شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 36603
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1403 - 16:13 | 29 بازدید | ارسال توسط :

چشم انداز همکاری چین و فرانسه در ۶۰ سال آتی

سران چین و فرانسه مشعل المپیک را به همدیگر هدیه دادند و دو طرف چهار بیانیه مشترک را صادر و نزدیک به 20 سند همکاری دوجانبه را در زمینه‌های توسعه سبز، هوانوردی، کشاورزی و غذا، تجارت، تبادلات مردم با مردم و فرهنگی به امضاء رساندند.
چشم انداز همکاری چین و فرانسه در ۶۰ سال آتی

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود به گفتگو نشست و مجموعه‌ای از نتایج مفید حاصل شد.

چین و فرانسه یک سیگنال واضح از همکاری مشترک ارسال کردند که توجه فراوانی را به خود جلب کرد. ماکرون گفت جهان در حال حاضر با چالش‌های بزرگی روبروست و فرانسه و اتحادیه اروپا باید همکاری با چین را بیش از پیش تقویت کنند چرا که این امر به آینده اروپا مرتبط است.

آقای شی به مناسبت این دیدار رسمی مقاله امضاشده‌ای را در رسانه‌های فرانسه منتشر ساخت و تمایل خود را برای ترویج روابط چین-فرانسه با تکیه بر گذشته و نگاه به آینده ابراز داشت.

ماکرون نیز بر این باور بود که روابط چین-فرانسه در یک لحظه حیاتی میراث‌بری از گذشته و آغاز آینده قرار دارد.

چگونه می‌توان معنای عمیق «پیوند گذشته با آینده» را درک کرد؟ از یک سو چین و فرانسه باید تجربه موفق ۶۰ سال روابط دیپلماتیک را خلاصه کنند، مشترکا یک نقشه راه جدید برای همکاری ترسیم نمایند و انگیزه‌ای تازه به روابط چین-فرانسه تزریق کنند. از سوی دیگر در جهان ناآرام امروز هر دو طرف متوجه شده‌اند که توسعه هر چه بیشتر روابط چین-فرانسه برای ترویج همکاری چین-اتحادیه اروپا و حفظ صلح و ثبات جهان ضروری است.

چگونه می‌توان برای ۶۰ سال آینده همکاری چین و فرانسه برنامه‌ریزی کرد؟ رئیس جمهور شی طی دیدار خود از فرانسه پیشنهاد کرد که «دو طرف باید به آرمان اصیل برقراری روابط دیپلماتیک مبتنی بر استقلال، درک متقابل، دوراندیشی و سود متقابل» پایبند باشند و «روابط چین-فرانسه را با ویژگی‌های اعتماد متقابل، ثبات،‌ انسجام، نوآوری و مسئولیت‌پذیری در دوره جدید بسازند». دو طرف باید مشترکا از «جنگ سرد جدید» یا تقابل اردوگاهی جلوگیری کنند، به طور مشترک همزیستی هماهنگ در یک جهان رنگارنگ را ترویج نمایند، مشترکا یک جهان برابر و چندقطبی منظم را ترویج دهند و به طور مشترک با «جدا شدن و قطع ارتباط» مخالفت ورزند…این پیشنهادات شامل تحکیم اعتماد متقابل سیاسی، توسعه همکاری کاربردی و به اشتراک‌گذری مسئولیت‌های بین‌المللی است و دیگر ابعاد جهت توسعه روابط چین-فرانسه را نشان می‌دهند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.