شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 16240
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 17 اسفند 1400 - 13:37 | 537 بازدید | ارسال توسط :

بی بی سی در بحران اوکراین هم سوتی می دهد

از زمان شروع درگیری بین روسیه و اوکراین، اخبار جعلی فراوانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی منتشر شده است. به عنوان مثال، تصویر حمله هوایی اسرائیل به غزه در سال ۲۰۲۱ به عنوان «حمله روسیه به اوکراین» منتشر شد. البته، هیچ وقت بی بی سی از صف رسانه‌های منتشرکننده اخبار کذب و تصاویر جعلی […]

بی بی سی در بحران اوکراین هم سوتی می دهد

از زمان شروع درگیری بین روسیه و اوکراین، اخبار جعلی فراوانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی منتشر شده است. به عنوان مثال، تصویر حمله هوایی اسرائیل به غزه در سال ۲۰۲۱ به عنوان «حمله روسیه به اوکراین» منتشر شد. البته، هیچ وقت بی بی سی از صف رسانه‌های منتشرکننده اخبار کذب و تصاویر جعلی غایب نخواهد شد.

بی بی سی در یک برنامه پخش زنده مربوط به درگیری روسیه و اوکراین، تصویری با عنوان «حمله توپخانه روسیه به شهر خارکف اوکراین خانه‌های مردم را ویران کرد» پخش کرد. اما گزارشگر شرکت پخش و تلویزیون دولتی روسیه افشا کرد این تصویر در واقع تصویری از ویران شدن خانه‌های مردم «دونتسک» توسط حمله توپخانه ارتش اوکراین بوده است.

بسیاری رسانه‌ها نیز از تکذیب این تصویر از سوی گزارشگر رسانه روسی حمایت کردند. از جمله در فیلمی مربوط به خانه‌های ویران شده در دونتسک که توسط گروه رسانه سی ام جی چین تهیه و پخش شد، می‌توان دید عکس منتشر شده فوق توسط بی بی سی در دونتسک قرار دارد نه در خارکف.

این در حالیست که تعدادی از منابع خبری کذب بودن گزارش بی بی سی را تایید کردند و حتی به این موضوع اشاره کردند که نشانی این خانه، دونتسک-خیابان میرونوا-پلاک ۵ است.

این اولین بار نیست که بی بی سی دروغ می‌گوید. در کمپین تبلیغاتی علیه چین بر سر موضوع شین جیانگ، این رسانه در یک مستند خود مدرسه راهنمایی شین جیانگ را به عنوان «بازداشتگاه دسته جمعی» معرفی کرد و در گزارشی دیگر، تصویری ماهواره‌ای خوابگاه کارگران یک پروژه ساختمانی را به عنوان «زندان» مطرح کرد.

بی بی سی در واقع یک ماشین تبلیغاتی است و کارش پاسخگویی به نیازهای سیاسی دولت خود و متحدانش است.

در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، بی‌بی‌سی به عنوان متحد ارتش متجاوز حضور یافته و از طریق پخش شایعات بی‌شمار، دروغ وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق را بر ذهن مخاطبین خود القاء کرد اما حالا آمریکا خودش اعتراف کرده است که هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق پیدا نشده است.

در جنگ کوزوو، بی‌بی‌سی پاسخگوی نیازهای سیاسی دول غرب شده و تلاش کرد تا ارتش صربستان را به عنوان «قصاب» جلوه دهد.

البته نمایش‌های کلاه سفیدها در سوریه نیز از طریق بی بی سی وارد گزارشات رسانه های جهان شده و منظورش این بود که مخاطبین به این نتیجه پیش‌فرض و ساختگی برسند که «رژیم سوریه باید سرنگون شود».

اگر هنوز فکر می‌کنید که بی‌بی‌سی مدافع و مجری آزادی مثلا بیان است، باید بیدار شوید. بد نیست که به خط قرمز سیاسی غیرقابل عبور برای بی بی سی نگاهی هم بیاندازید: بی بی سی هیچ برنامه‌ای که ممکن است باعث همراهی با ارتش جمهوری خواه ایرلند شمالی شود را نمی‌تواند پخش کند؛ برنامه های مربوط به جنگ مالویناس (جنگ فالکلند) نباید به شکلی که به نفع آرژانتین باشد، تهیه و پخش شود.

اگر با در نظر گرفتن تابعیت این رسانه، فکر می کنید که این همه دروغ ها و خط قرمز سیاسی اش قابل درک است، آن هم اشکال ندارد اما باید به این فکر کنید که آیا این واقعا رسانه‌ای معتبردر «دنیای آزد» است؟ وقتی از وضعیت و شرایط و امکانات خود ناراضی نیستید یا امیدوار به دسترسی به چیزی به عنوان «آزادی و دموکراسی» هستید، آیا می‌توانید این نوع احساسات خود را به این رسانه به نام بی بی سی واگذار کنید؟

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.