شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 29193
  پرینتخانه » اسلایدر صفحه اول, یادداشت تاریخ انتشار : 24 شهریور 1402 - 15:54 | 110 بازدید | ارسال توسط :
به مناسبت ۲۴ شهریور و ۲۴ سالگرد زنده یاد زرين کوب؛

زرین کوب از بزرگان ادبیات و تاریخ کشور

عبدالحسین زرین کوب یکی از پژوهشگران و ادیبان برجسته ایران در قرن گذشته هجری شمسی بود. او در زمینه های مختلف به تحقیق و نگارش کتاب پرداخته که مضامین آن، حوزه های نقد ادبی، عرفان و تصوف، تاریخ، ادبیات، حافظ شناسی و مولانا پژوهی را در بر می گیرد. چنان که محققان بسیاری گفته اند […]

زرین کوب از بزرگان ادبیات و تاریخ کشور

عبدالحسین زرین کوب یکی از پژوهشگران و ادیبان برجسته ایران در قرن گذشته هجری شمسی بود. او در زمینه های مختلف به تحقیق و نگارش کتاب پرداخته که مضامین آن، حوزه های نقد ادبی، عرفان و تصوف، تاریخ، ادبیات، حافظ شناسی و مولانا پژوهی را در بر می گیرد. چنان که محققان بسیاری گفته اند ، زرین کوب یکی از پایه های اصلی ادبیات و پژوهشهای مرتبط با آن در ایران است.
تا پیش از او، آثار نقد ادبی یا پژوهش های مرتبط با کتاب ها و شاعران، محدود یا ناقص بودند؛ اما زرین کوب با سالیان متمادی تلاش و پژوهش، توانست به لایه های زیرین زندگی و آثار شاعران و نویسندگان پی ببرد و با نگارش درآوردن آنها، دوستداران و علاقمندان به ادبیات وتاریخ کشور را از این چشمه علم و دانایی بهره مند کند.
عبدالحسین زرین‌کوب، فارغ‌التحصیل ادبیات بود اما گستره کتاب‌های او شامل ادبیات و تاریخ و عرفان می‌شود، در این گزارش  به مناسبت سالروز درگذشت او مروری خواهیم  داشت بر زندگی ، آثار و کتاب های او، کتابهایی که در چندین بخش مجزا می توان آنها را تقسیم بندی کرد.
تولد و تحصیلات
عبدالحسین زرین‌کوب فرزند عبدالکریم در ۲۷ اسفند ۱۳۰۱ خورشیدی در بروجرد دیده به جهان گشود. خودش می‌گوید: سه روز از نوروز پیرترم. او تحصیلات ابتدایی خود را در همانجا به پایان رساند و اوقات فراغتش را صرف فراگیری علوم دینی کرد و ضمن تحصیل فقه، تفسیر و ادبیات عرب به شعر عربی هم علاقمند شد. او در خصوص دوران کودکی خود می نویسد: هر صبح که از خانه به مدرسه می رفتم، این دغدغه را داشتم که مبادا باز آن مهربان نادیده بی خبر به خانه ما بیاید و باز از روی مهربانی این دفعه مادرم را که از غصه بچه ها آنقدر لاغر و دردمند شده بود، پیش خود ببرد. دلهره از مرگ و آن خدای نادیده، از آن پس تا سال های بلوغ هرگز از خاطرم نرفت.
زرین‌کوب تا پایان سال پنجم متوسطه تحصیل کرد که به دنبال تعطیلی کلاس ششم متوسطه در تنها دبیرستان شهر برای ادامه تحصیل به تهران رفت اما در آنجا رشته ادبی انتخاب کرد و در ۱۳۱۹ خورشیدی تحصیلات دبیرستان را به پایان برد و در میان دانش آموزان رشته ادبی سراسر کشور رتبه دوم را به دست آورد و در۱۳۲۰خورشیدی در امتحان ورودی دانشکده حقوق شرکت کرد و با کسب رتبه اول در دانشکده ثبت نام کرد اما به الزام پدر ناچار به ترک تهران شد.
اشتیاق به تحصیل بار دیگر زرین‌کوب را به دانشگاه کشاند و در ۱۳۲۴ خورشیدی پس از آنکه در امتحان ورودی دانشکده علوم معقول و منقول و دانشکده ادبیات حایز رتبه اول شده بود، وارد رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در ۱۳۲۷ خورشیدی فارغ‌التحصیل شد و سال بعد وارد دوره دکتری رشته ادبیات دانشگاه تهران شد و در همین دوره یعنی سال ۱۳۳۲ خورشیدی با هم رشته ای دانشگاهی خود قمر اریان ازدواج کرد. زرین کوب در ۱۳۳۴ خورشیدی از رساله دکتری خود با عنوان «نقد الشعر، تاریخ و اصول آن» که زیر نظر بدیع الزمان فروزانفر تالیف شده بود با موفقیت دفاع کرد.

