شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 22259
  پرینتخانه » اسلایدر صفحه اول, اقتصادی تاریخ انتشار : 18 شهریور 1401 - 14:30 | 234 بازدید | ارسال توسط :

جشنواره افسانه ای مشرق زمین عروسک«آسوکه»

مدیرعامل انجمن زنان کارآفرین و هنرمند صنایع دستی کشور گفت: جشنواره فوق، اولین جشنواره بین المللی عروسک در ایران است.

جشنواره افسانه ای مشرق زمین عروسک«آسوکه»

به گزارش خبرنگار صدای چراغ امیدنیوز؛ توسط همکاران عروسک ساز از اقوام ایرانی و دیگر کشورها حدود ۲هزارعروسک از جمله عروسک های افسانه ای، عروسک هایی که احیا شده و عروسک هایی که از آنها به عنوان میراث ناملموس از آنها یاد می کنند جمع آوری و به نمایش گذاشته شده است.

گویش های محلی همواره از جذابیت خاصی برخوردار بوده و هستند و ما در نیل رسیدن به هدفی والا که همان نشستن بر نیمکت ارتباطات ملل است، یاری می کند . در راستای این هدف بس شگرف و حفظ این ارزش و فرهنگ غنی، متل، داستان،افسانه و قصه نیز جزئ جدانشدنی و روایت کننده فرهنگ غنی هر کشوری است.

بی شک ایران از جمله فرهنگ داران قصه گویی در دنیاست که هرخطه از این سرزمین کهن با گویش خاصی روایت های دلنشینی دهان به دهان به نسل ها منتقل می شود.

سرزمین سیستان نیز مستثنی از این موضوع نیست بلکه سرزمینی است که در خود افسانه و قصه های شیرینی دارد تحت عنوان «آسوکه» یا افسانه…….

تالار آبی کاخ موزه نیاوران این بار روایت کننده عروسک هایی ازسرزمین های دور و نزدیکی است که پشت چهره خاموش اما پرسروصدای آنها افسانه هایی بس شنیدنی از کشاکش واگویه های عاشقانه، سختی ها و شیرینی های روزگار دارد.

به هر کدام شان که دست میزنی با خیالت، آرام بازی می کند و تو را به سرزمین رویاها می برد. سرزمینی که میشود روی دامن گلدارشان بنشینی و حس کنی دستی با چین های ریزو درشت اما مهربان گیس هایت را نوازش می کند و گوش هایت را نازبالش واژه های افسانه ای می کند.

تو آنقدر غرق افسانه می شوی در آنی، که یادت می رود سرزمین اکنونت رنگ باخته و ازلباس های رنگ رنگ و گلدار و گیسوان بافته چیزی باقی نمانده.

من مانند آلیس در سرزمین عجایب مبهوت سرزمین عروسک های آسوکه میشوم و اما خوب می دانم که از این مبهوتی رنگی لذت میبرم .

همه چیز در این نمایشگاه و این جشنواره کودکانه است و رویایی با چارقدی که افسانه روی سرت گره میزند.

خانم منیژه مختاری مدیرعامل انجمن زنان کارآفرین و هنرمند صنایع دستی عقیق را برای لحظه میهمان تریبون ذهنمان می کنیم تا شاید ما را بیشتربا این برکه کودکانه افسانه ای غرق کند…

مختاری از جشنواره بین المللی عروسک آسوکه چنین اظهار می کند: آسوکه در زبان زابلی به معنای افسانه است و افسانه و قصه خاصه سرزمین های بسیاری است.

مدیرعامل انجمن عقیق خاطرنشان کرد: در این جشنواره مجموعه‌ای از عروسک‌های بومی ایران و جهان در گذر زمان، عروسک‌های سنتی و پوشش اقوام و ملل و عروسک‌های افسانه‌ای و داستان‌ها در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

مختاری در ادامه گفت: باید تاکید کنم که، جشنواره فوق اولین جشنواره بین المللی عروسک در ایران است که توسط همکاران عروسک ساز از اقوام ایرانی و دیگر کشورها حدود ۲هزارعروسک از جمله عروسک های افسانه ای، عروسک هایی که احیا شده و عروسک هایی که از آنها به عنوان میراث ناملموس از آنها یاد می کنند جمع آوری و به نمایش گذاشته شده است.

مختاری از اهمیت برگزاری جشنواره و نمایشگاه عروسک آسوکه سخن به میان آورد و اذعان کرد: عروسک برای مادران و دختران پیشینه خیلی خاص را رقم می زند چرا که جنس دختر به راحتی با عروسک ارتباط می گیرد لذا برای ما بسیار مهم بود که این ارتباط را در قالب جشنواره تعریف کنیم آنهم در فضایی تاریخی که عزت و کرامت این جشنواره و نمایشگاه را دوچندان کرد.

وی تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی «آسوکه» با نمایش ۲ هزار عروسک از ایران و سایر کشورهای جهان به عنوان سفیران صلح و دوستی است که بدین طریق می توان دیپلماسی ارتباطات را نیز تعریف کرد.

مختاری در بخش دیگری خاطرنشان کرد: برای ما بسیار مهم است که در قالب عروسک بتوانیم دیپلماسی صلح و هنر را تعریف کنیم و بنظر می رسید مهم ترین گامی که در این جشنواره برداشته شد دیپلماسی صلح و هنر است که عروسک ها خود نماد همین موضوع هستند چرا که در این نمایشگاه عروسک های دیگر ملل نیز با نوع پوشش خاص کشور متبوع در کنار عروسک های اقوام ایرانی به نمایش گذاشته شد.

وی اظهارامیدواری کرد و گفت: امید این می رود با برگزاری چنین نمایشگاه هایی در دیگر کشورها، فرهنگ مشترک را به نمایش گذاشته و صلح و دوستی را به تمام دنیا معرفی کنیم .

مختاری حمایت مسوولین را مهم دانست و افزود: نمایشگاه عروسک به عنوان میراث ناملموس کشور بود و انتظار می رفت متولیان امر و مسوولین این حوزه با حضور خود، دلگرمی عزیزان هنرمندی که از راه های دور آمده بودند را، سبب می شد.

گفتنی است: آموزش ساخت ساده‌ترین عروسک بومی ایران، رونمایی از کتاب، برگزاری کارگاه‌های عروسک سازی، عروسک گردانی و قصه گویی و دوخت یکی از داستان‌های اسطوره‌ای توسط بازدیدکنندگان در قابی با عنوان «هزاردستان» دیگر برنامه‌های جشنواره هستند که

با حمایت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، انجمن زنان مروج کارآفرین و هنرمند صنایع دستی عقیق و کانون فرهنگی هنری دایا در حال برگزاری است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.