شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 23163
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 11 آبان 1401 - 23:31 | 88 بازدید | ارسال توسط :

محصول کنگره حزب حاکم چین بهبود روابط با کشورهاست 

یک کارشناس مسائل بین الملل اعلام کرد: چین توانسته است با تلفیق سرمایه گذاری و دولت مرکزی متمرکز، یک اقتصاد ناشناخته، کم بهره و یا کم قدرت را تبدیل به یک اقتصاد بزرگ جهانی کند. 

محصول کنگره حزب حاکم چین بهبود روابط با کشورهاست 

حسن لاسجردی با اشاره به اینکه چین در رقابت جهانی در حوزه اقتصاد حضور دارد، اظهار کرد: چین نمی خواهد در روابط رایج غرب و شرق وارد شود و بیشتر به منافع و مصالح جهانی فکر می کند بنابراین خود این مصالح می تواند سرمایه گذاری را اطمینان بخش کند.

او با بیان اینکه یکی از نکات بسیار مهم، اجرای مثبت و رو به جلو برنامه های چین در مناطق مختلف است، اضافه کرد: این همکاری ها نشان می دهد که می توان به چین اطمینان کرد چرا که متغیرهای مثبت همکاری، عاملی می شود که کشورها برای همکاری با چین مشتاق شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه چین بر توسعه اقتصادی تمرکز کرده است، عنوان کرد: این کشور بر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری تاکید دارد و در برخی رشته ها همراه با انتقال دانش فنی است که این چرخه از عوامل مهم توجه کشورها به سیاست اقتصادی چین است.

لاسجردی با اشاره به اینکه کار چین در منطقه ما با توجه به پتانسیلی که دارد حضور در پروژه های مختلف است، اظهار کرد: تعامل در اقتصاد همراه با انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری باعث می شود که این کشور به موفقیت دست پیدا کند چرا که سعی دارد در منطقه کمتر توسعه یافته ما در پروژه های مختلف شرکت کند و کشورهای مختلف نیز از این فرصت استفاده می کنند.

او با تاکید بر اینکه امروز جهان از چند مشکل بزرگ رنج می برد که شاید قدرت های بزرگ بتوانند بخشی از این مشکلات را حل کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ جهان در رابطه با توسعه اقتصادی است که می تواند موتور محرکه توسعه سیاسی و اجتماعی باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: اقدامی که چین انجام می دهد استفاده از قابلیت کشورهای مختلف برای افزایش و وفور تولید انواع و اقسام کالاها و همچنین ارائه خدمات و صنعت است.

لاسجردی با اشاره به اینکه این همکاری متقابل می تواند سرمایه مناسب برای کشورها ایجاد کند، عنوان کرد: نکته بسیار مهم این است که چین در روابط خود با کشورهای مختلف تلاش می کند که در مناسبات سیاسی دخالت نکند یعنی کمتر سیاست زده است و می خواهد که همکاری واقعی داشته باشد.

او ادامه داد: اگر موضوع نشست حزب حاکم چین مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته به این دلیل است که در دو سه دهه اخیر موضوع خیزش شرق به عنوان یکی از نکات بسیار مهم تحولات جهانی مطرح شده است و هر روز بیشتر خودش را نشان می دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اقتصاد برتر دنیا کیست؟ اضافه کرد: در حال حاضر این سوال، مناقشه ای است که امروز در جهان مطرح است و سیاست گذاران، قانون گذاران و کسانی که افکار عمومی را مهندسی می کنند همچنان در تلاش هستند که موضوعیت اقتصاد اول جهان را به آمریکا و یا برخی از کشورهای غربی نسبت دهند و البته در مجموع در غرب نگه دارند.

لاسجردی ادامه داد: به نظر می رسد این مناقشه تقریبا مراحل آخر را طی می کند و اقتصاد چین به عنوان اقتصاد برتر قابل توجه است و قابلیت خود را نشان داده است.

او افزود: بنابراین همه سیاست گذاری ها یا رقابت هایی که شروع شده است نشان از قابلیتی دارد که از اواسط قرن بیستم شروع شده و امروز خودش را نشان می دهد. چرا که چین موفق شده در یکی دو دهه اخیر حرف و یا سیاست گذاری عنوان کرده خود را امروز در عمل اجرا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه قرارداد یا قرارهای ایران با چین باید به تصویب کنگره حزب کمونیست این کشور برسد، اذعان کرد: به نظر می رسد که آینده یا افق روابط چین با ایران منوط به تصمیم سازی یا تصمیم گیری در کنگره است.

لاسجردی با اشاره به اینکه قرار بلند مدت ایران با چین در حوزه انرژی، راه ابریشم و یا سیاست شرق تابعی از تصمیم گیری در نظام سیاسی چین است، اضافه کرد: افق همکاری جمهوری اسلامی با چین با توجه به نوع رویکردهایی که در کنگره چین به تصویب رسید رو به افزایش است.

او خاطرنشان کرد: آن چیزی که در این کنگره مورد توجه قرار گرفت توسعه روابط با کشورهای مختلف است به ویژه کشورهایی که در سیاست گذاری یا در رقابت جهانی با اندیشه ها یا عملکرد و یا رویکردهایی که دولت چین دارد بیشتر همراه هستند.

این به نزدیکی فرهنگ ایران با چین و اینکه در بزنگاه های سیاسی می توانیم تکمیل کننده هم باشیم اشاره کرد و گفت: در مجموع به نظر می رسد که می توان از تجربه چین نسخه بومی در فرهنگ ایرانی ساخت و از توسعه اقتصادی برای افزایش توانمندی های داخلی استفاده کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.