تدریس و پژوهش
زرین کوب هنگامی که به بروجرد بازگشت به تدریس در دبیرستان‌ های خرم‌آباد و بروجرد مشغول شد و درس‌ های مختلف از تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی تا عربی، فلسفه و زبان خارجی را تدریس می‌کرد تا اینکه بار دیگر به تهران آمد و پس از اخذ درجه دکتری از طرف فروزانفر برای تدریس در دانشکده علوم معقول و منقول دعوت شد و در ۱۳۳۵ خورشیدی با رتبه دانشیاری کار خود را دانشگاه تهران آغاز کرد و به تدریس تاریخ اسلام، تاریخ ادیان، تاریخ کلام و مجادلات فرق، تاریخ تصوف اسلامی و تاریخ علوم پرداخت.
وی در ۱۳۳۹ خورشیدی به درجه استادی مفتخر شد و چندی نیز در دانشسرای عالی تهران و دوره دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران و در دانشکده هنرهای درماتیک مشغول تدریس شد و در ۱۳۴۲ خورشیدی سردبیری مجله‌ «راهنمای کتاب» را برعهده گرفت و از ۱۳۴۱ خورشیدی به بعد در دانشگاه‌های آکسفورد، سوربن، هند و پاکستان و در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۴۹ خورشیدی به‌عنوان استاد میهمان در دانشگاه‌های کالیفرنیا و پرینستون به تدریس پرداخت.
این مورخ در فاصله سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ خورشیدی مدیریت گروه ادبیات فارسی دانشگاه تهران را پذیرفت. در این دوره کوتاه یک ساله برنامه جدیدی برای گروه ادبیات تنظیم کرد که تهیه آن مدت چندین ماه طول کشید و در آن از پایان برنامه های مشابه در گروه های ادبیات در دانشگاه های بزرگ جهان استفاده شد.
استاد دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ خورشیدی در فرانسه‌ به سر برد که حاصل آن، تحقیقات و پژوهش‌های دقیق در خصوص آثار مولوی است. سپس به ایران بازگشت و با سازمان نقشه‌برداری کشور برای تدوین اطلس تاریخ ایران و مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی همکار کرد. در این سال‌ها، ‌زرین کوب عمر را به مطالعه‌، تدریس، تحقیق و تألیف گذراند ‌و با ساده زیستی، هیچ‌گاه خود را گرفتار وسوسه‌ اشتغال به کارهای غیرعلمی نکرد و ده‌ها کتاب و مقاله که در رشته‌های مختلف از او نشر یافته، ‌نشان می‌دهد که این دانشور بی‌ملال و خستگی‌ناپذیر، هرگز از راهی که برگزیده، منحرف نشده است.
تالیفات
زرین کوب به عنوان ادیب و مورخ در حوزه های مختلف تاریخ، فرهنگ و اندیشه تالیفات زیادی از خود به یادگار گذاشته است که از جمله آنها می توان به با کاروان حله مجموعه‌ای از نقد ادبی، از کوچه رندان، پله پله تا ملاقات خدا، پیر گنجه، در جستجوی ناکجاآباد، نامور نامه درباره فردوسی و شاهنامه تاریخ ایران، دو قرن سکوت، تاریخ ایران بعد از اسلام، تاریخ مردم ایران، روزگاران، تاریخ ایران از آغاز تا سقوط سلطنت پهلوی، بامداد اسلام، کارنامه اسلام اندیشه، تاریخ در ترازو و … اشاره کرد.

