شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 22803
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر صفحه اول تاریخ انتشار : 21 مهر 1401 - 23:31 | 345 بازدید | ارسال توسط :

خواسته معلولان؛ مناسب سازی اماکن عمومی

از ابتدایی ترین حقوق افراد دارای معلولیت مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری است، معلولان حق دارند بدون کمک دیگران به عابر بانک مراجعه کنند، نامه سفارشی‌شان را به اداره پست تحویل دهند، از مغازه سر راهشان خرید کنند و امور درمانی‌شان را پیگیری کنند، اما موانع اماکن عمومی مانع از این کار می شود.

خواسته معلولان؛ مناسب سازی اماکن عمومی

ماده ۲ قانون حمایت از معلولان با صراحت تمام کلیه سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی را موظف کرده که ساختمان‌ها و مراکز خود را جهت استفاده معلولان آماده سازند، اما متاسفانه آنگونه که باید این قانون اجرا نشده است. رعایت نکردن قوانین مناسب سازی و رفع موانع معماری در سطح شهر مشکلات عدیده‌ای برای افراد معلول، جانباز، افراد کم توان، سالمندان و … ایجادکرده است. مناسب سازی اماکن باید با ایجاد رمپ در ورودی‌های ادارات، بانک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و همچنین باجه مخصوص برای معلولین و جانبازان در بانک‌ها در اولویت کاری قرار گیرد. بر اساس قانون حمایت از معلولان وزارت خانه‌های راه و شهرسازی، کشور و شهرداری‌ها مکلف اند کلیه پایانه‌ها و ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری را برای استفاده افراد دارای معلولیت با توجه به استانداردهای داخلی و بین المللی دسترس پذیر کنند.

بسیاری از دستگاه‌های اجرایی هنگام ساختن مراکز و اماکن جدید بسیاری از اصول و استانداردهای مناسب سازی را رعایت نمی‌کنند و دسترسی آسان معلولان را با مشکل مواجه می کنند. شهرداری ها باید در این امر مهم همکاری کنند و اعطای پایان کار مشروط به رعایت ضوابط مناسب سازی و دسترسی پذیری جهت حضور فعال افراد دارای معلولیت در جامعه و عدم خانه نشینی آنها شود.

مناسب سازی تنها ۵۲ درصد ساختمان ها 

متاسفانه بر اساس آخرین آمارها تنها ۵۲ درصد از ساختمان‌های عمومی برای تردد معلولان مناسب سازی شده است. غلامرضا رضایی فر رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور می‌گوید: «مناسب‌ترین استان‌ها به لحاظ مناسب سازی، استان قم با ۷۴ درصد و خراسان جنوبی با ۶۴ درصد و نامناسب ترین استان ها کهگیلویه و بویراحمد با ۳۵ درصد و لرستان و هرمزگان با ۳۷ درصد بوده است» بر اساس اعلام کشوری مناسب سازی حداقل ۷۵ درصد از اماکن عمومی برای تردد معلولان و سالمندان در گام نخست ضروری است.

موضوع مناسب سازی با توانمندسازی معلولان ارتباط مستقیم دارد جایی که مناسب سازی انجام می شود امکان و شرایط برای خود اتکایی و استقلال نسبی مالی و شغلی و حرکتی معلولان فراهم می‌شود و افزایش اعتماد به نفس معلولان را در پی خواهد داشت، اما بسیاری از گروه‌های اجتماعی به دلیل نبود شرایط مناسب سازی امکان استفاده از این فضاها را ندارند.

عمر و سن و سال برخی رو به کهنسالی است و فراهم کردن امکانات و مناسب سازی اماکن فقط مختص معلولین نیست و کسانی که در اثر حادثه دچار آسیب شده اند و همچنین سالمندانی که به خاطر کهولت سن ناتوانند همگی نیازمند امکانات مناسب جهت رفت و آمد آسان هستند. در سال های آینده با خیزش پرشتاب جمعیتی کشور به سوی سالمندی مواجه هستیم که اگر در این زمینه فعالیت‌های لازم از جمله مناسب سازی معابر، ساختمان‌های دولتی، مسکونی و … انجام نشود، شاهد مشکلات بسیاری در آینده نزدیک در این زمینه خواهیم بود.

گفتنی است سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ از سوی دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برای دریافت و پیگیری مشکلات شهروندان درباره موضوع مناسب‌سازی محیط شهری راه‌اندازی شده است. هم‌میهنان می‌توانند مراتب شکایات و مشکلات خود را صرفا در این زمینه با ارسال پیامک شامل شرح مشکل، نام منطقه یا محله، شهرستان، استان یا دستگاه اجرایی به دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اعلام کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.