شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 21379
  پرینتخانه » استانها, فرهنگی تاریخ انتشار : 29 مرداد 1401 - 10:34 | 123 بازدید | ارسال توسط :

تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران پل ارتباطی پژوهش های علمی با جامعه است / لزوم جهاد علمی با سه عنصر عقلانیت، معنویت و عملگرایی

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه جهاد علمی را با سه عنصر عقلانیت، معنویت و عملگرایی دنبال می کنیم، گفت: تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران پل ارتباطی پژوهش های علمی با جامعه است.

تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران پل ارتباطی پژوهش های علمی با جامعه است / لزوم جهاد علمی با سه عنصر عقلانیت، معنویت و عملگرایی

به گزارش خبرنگار صدای چراغ  امیدنیوز، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در نشست با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، گفت: آرزو میکنم در رسالت اطلاع رسانی پیروز و موفق باشید. امروز آمادگی داریم به عنوان دانشگاه پاسخگو و کارآفرین گزارش عملکرد خود را ارائه دهیم که از روزی که این مسوولیت را پذیرفتم یک شعاری را با عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسوولیت پذیری اجتماعی را برای دانشگاه تهران انتخاب کردیم.

وی افزود: با توجه به تجربیاتی که از ابتدای انقلاب کسب کردیم در حوزه جهاد علمی باید سه عنصر عقلانیت، معنویت و عملگرایی را اولویت کار خود قرار داده ایم که این سه مقوله را به جد دنبال خواهیم کرد. اما دانشگاه کارآفرین یعنی فعالیت در پارک علم و فناوری و شرکت دانش بنیان نه اینکه ما میخواهیم کار تجاری کنیم بلکه مقصود استفاده از دانش برای ایجاد کسب و کار کار آفرینانه است.

مقیمی تصریح کرد: قواعد نهادی را تغییر بدهیم یعنی ما دنبال این هستیم که از فضای بروکراتیک به کارآفرینی تغییر دهیم و که در سه سطح این موضوع را پیگیری می کنیم مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت و در نهایت دانشگاه است در واقع دانشگاه باید نیاز جامعه را برطرف کرده و وضعیت اجتماع و رفاه را متحول کند.

رییس دانشگاه تهران اضافه کرد: اگر می خواهیم دانشگاه را از نسل اول و دوم تغییر داده و به دانشگاه نسل سوم و چهارم که همان کارآفرینی و پژوهشی برسیم. البته سعی کردیم در هیات ممیزه و جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم آیین نامه های مناسب برای زمینه و بستر موضوعات اشاره شده ایجاد کنیم. یکی از کارها برای رفتن به دانشگاه کارآفرین ایجاد بسته تحولی از مهرماه است البته از بستر آموزش های الکترونیک در دوران پسا کرونا استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در راستای تاکیدات ریاست جمهوری دانشگاه به سمت حل مسائل جامعه و دولت گام بردارد دانشگاه وظیفه دارد مسائل مختلف جامعه را بررسی و همچنین تعریف مساله می کند و راهکارهای مناسب را ارائه می دهد. از طرفی تفاهم نامه های خوبی را با نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی داشته ایم که باعث ایجاد مدیریت مالی خوبی خواهد شد. همچنین رویکرد مسوولیت پذیری که در شعار ما آمده است ما دنبال این هستیم که مسائل اجتماعی را برطرف کرده و برای این کار حتی هزینه هم می کنیم به طوری که صرفا به دنبال کسب درآمد نیستیم.

مقیمی یادآور شد: آنچه که در فضای اجتماعی ساخته می شود باید از علم باشد به این معنی که تاثیر علم را بر جامعه مشاهده کنیم در این رابطه ما تلویزیون اینترنتی دانشگاه را راه اندازی کرده تا دانشجویان و اساتید بتوانند از طریق آن وارد محیط جامعه شوند تا مردم حس کنند که علم می تواند به آنها کمک کند.

هدف گذاری ما جذب ۲ هزار دانشجوی خارجی است

دانشگاه تهران ۴۶۸ دانشجوی خارجی دارد البته ما به دنبال آن هستیم تا سالانه نزدیک به ۲ هزار دانشجوی خارجی کسب کنیم که در این رابطه با کشور عراق تعاملات خوبی داریم.از طرفی باید بگویم من معتقدم مبدا جذب دانشجوی خارجی در کشور باید موسسه دهخدا باشد.

ایجاد ۲ هزار واحد فناور

وی افزود: مقوله نگهداشت نخبگان از موارد مهمی است که مورد تاکید مقامعظم رهبری بوده که در این رابطه ورود نخبگان هم برای ما اهمیت دارد و در این راستا برنامه ریزی و فعالیت های خوبی انجام داده ایم همچنین ۲ هزار واحد فناور را ایجاد میکنیم الان نزدیک به ۱۹۰ شرکت دانش بنیان در پارک فناوری دانشگاه داریم همچنین در جنوب تهران هم یک مجموعه را با گنجایش ۶۰۰ شرکت فناور ایجاد کردیم البته جذب نخبگان در دستور کار دانشگاه تهران در رشته های مختلف است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم دیگر ما تامین مسکن اساتید در قالب ۸ هزار واحد در طی چشم انداز ۴ ساله است. همچنین ایجاد هزار واحد خوابگاه متاهلی از دیگر برنامه های ما است.

دانشگاه تهرات یک دانشگاه حزبی نیست

مقیمی گفت: دانشگاه تهرات یک دانشگاه حزبی نیست از طرفی از انتقادات استقبال کرده و معتقدم دیدگاه های مختلف باید روبروی یکدیگر بنشیند و به ارائه نظرات بپردازند.همچنین باید بگویم دانشگاه تهران و بعضی دانشگاه های سطح برتر باید به صورت ویژه حمایت شوند در حالی که بودجه دانشگاه ها به طور کلی ۲ و نیم درصد بوده که باید آن را هم بین همه دانشگاه ها تقسیم شود البته در این رابطه باید بگویم دانشگاه ها باید به سمت کار آفرینی حرکت کنند.

تشکیل ستاد ارتقاء جایگاه بین المللی دانشگاه تهران

رتبه دانشگاه تهران در آخرین رتبه بندی از عدد ۵۹۶ به ۲۹۶ تغییر یافته است زیرا میزان مراجعه به مقالات اساتید وضعیت خوبی دارد البته تلویزیون اینترنتی تاثیر زیادی داشته است. در رتبه شانگهای هم دانشگاه تهران زیر ۵۰۰ بوده است. از طرفی باید بگویم تشکیل ستاد ارتقاء جایگاه بین المللی دانشگاه تهران از دیگر اقدامات خوب ما است.

وی افزود: در پایان نامه نویسی باید بر روی خروجی ها متمرکز بشویم از طرفی باید بگویم تقریبا ۹۵ درصد بودجه دولت برای حقوق و دستمزد هزینه می شود و می توان گفت بودجه دولت در حوزه فعالیت علم استفاده نمی شود همچنین در خصوص غذای دانشجویی هم هر پرس غذا ۴۰ هزار تومان را برای دانشجو به مبلغ ۲ هزار و پانصد تومان در نظر می گرفتیم اما معتقدم برای غذای دانشجویی باید دولت مواد اولیه آن را در اختیار دانشگاه ها قرار دهد تا آنها بتوانند در این حوزه دیگر دغدغه نداشته بباشند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.