فرهنگ و تمدن ایران و اسلام
حوزه وسیع مطالعات زرین کوب در تاریخ، فلسفه، ادبیات، تصوف، عرفان و تاریخ ادیان خلاصه نمی شود، بلکه آشنایی با معارف قدیم و جدید، علوم اسلامی و روش های تحقیق نوین، فراگیری زبان های باستانی ایران از وی دانشمندی جامع الاطراف ساخت که این دانشمند خدمات ارزشمندی به فرهنگ و تمدن ایران و اسلام کرد. وی در خصوص تمدن اسلامی می نویسد: تمدن اسلام که وارث فرهنگ قدیم شرق و غرب شد نه تقلید کننده صرف از فرهنگ های گذشته بود نه ادامه دهنده محض: ترکیب کننده بود و تکمیل سازنده. دوره کمال آن که با غلبه مغول به پایان آمد دوره سازندگی بود، ساختن یک فرهنگ جهانی و انسانی. آنچه این تمدن را جهانی کرده است در واقع نیروی شوق و اراده کسانی است که خود از هر قوم و ملتی که بودند بهر حال منادی اسلام بوده اند و تعلیم آن.
این استاد دانشگاه از یک طرف از ماهیت فرهنگ و تمدن غرب آگاه بود و از طرفی دیگر آشنایی کاملی با فرهنگ ایرانی داشت. همین دوسویه بازنگریستن و جامعیت در شناخت است که او را بر می انگیزد تا بیندیشد که چگونه می توان فرهنگ امروز ایران را که در واقع آمیزه‌ای است از فرهنگ سنتی و فرهنگ مغرب زمین، سرو سامان داد و به هنجارتر کرد. به همین دلیل در بسیاری از سخنرانی‌ها و مقالاتش، بحث غرب گرایی و غرب گریزی، چند و چون فرهنگ ملی، راه‌های وام گیری فرهنگی از غرب و مسایلی از این دست را پیش کشید.
زرین کوب ادیب‌ و مورخی بود که تاریخ را که پیوندی نزدیک با علوم انسانی دارد با سبک فاخر و هنرمندانه‌ای که از احاطه او بر ادب پارسی حکایت دارد، عرضه می کند.
مسافرت
سفرهای علمی متعدد زرین‌کوب زبانزد عام و خاص است. او در همین سفرها با جمعی از دانشمندان و نویسندگان بزرگ ایرانی و خارجی آشنایی نزدیک یافت. زرین‌کوب در بسیاری از مجامع علمی شرکت کرد و به عنوان نماینده ایران به سخنرانی پرداخته است. از این میان پنجمین کنگره اسلامی در بغداد، بیست‌وششمین کنگره بین‌المللی شرق‌شناسان در دهلی نو، کنگره بین‌المللی علوم تاریخی در وین، کنگره تاریخ ادیان در ژنو، مجلس بزرگداشت حافظ در دوشنبه تاجیکستان، کنگره نظامی گنجوی در ایتالیا، مجمع عمومی سردبیران طرح تاریخ تمدن اقوام آسیای مرکزی در پاریس و کنگره مولوی در مونیخ، تعدادی از این مجالس را شامل می‌شود.
درگذشت
سرانجام این ادیب و مورخ در ۲۴ شهریور ۱۳۷۸ خورشیدی، چشم از جهان فرو بست و در قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرای تهران آرمید و همسرش نیز در ۱۳۹۱ خورشیدی در جوار او به خاک سپرده شد.
بررسی آثار زرین کوب
زرین‌کوب و تاریخ‌نویسی

