پورناظری کار پاپیولار تولید کرده و با من صنما را در سبک راک خوانده است. بنابراین مسیر درستی را طی کرده و از آزمون و خطا نترسیده و حتی در تمرین و ورزش‌ها هم هدفمند کار کرده است و همین مسیر او را به خواننده‌ای تراز اول تبدیل کرده است.»

او معتقد است که همایون در کنار همه تلاش‌ها و آموزش‌ها شانس فرزند استاد شجریان بودن را هم داشته:« ماجراهایی که زمان بیماری استاد به وجود آمد هم در این مسیر تاثیر گذار بود. او در عین آموزش درست و شانسی که داشته از موقعیت‌ها درست استفاده کرده و در جایگاهی خاص قرار گرفته است. درک درستی از موقعیت‌های اجتماعی دارد و حتی شعرهایی را انتخاب می‌کند که تاثیرگذاری مناسبی داشته باشد و همه اینها پکیج خوب هنری را ایجاد کرده است بنابراین همایون شجریان شایستگی و شانس را در کنار هم دارد. ما خواننده‌ای داریم که می‌تواند کار خوب و درست بخواند و شنیده هم شود؛ هم پاپیولار است و هم موسیقی سنتی را به بهترین شکل یاد گرفته است.» او درباره استقبالی که در تورنتو از کنسرت ارکستر سیاوش شده است نیز با اشاره به سایر گروهها و خوانندگانی که در خارج از ایران طرفدارهایی دارند، می‌گوید:«از آنجاییکه در خارج از کشور برنامه‌های زیادی همراه گروهها و افراد شاخص از جمله گروه دستان، استاد علیزاده، استاد شجریان و کیهان کلهر داشته بنابراین محبوبیت زیادی در بین ایرانیان خارج از کشور دارد، ضمن اینکه ایرانیان خارج از کشور همواره به جریانات و اتفاقات فرهنگی داخل ایران حساسیت ویژه‌ای دارند بنابراین یک ایرانی که در تورنتو زندگی می‌کند نه تنها بلیت کنسرت همایون شجریان را تهیه می‌کند که شاید دوستان کانادایی خود را نیز برای دیدن یک کنسرت خوب ایرانی همراه خود ببرد.»

همایون شجریان در تیر ماه کنسرت «به رنگِ صدا»‌ را همراه با ارکستر سیاوش به رهبری آرش گوران در سالن همایش‌های کشور (سالن وزارت کشور) روی صحنه برد و در آنجا قطعاتی از پدر را هم اجرا کرد و اجراها مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. این کنسرت در تهران سه بار تمدید شد و همشهری آنلاین نوشت که در این مدت حدود ۳۰ هزار بلیت برای آن فروخته شده است. در روزهای گذشته هم خبر آمد که کنسرت ارکستر سیاوش به رهبری آرش گوران و خوانندگی همایون شجریان در تورنتو هم رکورد زده و در ۲۴ ساعت ۳۲۰۰ بلیت آن در «تیکت مستر» به فروش رفته است. در نهایت نیز گویا کنسرت برای روزهای بعدی تمدید شده و برخی پیش بینی کرده‌اند که ده هزار نفر در این کنسرت شرکت کنند.

نویسنده : نیره خادمی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.