شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 16 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 24531
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر صفحه اول تاریخ انتشار : 28 فروردین 1402 - 17:40 | 131 بازدید | ارسال توسط :

مسمومیت دانش آموزان امروز به کجا رسید؟

۹ آذر ۱۴۰۱ بود که خبر مسمومیت دانش آموزان هنرستان نور یزدانشهر در قم منتشر شد. این دانش‌آموزان علائمی نظیر نفس‌تنگی و بی‌حسی در عضلات دست و پا را احساس کرده بودند اما این رخداد منحصر به قم نبوده و دامنه آن به شهرهای دیگری در سرتاسر ایران از جمله بروجرد، ساری، اردبیل، تهران، فردیس، […]

مسمومیت دانش آموزان امروز به کجا رسید؟

۹ آذر ۱۴۰۱ بود که خبر مسمومیت دانش آموزان هنرستان نور یزدانشهر در قم منتشر شد. این دانش‌آموزان علائمی نظیر نفس‌تنگی و بی‌حسی در عضلات دست و پا را احساس کرده بودند اما این رخداد منحصر به قم نبوده و دامنه آن به شهرهای دیگری در سرتاسر ایران از جمله بروجرد، ساری، اردبیل، تهران، فردیس، خوزستان، کرمانشاه و نیشابور نیز کشیده شد. گزارش زیر آخرین رخدادها و واکنش‌ها درباره ماجرای مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان است.
بعد از گذشت سه ماه از آغاز سریال مسمومیت ها، مساله در جلسه هیات دولت مطرح شد، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت، احمد وحیدی_ وزیر کشور را مامور پیگیری موضوع مسمومیت ها کرد. رهبر معظم انقلاب در حاشیه مراسم روز درخت کاری با اشاره به مسمومیت دانش آموزان اظهار کردند: مسئولان این موضوع را با جدیت دنبال کنند، این مساله در صورت عمدی بودن « یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض» است.
با آغاز تعطیلات نوروزی، آب‌ها تازه داشت از آسیاب می‌افتاد که دوباره بلوای مسمومیت‌های سریالی در سال نو شروع شد. ۱۴ فروردین، اولین روز سال تحصیلی در سال جدید بود و آخرین روز کاری یوسف نوری، وزیر مستعفی آموزش و پرورش. سایت‌های خبری از ماجرای استعفای نوری گرم بودند که دوباره موضوع مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه داغ شد.

به گزارش روزنامه شرق، بعد از اینکه کانال تلگرامی «مردم ارومیه» ظهر ۱۴ فروردین از انتقال پنج دانش‌آموز مدرسه «۲۲ بهمن» در بخش محمدیار در شهرستان نقده به بیمارستان خبر داد، یک منبع مطلع در وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «شبکه شرق» خبر را تأیید کرد. دانش‌آموزان مسموم‌شده این مدرسه به بیمارستان «امام» شهرستان نقده منتقل شدند و دوباره رشته نگرانی‌ها از سر گرفته شد. فردای آن روز خبرگزاری فارس در گزارشی کوتاه و به نقل از مختار نعمتی، رئیس آموزش و پرورش نقده، جزئیات بیشتری مطرح کرد. اینکه به گفته دانش‌آموزان بوی نامطبوعی مانند سوختن لاستیک در مدرسه دخترانه ایجاد شده است که بعد از متوجه‌شدن این بو آنها دچار حالت تهوع و سردرد و شکم‌درد شده‌اند. بعد از این جریان مسئولان مدرسه با مراکز درمانی تماس می‌گیرند و آمبولانس برای انتقال دانش‌آموزان به مدرسه اعزام می‌شود. بعد از اعزام دانش‌آموزان، تمهیدات و مراقب‌های لازم از دانش‌آموزان انجام و بعد از مساعدشدن حال آنان، از بیمارستان مرخص می‌شوند.۱۵ فروردین اما قرعه به نام دانش‌آموزان تبریزی افتاد. ایرنا به نقل از اصغر جعفری، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی آذربایجان شرقی از مسمومیت ۲۰ دانش‌آموز مدرسه دخترانه در شهرک باغمیشه تبریز خبر داد و نوشت که این دختران به دلیل مسمومیت به بیمارستان سینای این شهر منتقل شدند. علائم این دانش‌آموزان هم تقریبا مشابه موارد قبلی تنگی نفس اعلام شد و بعد از رسیدگی به حالت طبیعی برگشت.
۱۶ فروردین خبر مسمومیت ۳۵ دانش‌آموز در مراغه و ۶۰ دانش‌آموز در عجب‌شیر یعنی ۹۵ دانش‌آموز از طریق رسانه‌های محلی انتشار یافت. این‌بار هم اصغر جعفری، رئیس اورژانس آذربایجان شرقی، اعلام کرد که حال عمومی این دانش‌آموزان خوب است و البته او نیز هم‌عقیده با وزیر مستعفی آموزش و پرورش علائم دانش‌آموزان را ناشی از «اثرات تلقینی موجود» خواند و گفت: «براساس گزارشات پزشکی هیچ علائمی مبنی بر مسمومیت ناشی از یک ماده خاص در این دانش‌آموزان دیده نشده است».