دو قرن سکوت
شاید بتوان گفت جنجالی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر زرین‌کوب همین دو قرن سکوت است. دو قرن سکوت که داستان سرگذشت  ایرانیان طی دو قرن بعد از حمله اعراب به ایران است، در ابتدا در مجله مهرگان که تحت نظر ارگان لیسانسیه‌های دانشسرای عالی بود، به صورت پاورقی منتشر می‌شد. بعد از اتمام این کتاب از طرف همان ارگان در سال ۱۳۳۰ برای اولین بار منتشر شد. این کتاب بعد از انتشارش به‌سرعت نایاب شد. زرین‌کوب اما به تجدید چاپ رضایت نداد و تصمیم گرفت به بازبینی مطالب کتاب بپردازد و مطالبی را نیز به آن اضافه کند. بعد از پنج سال، بالاخره این کتاب از سوی نشر امیرکبیر منتشر شد. او در مقدمه چاپ دوم برخی نظراتش در چاپ اول را ناشی از جوانی خواند. بعد از پیروزی انقلاب این کتاب توسط نشر جاویدان تجدید چاپ شد و حدود بیست سال بعد از انقلاب، از طرف نشر سخن مجوز چاپ گرفت و تا به امروز منتشر می‌شود. این کتاب برای خوانندگانی که می‌خواهند اجمالا با تاریخ ایران در دو قرن بعد از حمله اعراب، قیام‌های ایرانیان، وضعیت فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در این دوره آشنا شوند، مناسب است. اما باید گفت به‌تنهایی منبع کاملی به حساب نمی‌‍آید و با توجه به گذشت بیش از پنجاه سال از انتشار چاپ اولش، منبعی دست‌اول نیست. بخشی از کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری نیز به نقد این کتاب اختصاص داده شده است.

تاریخ ایران بعد از اسلام
به زعم برخی از پژوهشگران این کتاب نسخه مفصل‌تر همان دو قرن سکوت است. نویسنده در فصل‌های اول منابعی که می‌توان از خلال آن‌ها به مطالعه تاریخ ایران پرداخت را معرفی می‌کند. این بخش از کتاب برای آشنایی کلی با منابع که می‌توان تاریخ را از آن‌ها استخراج کرد بسیار مفید است. بخش‌های بعدی کتاب را موضوعاتی مانند پایان کار ساسانیان، تاریخ مختصر اعراب، حکومت اعراب بر ایرانیان، معرفی قیام‌های مهم ایرانیان، پایان حکومت اموی و شروع حکومت عباسیان و نقش ایرانیان در حکومت عباسیان تشکیل می‌دهد. در انتها نیز یادداشت‎هایی تکمیلی درباره این موضوعات آورده شده است.

بامداد اسلام
کتاب بامداد اسلام به معنای واقعی کلمه کتابی مختصر و مفید بود و برای اولین بار از سوی نشر امیرکبیر منتشر شد و به بازار آمد. بامداد اسلام داستان زندگانی اعراب است، در سال‌های پایانی حکومت ساسانیان تا پایان حکومت اموی. بخش اعظمش هم مربوط است به زندگانی پیامبر اسلام. این کتاب صدصفحه‌ای با لحنی داستانی و جملاتی روان به بیان بخشی از تاریخ اعراب، اوضاع اجتماعی، رسومات قبیله‌ها، جنگ‌های مسلمانان و چگونگی به قدرت رسیدن امویان می‌پردازد.

کارنامه اسلام
در روزگاری که تلاش بسیاری از رسانه‌ها و فضاهای مجازی تفسیر ناصحیح و نشان دادن وجوه تیره و تار دین اسلام است، این کتاب با بخش‌بندی‌های دقیقش نشان می‌دهد که دین اسلام چه آورده‌هایی برای جامعه بشری داشته است و چه هدیه‌‌هایی به انسان‌ها در تمام جهان داده است. تساهل و مدارا، پیشرفت علوم، پیشرفت فلسفه، گسترش کتابخانه‌ها، پیشرفت علم طب، جغرافیا و سفرنامه‌نویسی و… از مطالبی است که در این کتاب با رویکرد تاثیرات اسلام و مسلمانان در این زمینه‌ها نوشته شده است. ناشر نیز امیرکبیر است.

