شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 34585
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 16 اسفند 1402 - 15:08 | 36 بازدید | ارسال توسط :

نظام دموکراتیک چین چگونه کار می‌کند؟

«شی جین پینگ» رئیس جمهور و همچنین دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین تاکید کرد: دموکراسی مردمی در کل فرایند، مشخصه تعیین‌کننده دموکراسی سوسیالیستی است؛ دموکراسی در گسترده‌ترین، واقعی‌ترین و مؤثرترین شکل آن است. بیانات کلیدی او درباره نظام کنگره خلق و دموکراسی مردمی در کل فرایند چین  بر اهمیت اطمینان یافتن از اینکه مردم […]

نظام دموکراتیک چین چگونه کار می‌کند؟

«شی جین پینگ» رئیس جمهور و همچنین دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین تاکید کرد: دموکراسی مردمی در کل فرایند، مشخصه تعیین‌کننده دموکراسی سوسیالیستی است؛ دموکراسی در گسترده‌ترین، واقعی‌ترین و مؤثرترین شکل آن است.

بیانات کلیدی او درباره نظام کنگره خلق و دموکراسی مردمی در کل فرایند چین  بر اهمیت اطمینان یافتن از اینکه مردم چین کشور را اداره می‌کنند، تاکید نموده است.

دموکراسی مردمی در کل فرایند چیست؟ نظام دموکراتیک چین چگونه کار می‌کند؟ داستان «جانگ تیان‌رن» کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر و قانونگذار ممکن است به پاسخ این سوالات کمک کند.

جانگ به عنوان یکی از بیش از دو هزار نماینده «کنگره ملی خلق» (NPC)، نهاد ارشد قانونگذاری چین، او رئیس یک شرکت برجسته انرژی تجدیدپذیر نیز هست و دهه‌هاست از نزدیک شاهد توسعه انرژی سبز، آلاینده‌های کربنی و تغییرات اقلیمی بوده است. او طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۰۰ توصیه و پیشنهاد به کنگره ملی خلق ارائه داده است.

جانگ طی نشست‌های عمومی سالانه NPC در سال ۲۰۲۳ چهار پیشنهاد برای اصلاح «قانون حفاظت از محیط زیست» و ایجاد قوانین تغییرات آب و هوایی و همچنین ۲۷ توصیه برای بهینه سازی ظرفیت تولید سرب بازیافتی و ارتقاء بازیافت باتری و صنایع ذخیره انرژی جدید ارائه کرده است.

چین طی سال‌های اخیر توسعه کیفی خود را تسریع بخشیده و به تحول سبز خود شتاب داده است. آقای «شی» در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد هدف چین به اوج رساندن آلاینده‌های کربنی تا قبل از سال ۲۰۳۰ و دستیابی به خنثی سازی کربن تا پیش از سال ۲۰۶۰ است.

پیشنهادات و توصیه‌های جانگ توجه وزارت اکولوژی و محیط زیست و کمیته دائمی کنگره ملی خلق را به خود جلب کرد.

گزارش اخیر ارگان این نهاد قانونگذاری ابراز داشت که پیشنهاد جانگ درباره تصویب قانون و پرداختن به تغییرات اقلیمی و ترویج خنثی سازی کربن پذیرفته شده و این نهاد «فعالانه با دیگر ادارات برای انجام تحقیقات همکاری خواهد کرد» و «آن را در برنامه کاری سالانه NPC در زمان مناسب خود، قرار خواهد داد».

چین به طور پیوسته نظام تضمین نهادینه دموکراسی مردمی را بهبود بخشیده و دموکراسی مردمی در کل فرایند را در حکمرانی ملی توسعه داد تا مشارکت سیاسی گسترده مردم را تضمین کند.

نخستین «قانون مدنی» که در ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی شد را به عنوان مثالی دیگر در نظر بگیرید. تدوین این قانون بیش از پنج سال طول کشید که طی آن حدود ۴۲۵ هزار نفر یک میلیون و ۲۰ هزار نظر ارائه کردند.

شی جین پینگ در مقاله منتشره در نشریه کیوشی تصریح کرد: دموکراسی مردمی در کل فرایند در چین نه تنها یک مجموعه کامل از نهادها و روش‌ها را داراست بلکه دارای مشارکت مدنی تمام عیار نیز هست.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.