شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35472
  پرینتخانه » کاریکاتور تاریخ انتشار : 17 فروردین 1403 - 17:14 | 25 بازدید | ارسال توسط :

ناتوانی آمریکا از رقابت و تلاش بی حاصل ایالات متحده برای زمین زدن چین

جنت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده چند روز پیش هنگام بازدید  از یک کارخانه تولید صفحات خورشیدی در ایالت جورجیا، با متهم کردن چین به تولید “مازاد ظرفیت” در صنعت انرژی جدید گفت که این “تولید ظرفیت مازاد قیمت های جهانی را مختل کرده و به شرکت ها و کارگران آمریکایی آسیب می رساند.” […]

ناتوانی آمریکا از رقابت و تلاش بی حاصل ایالات متحده برای زمین زدن چین

جنت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده چند روز پیش هنگام بازدید  از یک کارخانه تولید صفحات خورشیدی در ایالت جورجیا، با متهم کردن چین به تولید “مازاد ظرفیت” در صنعت انرژی جدید گفت که این “تولید ظرفیت مازاد قیمت های جهانی را مختل کرده و به شرکت ها و کارگران آمریکایی آسیب می رساند.” پیش از این، ژان کلود چامبو، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نیز نظریه “تأثیرگذاری ظرفیت مازاد چین بر بازار جهانی » را مطرح کرده بود و وال استریت ژورنال نیز در گزارشی به آسیب‌های ناشی از مشکل تولید مازاد ظرفیت خودروهای الکتریکی چین به محیط صنعتی پرداخته بود.

چرا سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی اخیراً با هم متحد شده‌اند تا نظریه موسوم به «مازاد ظرفیت» را درباره چین مطرح کنند  و  عمدتاً صنعت انرژی جدید چین را هدف قرار می‌دهند؟

علتش آن است که صنعت انرژی جدید چین در سال های اخیر به سرعت توسعه یافته و ایالات متحده در این زمینه نمی تواند با چین رقابت کند و برای همین می خواهد چین را به زمین بزند. در سال ۲۰۲۳، صادرات “سه محصول جدید” چین شامل خودروهای سواری الکتریکی، باتری‌های لیتیوم یونی و باتری‌های خورشیدی، در مجموع ۱٫۰۶ تریلیون یوان بوده و نسبت به سال پیش از آن نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشته است. با ظهور خودروهای انرژی جدید، چین برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ با پیشی گرفتن از ژاپن به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل  شد.

لازم به ذکر است که صنعت انرژی جدید چین از طریق کیفیت محصول و نوآوری در فضای رقابت جهانی رونق یافته است. دلیل ظهور  شرکت های خودروهای برقی چینی در بازار  به دلیل نبوغ مهندسان چینی و سختکوشی  و کارآمدی نیروهای کار در چین بوده و نه به دلیل یارانه های دولتی.

برخی از سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی از عملکرد چین در این «مسیر مسابقه جدید» ناراضی هستند و فکر می‌کنند که چین «کیک» آنها را خورده است. اگرچه این افراد مدام می‌گویند که می‌خواهند با چین «رقابت» کنند اما هرگز قصد رقابت عادلانه با چین در بازار را نداشته اند و در عوض با سیاسی کردن مسائل اقتصادی و تجاری، مکرراً با مفاهیم به اصطلاح «امنیت ملی» و «مازاد ظرفیت» علیه چین تبلیغ می‌کنند و برای مهار چین  از هیچ تلاشی برای حمله و بی اعتبار کردن به این کشور دریغ نمی کنند.

سال ۲۰۲۳ گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ بشر بود. بشریت در حال حاضر با چالش های اقلیمی شدیدی مواجه است. کشورهای مخلتف جهان  در حال ترویج تحول انرژی هستند. هنوز فاصله بسیاری بین عرضه و تقاضای انرژی پاک وجود دارد و این به اصطلاح مسئله مازاد ظرفیت به وجود نیامده است. توسعه نیرومند صنعت انرژی جدید چین نه تنها به شکل‌گیری راه‌های رشد جدیدی برای اقتصاد داخلی منجر شده بلکه به سایر کشورها در تحول سبز نیز کمک کرده و در مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهان نیز نقشی بسیار مثبت داشته است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.