روزگاران
این کتاب یکی از کتاب‌های معروف زرین‌کوب بعد از دو قرن سکوت است. موضوعش هم تاریخ ایران از آغاز تا عصر پهلوی است. همان‌طور که از موضوع کتاب پیداست، مطالب و حجم این کتاب در مقایسه با آثار تاریخی دیگر او بیشتر است. مطالعه این کتاب برای آشنایی مقدماتی با تاریخ ایران مفید است. اما باید گفت که خالی از خطا و اشتباه نیز نیست. حق تکثیر این کتاب در دست نشر سخن است.
تاریخ در ترازو
این کتاب برای کسانی مفید است که همواره به دنبال تعریف علوم گوناگون و کاربردشان می‌گردند. این کتاب با بیانی ساده علم تاریخ را تعریف می‌کند، وظایف آن را برمی‌شمارد و فواید آن را ذکر می‌کند. بخشی از این کتاب هم مربوط به سنت‌های تاریخ‌نویسی در یونان و رم، روش‌های تاریخ‎نویسی جدید و… است. آن‌طور که نویسنده در مقدمه کتاب ذکر می‌کند، مطالب کتاب همان متن سخنرانی ایشان در دانشگاه فردوسی مشهد است که به پیشنهاد علی‌اکبر فیاض مطالب آن گشترش یافت و به قالب کتاب درآمد و از سوی نشر امیرکبیر در سال ۱۳۵۹ منتشر شد.

زرین‌کوب و ادبیات فارسی

نامورنامه
نامورنامه امروز روز از کتاب‌های مرجع در شناخت فردوسی و شاهنامه به حساب نمی‌آید. اما در زمان نخستین انتشارش کتابی درخور توجه بود. نامورنامه به شناخت فردوسی از خلال اثر بزرگش می‌پردازد و شامل برخی تحلیل‌ها و نگاه‌های نو به داستان‌های شاهنامه است. این کتاب را نشر سخن منتشر می‌کند.

با کاروان حله
کتابی است شامل چندین و چند مقاله درباره شخصیت‌های مهم ادب فارسی. این کتاب با هدف آشنایی جوانان با این شخصیت‌ها و تشویق آنان به مطالعه بیشتر ادبیات فارسی نوشته شده است و الحق در این راه موفق بوده است. مطالب این کتاب را مقالاتی درباره رودکی، خیام، مسعود سعد، حافط، ابن یمین و… تشکیل می‌دهد. این اثر از سوی نشر علمی منتشر شد.

نقش بر آب
نقش بر آب شامل مقالاتی از زرین‌کوب است که اکثرا در مجلات منتشر شده است. موضوع مقالات این کتاب تاریخ، ادبیات، ادبیات تطبیقی، سنت‌های ایرانی و … است و توسط نشر سخن منتشر شده است.

دیدار با کعبه جان
دیدار با کعبه جان یکی از کتاب‌های خواندنی برای آشنایی با خاقانی است. در انتهای این کتاب رساله مینورسکی که درباره قصیده ترساییه است، آورد شده است برخی حواشی او بر دیوان خاقانی و تعدادی از معروف‌ترین اشعار خاقانی نیز به این کتاب ضمیمه شده است.

بحر در کوزه
این کتاب درباره دو مبحث مهم در اندیشه مولانا بحث می‌کند، یعنی اخلاق و تصویر خدا. البته تنها به این عناصر محدود نمی‌شود و عناصر دیگر در اندیشه مولانا نیز معرفی می‌شود. در این کتاب برخی از تمثیلات و قصه‌های مولانا در مثنوی معنوی نیز شرح داده می‌شود و یکی از خواندنی‌ترین آثار در زمینه مولاناشناسی است. این کتاب جزو چاپ‌کرده‌های نشر علمی است.

