شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35763
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 27 فروردین 1403 - 16:25 | 28 بازدید | ارسال توسط :

ادعای «مازاد ظرفیت»؛ مخالف جهانی سازی و تجارت آزاد

ادعای «مازاد ظرفیت تولید» که از سوی ایالات متحده برای توصیف صنایع سبز چین مطرح شده، بر خلاف جهانی سازی و تجارت آزاد است. صنعت انرژی سبز چین پس از دهه‌ها توسعه سریع به لطف بازار فوق بزرگ این کشور، یک سیستم صنعتی کامل و منابع انسانی فراوان و همچنین سرمایه گذاری عظیم در تحقیق […]

ادعای «مازاد ظرفیت»؛ مخالف جهانی سازی و تجارت آزاد

ادعای «مازاد ظرفیت تولید» که از سوی ایالات متحده برای توصیف صنایع سبز چین مطرح شده، بر خلاف جهانی سازی و تجارت آزاد است.

صنعت انرژی سبز چین پس از دهه‌ها توسعه سریع به لطف بازار فوق بزرگ این کشور، یک سیستم صنعتی کامل و منابع انسانی فراوان و همچنین سرمایه گذاری عظیم در تحقیق و توسعه و نوآوری افزایش قابل توجه کارآفرینی به یک مزیت رقابتی دست یافته است.

محبوبیت محصولات انرژی جدید چین مانند خودروهای برقی در داخل و خارج، مثالی زنده است که آشکارا نشان می‌دهد تمام کشورها این ظرفیت را دارند که توانمندی‌های صنعتی خود را  پرورش دهند. این یک واقعیت ساده است که هیچ کشوری نمی‌تواند جایگاه پشتازانه در همه بخش‌ها را حفظ کند.

اتهام «مازاد ظرفیت» در صنایع انرژی جدید چین غیرقابل دفاع است. چین بیشترین سهم خودروهای برقی که خودش تولید می‌کند را مصرف می‌کند. فروش آن مطابق با تولید در بخش خودروهای برقی چین است. در سطح جهانی در حال حاضر ظرفیت محصولات انرژی جدید با تقاضای رو به رشد فاصله‌ای بسیار دارد.

جدیدترین ارقام بیشتر و بیشتر نگرانی‌های مربوط به اتهام «مازاد ظرفیت» را رد می‌کند. تولید خودروهای برقی چین طی سه ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸٫۲ رشد داشت و به حدود ۲٫۱۲ میلیون دستگاه رسید. در عین حال فروش این خودروها در مقایسه با سه ماهه نخست ۲۰۲۳ رشدی ۳۱٫۸ درصدی را تجربه کرد و به ۲٫۰۹ میلیون دستگاه رسید.

داده‌های «انجمن خودروسازان چین» نشان می‌دهد صادرات خودروهای برقی چین طی این دوره به ۳۰۷ هزار دستگاه رسید که حاکی از یک افزایش ۲۳٫۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

ناظران بین‌المللی از اتهام «مازاد ظرفیت» به عنوان نقض هنجارهای اساسی علم اقتصاد انتقاد کرده‌اند.

«دیوید فیکلینگ» ستون نویس «بلومبرگ» طی مقاله‌ اوایل آوریل نوشت: خیلی بد است که حمایت‌گرایی نادرست در صنعت فولاد طی دهه گذشته فقط به افزایش هزینه‌ها و کاهش رقابت برای بقیه اقتصاد آمریکا منجر شده است. بدتر از آن این که همین سیاست ناکام حالا برای حمایت از موانع مخرب‌تر مقابل فناوری پاک گذاشته شده و توانایی ما برای توقف افزایش دمای جهانی را کاهش می‌دهد.

محصولات انرژی جدید مقرون به صرفه و کیفی چین یک نعمت بزرگ برای رفاه مردم در سراسر دنیاست.

صنعت انرژی جدید چین فرصت‌های برد-برد تازه‌ای برای همکاری اقتصادی و تجاری بین‌المللی فراهم آورده است. این بخش هیچ تهدید برای اقتصاد جهانی محسوب نمی‌شود و شتاب را به توسعه سبز تزریق می‌کند.

از نقطه نظر اقتصاد، شرایط کنونی و تقاضای جهانی محصولات انرژی جدید، نگرانی‌های به اصطلاح «مازاد ظرفیت» بی اساس و غیرضروری هستند.

لفاظی «مازاد ظرفیت» به مانند تلاش‌های «جدا شدن» و «ریسک زدایی» از چین طی سال‌های اخیر، احتمالا فقط یک دام گفتمانی دیگر برای سرکوب صنعت انرژی جدید چین و مهار توسعه چین باشد.

در حقیقت، تدابیر حمایت گرایی تجاری در تاریخ رایج بوده اما به حل مشکلات اساسی کشورهای متوسل به چنین اقداماتی، کمکی نکرده است. آیا آمریکا اشتباه فاحش در صنعت خود را در «حفاظت» از صنایع سبز خود تکرار خواهد کرد؟

داشتن نظرات متفاوت در خصوص یک موضوع طبیعی است اما این اختلافات را باید به صورتی منطقی دید و به شکلی مناسب مدیریت کرد. هر گونه اقدام بی مهابا و حمایت گرایانه که مبتنی بر انگیزه‌های خودخواهانه باشد به هیچ جا نمی‌رسد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.