اردیبهشت؛ اعلام نظر کمیته
مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در سال جدید در حالی ادامه داد که روز جمعه، ۱۸ فروردین حمیدرضا کاظمی، رئیس کمیته ویژه حقیقت‌یاب علل مسمومیت دانش‌آموزان در مجلس، به ایسنا خبر داد که اولین جلسه کمیته در سال جدید با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار شد و در صورت جمع‌بندی نهایی، گزارش کمیته درباره علل مسمومیت دانش‌آموزان تا اردیبهشت‌ماه به صحن مجلس خواهد رفت. کمیته‌ای که سال گذشته در پی حمله به مدارس سراسر کشور و البته با تأخیر و تعلل مسئولان تشکیل شد و آن‌طورکه کاظمی گفته این کمیته تاکنون دو جلسه در سال گذشته با دستگاه‌های مرتبط امنیتی، حوزه سلامت و سایر دستگاه‌ها برگزار کرده و گزارشی هم از دستگاه‌ها و اقداماتی که انجام داده‌اند دریافت کرده است.

بررسی «مسمومیت سریالی در مدارس» توسط وزارت بهداشت
معاون درمان وزارت بهداشت آخرین اخبار از بررسی «مسمومیت سریالی در مدارس» توسط وزارت بهداشت را تشریح کرد. دکتر سعید کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین اخبار از بررسی و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز مسمومیت‌ در دانش‌آموزان، گفت: کمیته علمی پیش از سال جدید به دستور مقام عالی وزارت تشکیل شد و بیش از ۳۰ نفر از بهترین متخصصان کشور شامل متخصصین ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و… هم در این کمیته به بررسی گزارشات و یا بازدیدهای میدانی پرداختند. این متخصصان علائم بیماران،‌ نتایج آزمایشگاهی و…. را بررسی کردند و فعلا نتایج تحقیقات تغییری نکرده است.
کریمی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان داد در کمتر از ۱۰ درصد از دانش‌آموزان عوامل محرک تنفسی وجود داشته است که سبب بروز علائم تنفسی نظیر سرفه، تنگی نفس و علائم تحریکی شده است.
وی با اشاره به اینکه در سایر دانش‌آموزان نیز عوامل هیجانی و استرسی به موضوع اضافه شده است، اظهار کرد: بخشی از این عوامل هیجانی ناشی از این بود که دانش‌آموز دوست خود را دیده و او هم دچار اضطراب شده و بخشی دیگر هم به دلیل فضاسازی رسانه‌ای بود که برخی با یک بوی غیر اختصاصی که شاید قبلا به آن اهمیت نمی‌دادند، اکنون دچار علائم اضطرابی می‌شوند.