پله‌پله تا ملاقات خدا
این کتاب نیز درباره مولانا است. بحث اصلی‌اش نیز زندگانی مولانا و بیان مختصری از تاریخ تصوف است. البته این کتاب در روزگار ما منبعی معتبر برای مطالعه زندگی مولانا به حساب نمی‌آید. اما به جهت مطالعه در تاریخ تحقیقات در این حوزه مفید است و توسط نشر علمی منتشر شده است.

فرار از مدرسه
فرار از مدرسه راهی مناسب، کوتاه و تا حدی علمی برای آشنایی با اندیشه‌ها و زندگانی و تحولات روحی و اعتقادی ابوحامد غزالی است. بحث اصلی این کتاب مراحل و زوایای مختلف زندگی این عالم بزرگ دین اسلام است. این کتاب جزو فهرست چاپ‌کرده‌های نشر امیرکبیر است.

حدیث خوش سعدی
این کتاب در میان دیگر آثار زرین‌کوب کمتر دیده شده است. موضوع اصلی این کتاب شیراز روزگار سعدی است. طرز زندگی مردم شیراز، خلق‌وخوی حاکمان شیراز، حمله مغولان به این دیار و… از مطالبی است که به آن پرداخته شده. بخش دوم کتاب، چنان که از نامش پیداست، زندگانی سعدی از دوران کودکی تا بزرگسالی است. بخش سوم این کتاب هم شامل یادداشت‌های پراکنده او درباره سعدی است. حدیث خوش سعدی را سخن منتشر کرده است.

شعله طور
درباره زندگی حسین بن منصور حلاج، صوفی جنجالی تاریخ تصوف آثار زیادی وجود ندارد. شعله طور یکی از همان کتاب‌های معدودی است که به زندگانی و اندیشه‌های این شخصیت مهم تاریخ تصوف می‌‌پردازد. این کتاب نیز توسط نشر سخن منتشر شده است.

از کوچه رندان
یکی از آثار روان، خوشخوان و نسبتا معتبر درباره حافظ شیرازی، زندگانی و اشعار اوست. افکار و اندیشه‌های حافظ نیز در این اثر به‌خوبی توصیف می‌شود. کتاب طوری فصل‌بندی شده است که در هر بخشش با وجهی از شخصیت و زندگی حافظ آشنا می‌شویم. ناشران نیز امیرکبیر و سخن هستند.

 زرین‌کوب و نقد

نقد ادبی
این کتاب در واقع کتابی درسی برای دبیرستان‌ها در رشته فرهنگ و ادب بود که بعدها در دانشگاه‌ها نیز تدریس شد. این کتاب به بیان مختصر و مفید تعریف نقد ادبی و کارکردهای آن می‌پردازد و معیارهای ارزش‌گذاری بر یک متن را معرفی می‌کند. نشر سخن ناشر کنونی این کتاب است.

شعر بی‌دروغ، شعر بی‌نقاب
این کتاب نیز شامل نقطه‌نظرهای مختلف درباره نقد شعر است . عمده مسائلش سبک‌های مختلف شعر فارسی، فنون شعر و نقد است. بخشی از کتاب هم راجع به ادبیات تطبیقی مردم عرب و جهان غرب است. کتاب را هم علمی منتشر کرده است.

ارسطو و فن شعر
می‌توانیم بگوییم که این کتاب تفسیری بر فن شعر ارسطو است. زرین‌کوب با بیان آرا ارسطو به تفسیر آن می‌پردازد. این کتاب را امیرکببر منتشر کرده است. زرین‌کوب کتاب فن شعر ارسطو را نیز ترجمه کرده است.

زرین کوب وتاریخ ادبیات این تیتر بلد شود
از گذشته ادبی ایران
ا
ز گذشته ادبی ایران با هدف معرفی مختصر تاریخ ادبیات کهن فارسی و عوامل تاثیرگذار بر تشکیل و تغییر آن نوشته شد. بخشی از کتاب‌ نیز به گفتارهایی درباره ادبیات معاصر اختصاص دارد. تنگ بودن عرصه و گستردگی موضوع امکان بررسی دقیق این مطالب را از نویسنده سلب کرده است. بنابراین به چشم یک متن علمی متقن نمی‌توان به این کتاب نگاه کرد. ناشر نیز سخن است.

