شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35992
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 04 اردیبهشت 1403 - 20:03 | 16 بازدید | ارسال توسط :

هشدار درباره آینده انرژی در جهان /گزافه گویی درباره مازاد ظرفیت صنایع سبز چین گذار انرژی جهان را به خطر می اندازد

بلومبرگ اخیراً مقاله‌ای به قلم دیوید فیکلین مقاله‌نویس معروف را منتشر کرده است . دراین مقاله گفته شده: اقدام و اشتیاق دولت‌های ایالات متحده و کشورهای اروپایی به کنار گذاشتن محصولات مقرون‌به‌صرفه صنایع انرژی پاک چین، یک جریان حفاظت گرایی تجاری است که می تواند فرایند گذار انرژی جهان را کندتر بسازد. این مقاله می […]

هشدار درباره آینده انرژی در جهان /گزافه گویی درباره مازاد ظرفیت صنایع سبز چین گذار انرژی جهان را به خطر می اندازد

بلومبرگ اخیراً مقاله‌ای به قلم دیوید فیکلین مقاله‌نویس معروف را منتشر کرده است . دراین مقاله گفته شده: اقدام و اشتیاق دولت‌های ایالات متحده و کشورهای اروپایی به کنار گذاشتن محصولات مقرون‌به‌صرفه صنایع انرژی پاک چین، یک جریان حفاظت گرایی تجاری است که می تواند فرایند گذار انرژی جهان را کندتر بسازد.

این مقاله می نویسد که در چند سال گذشته، صنعت انرژی بادی جهان دچار رکود شده و با افزایش نرخ بهره و هزینه‌های مواد اولیه، سود توسعه‌دهندگان رو به کاهش نیز گذاشته است. علاوه بر آن، به دلیل برخورد سرد نخبگان سیاسی و اقتصادی به گذار انرژی، تعداد توربین‌های جدیدالنصب جهان نیز به میزان پیشبینی شده نرسیده است. اما حالا به لطف چین، این وضعیت در حال بهبود است.

این مقاله به نقل از گزارشی که اخیراً توسط شورای جهانی انرژی بادی منتشر شده ، آورده است که ظرفیت توربین‌های بادی جدیدالنصب در سال ۲۰۲۳ در جهان به رکورد ۱۱۷ گیگاواتی رسید که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است. با این حال، اگر ظرفیت توربین های جدیدالنصب چین از این میزان حذف شود، مابقی ظرفیت افزوده در مقایسه با سال ۲۰۲۰ تنها ۰٫۰۸۸ گیگاوات خواهد بود که تقریبا به منزله نصب ۶ توربین بزرگ دریایی در این بازه زمانی خواهد بود. این در حالیست که قرار است هر سال هزاران توربین بزرگ دریایی در سطح جهان نصب شود.

در مقایسه با ظرفیت صنعت انرژی بادی چین، براثر سرمایه گذاری ضعیف درازمدت آمریکا و کشورهای اروپایی در زنجیره تامین صنعت انرژی بادی و تزلزل دول این کشورها برای اجرای  سیاست‌های حمایتی و دیگر عوامل مانند تأخیر در مراحل اداری برای اجرای پروژه، دست اندرکاران صنعت انرژی بادی نسبت به گسترش ظرفیت صنعت در این کشورها تردید پیدا کردند. در این گزارش اضافه شد که در ایالات متحده، دست اندرکاران تقریباً در هر جزء زنجیره تامین تجهیزات مزارع بادی با مانع مواجه هستند. در اروپا، همین نوع تامین ناکافی نیز در امسال و سال آینده شروع به گسترش خواهد کرد.

در این مقاله آمده است که برای تجسم مجدد ساختار سیستم انرژی جهان، به جای تحریک یک جنگ تجاری تخریب کننده، باید سرمایه گذاری را افزایش داده و از حضور حمایتی دول همه کشورها مانند چین، آمریکا و کشورهای اروپایی استقبال کرد. اگر قرار است بر حسب مقیاسی مورد نیاز برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین محصولات مربوطه را تولید کنیم، ظرفیت تولید این محصولات نیز به هیچ وجه مازاد نیست، بلکه در یک سطح اساسی مورد نیاز جهان است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.