دستگاه‌های امنیتی سرنخ‌های اصلی مسمومیت‌ها را به دست نیاورده‌اند
محمد حسن آصفری عضو کمیته حقیقت‌یاب مسمومیت دانش آموزان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه اخیر کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش آموزان گفت: این کمیته هفته گذشته جلسه‌ای تشکیل داد اما متاسفانه خروجی در جلسه نداشتیم چون هنوز دستگاه‌های امنیتی نتوانسته‌اند سرنخ‌های اصلی مسمومیت‌ها را به دست آورند.
وی ادامه داد: تاکید کمیته بر این است که باید دستگاه‌های امنیتی تلاش بیشتری کنند و این موضوع رها نشود آن هم به صرف این تفکر که این کار با شیطنت تعدادی از دانش آموزان رخ داده است البته که بعد از این اتفاق برخی از دانش آموزان هم به این وضعیت دامن زده‌اند اما این‌که فقط بگوییم عامل مسمومیت بادکنک‌های اسباب بازی بودار بوده قابل قبول هیات نیست.
آصفری تاکید کرد: اولا باید وزارت بهداشت نوع مسمومیت را مشخص کند که هنوز این وزارتخانه برای این کمیته به صورت دقیق نوع مسمومیت را معلوم نکرده است. از نمونه‌هایی همچون نفتالین نام برده می‌شود اما اینها منشاء اصلی نیست.
وی اضافه کرد: در این مسمومیت‌ها افرادی شیطنت کردند اما باید جریان هدفمند را پیدا کرد چون اگر امروز قضیه مدیریت نشود بعید نیست که فردا این اتفاق در مراکز عمومی و جاهای دیگر رخ دهد لذا تاکید ما بر این است که باید دستگاه امنیتی دقت و جدیت بیشتری داشته باشد و عوامل مربوطه را مشخص کند.
وی با اشاره به اطلاعیه وزارت کشور درباره دستگیری وجود ۱۲۰ نفر گفت: تعدادی از این افراد در اغتشاشات نقش داشتند اما هنوز منشاء اصلی کشف نشده تا جلوی این قضیه گرفته شود.
آصفری در پایان در واکنش به انتشار اخباری درباره مسمومیت دانش آموزان با شروع مدارس بعد از تعطیلات نوروز گفت: متاسفانه موردهای جدیدی داشتیم، موارد دستگیری هم سال گذشته بوده که نمی‌توانیم بگوییم عناصر اصلی هستند.

۹۰ درصد بدحالی دانش‌آموزان ربطی به مسمومیت ندارد!
اما در تازه ترین اظهارنظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین نتایج بررسی علت بدحالی دانش آموزان را اعلام کرد. به گزارش مهر، بهرام عین اللهی در حاشیه حضور در مرکز انتقال خون وصال، در خصوص پیگیری وضعیت بدحالی برخی از دانش آموزان، گفت: کمیته علمی متشکل از بهترین اساتید در کشور تشکیل و وضعیت دانش‌آموزان بررسی شد. تصمیم گرفتیم که نام آن را بدحالی دانش‌آموزان بگذاریم زیرا شواهد محکمی برای مسمومیت دانش‌آموزان وجود نداشت.
وی افزود: در هر بیماری یک مسئله مربوط به وضعیت بیماری فرد و بخش دیگر مربوط به آثار روانی ناشی از بیماری است که در دانش‌آموزان شاهد این وضعیت بودیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: جمع‌بندی ما نشان می‌دهد که در بیش از ۹۰ درصد بدحالی دانش‌آموزان، هیچ نوع مسمومیتی دیده نمی‌شود و هیچ نوع سمی وجود ندارد و بیشتر شاهد استرس بودیم و درصد کمی نیز مربوط به شیطنت‌هایی بوده که صورت گرفته و باعث بدحالی دانش‌آموزان شده است.
عین‌اللهی تاکید کرد: بدحالی دانش‌آموزان عوارض پایدار نداشته و ما هیچ نوع عارضه پایداری در دانش‌آموزان ندیدیم.

نویسنده : مینا قدرتی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.