زرین‌‌‌‌کوب و تصوف

تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن
مجموعه سخنرانی‌های زرین‌کوب در آمریکا با موضوع تصوف ایرانی در این کتاب جمع‌آوری و منتشر شده است. اصل مطالب این کتاب به زبان انگلیسی بوده و توسط مجدالدین کیوانی به فارسی برگردانده شده است. باز هم نشر سخن ناشر این کتاب است.

جستجو در تصوف ایران
این کتاب که توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است، در زمینه تاریخ تصوف در ایران و صوفیان این دیار است.  نویسنده در این کتاب به منشا و ریشه تصوف در ایران باستان می‌پردازد شخصت‌های مهم این نهضت را معرفی می‌کند و با بیان مختصری از تاریخ تصوف، حوادث مهم تاریخ تصوف به اتمام می‌رسد. حق انتشار این کتاب در دست نشر امیرکبیر است و در دو جلد به چاپ رسیده است. نام جلد دوم، دنباله جستجو در تصوف ایران است.

ارزش میراث صوفیه
مجموعه یادداشت‌های زرین‌کوب درباره تصوف ابتدا در مجله یغما منتشر می‌شد و بعدها در این کتاب جمع‌آوری شد. البته یادداشت‌‌های دیگری نیز بر این کتاب افزوده شده است. ناشر هم امیرکبیر است.

در پایان معرفی این کتاب‌ها باید به چند مجموعه یادداشت و مقاله نیز اشاره کنیم که کشکولی از موضوعات مختلف هستند و برای آشنایی با نظریات و افکار زرین‌کوب مفیدند. کتاب‌های با کاروان اندیشه، حکایت همچان باقی، نه شرقی نه غربی انسانی، از چیزهای دیگر، یادداشت‌ها و اندیشه‌ها و کتاب دفتر ایام نیز از این دسته هستند.

آنچه ویژگی شاخص تمام این آثار است، روان بودن قلم، آهنگین بودن جملات و شیوایی نثر ایشان است. یعنی یکی از خصوصیاتی که در این روزگار کمتر در آثار استادان و دانشگاهیان می‌بینیم. همین خصوصیت است که کتاب‌های او را بعد از این همه سال، هنوز هم خواندنی می‌کند. اگر روزهایمان شلوغ است و وقتی برای مطالعه تخصصی درباره فرهنگ و ادبیات و تاریخ نداریم اما دوست داریم که اطلاعاتی هم در این زمینه‌ها داشته باشیم، کتاب‌های زرینکوب حتما مفید خواهد بود.

درپایان باید گفت که عبدالحسین زرین کوب از بزرگان ادبیات و تاریخ کشور ماست. بسیاری از ما ایرانیان نام آن بزرگمرد را در کتابهای دوران دبیرستان خود خوانده ایم و بعدها نیز دانش آموزان با ورود به دبیرستان با نام او آشنا خواهند شد. با این حال شمار افرادی که آثار اورا خوانده اند بسیار کم و معدود است. متاسفانه در وضعیت کنونی ایران و بنا بر اعتراف مسئولان فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرانه مطالعه و خواندن کتاب غیر درسی به شدت پایین آمده واگر مطالعه و کتابی نیز وجود دارد، بیشتر شامل ادبیات ترجمه یا روانشناسی های انگیزشی موفقیت است. باید بعنوان یک روزنامه نگار اعتراف کنم که ما از خواندن آثار کهن و جدید نویسندگان و شاعران کشورمان غافل شده ایم و حتی نسل جدید این بزرگان را متاسفانه نمی شناسد و این سبب شده تا بسیاری از کتابها و مولفان ایرانی در کمتر می و مهجوریت باقی بمانند. امیدواریم رسانه ها در مسیر معرفی این بزرگان تاریخ ایران به نسل جدید کوشا باشند.

نویسنده : علی شاملو_ روزنامه‌نگار، صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه‌های خبری صدای چراغ روشن و صدای چراغ امیدنیوز
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.