شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35531
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 20 فروردین 1403 - 18:58 | 29 بازدید | ارسال توسط :

آمریکا به جای ژست تو خالی، ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند

۶ ماه از درگیری اسرائیل-حماس که یک بحران انسانی بی سابقه را در نوار غزه ایجاد کرده، می‌گذرد. در میانه این تراژدی، اقدامات ایالات متحده به عنوان متحد کلیدی اسرائیل، نگرانی‌ها و انتقادات جدی را در بین جامعه بین‌المللی برانگیخته است. درحالی که واشنگتن مدعی حمایت از برقراری آتش بش در این باریکه مخروبه فلسطینی […]

آمریکا به جای ژست تو خالی، ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند

۶ ماه از درگیری اسرائیل-حماس که یک بحران انسانی بی سابقه را در نوار غزه ایجاد کرده، می‌گذرد. در میانه این تراژدی، اقدامات ایالات متحده به عنوان متحد کلیدی اسرائیل، نگرانی‌ها و انتقادات جدی را در بین جامعه بین‌المللی برانگیخته است.

درحالی که واشنگتن مدعی حمایت از برقراری آتش بش در این باریکه مخروبه فلسطینی است اما اقداماتش مکررا در تناقض با گفتارش بوده است. در تازه‌ترین مورد، وقتی آمریکا به طور شفاهی از اسرائیل بخاطر کشتن هفت نیروی امدادی «آشپزخانه مرکزی جهان» در غزه در اول آوریل (۱۳ فروردین) انتقاد کرد، همزمان انتقال بیش از هزار بمب ۵۰۰ پوندی ام کی-۸۲ و بیش از هزار بمب کم‌قطر را به تصویب رساند.

روشن است که انتقاد واشنگتن از اسرائیل صرفا به عنوان یک پرده دود برای منحرف کردن فشار افکار عمومی جهان عمل می‌کند، زیرا موضع واقعی آمریکا با ارسال مستمر تسلیحات به اسرائیل در خلال درگیری غزه آشکار شده است.

برای سیاستمداران آمریکایی، اجبار سیاسی محافظت متحدشان از پاسخگو بودن به نیاز فوری برای پایان دادن به بحران انسانی روزافزون در غزه، ارجحیت دارد. بحران غزه تاکنون جان بیش از ۳۳ هزار فلسطینی را که بیشتر زنان و کودکان هستند، گرفته است. سازمان ملل در ماه مارس هشدار داد ۱٫۱ میلیون نفر در غزه، یا نیمی از جمعیت آن، به دلیل موانع خفه کننده‌ای که اسرائیل ایجاد کرده، در حال دست و پنجه کردن با گرسنگی هستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل پنجم آوریل (۱۷ فروردین) با تصویب قطعنامه‌ای از کشورها خواست ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کنند. با این حال ایالات متحده با این قطعنامه مخالف ورزیده صرفا بخاطر اینکه تامین کننده اصلی تسلیحات برای اسرائیل است.

طبق اظهارات مقامات سابق و کنونی آمریکا، از شروع درگیری غزه، ایالات متحده بیش از ۱۰۰  انتقال سلاح به اسرائیل را سازماندهی کرد و فقط دو فقره از این موارد را علنی نموده است.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۵ مارس (۶ فروردین) نهایتا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آتش بس فوری در غزه طی ماه مبارک رمضان شد آن هم پس از آنکه آمریکا مکررا دستیابی به قطعنامه‌های قبلی آتش بس را وتو کرده بود.

در میان تعجب همگان ایالات متحده رای ممتنع داد و اعلام کرد این قطعنامه «غیرالزام آور» است با اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت از نظر قانونی الزام آور هستند.

رفتار و کردار دولت آمریکا در خصوص درگیری غزه نه تنها اختیار و اعتبار شورای امنیت را به چالش کشیده بلکه از تلاش‌های بین‌المللی برای بازگرداندن صلح در غزه نیز جلوگیری کرده است.

آمریکا در واکنش به افزایش فشارهای بین‌المللی، با اعزام مکرر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و سایر مقامات به منطقه برای میانجیگری برقراری آتش بس در غزه، که اگر واشنگتن واقعا بخواهد به راحتی میسر می‌شود، نمایشی سیاسی صلح‌طلبی به راه انداخته است. ایالات متحده همچنین چندین بسته کمک بشردوستانه را از طریق هوا برای غزه پرتاب کرد که در مقایسه با انتقال گسترده سلاح به اسرائیل، رنگ باخت.

جامعه بین‌المللی منتظر دیدن ژست‌های توخالی کمتر و اقدامات ملموس بیشتر از جانب آمریکاست و برای گام نخست حداقل باید ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.