شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 36429
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1403 - 16:09 | 26 بازدید | ارسال توسط :

همکاری خوب چین-اتحادیه اروپا برای رفاه جهان ضروری است

با تکمیل خط آهن مجارستان-صربستان به عنوان پروژه‌ای برجسته تحت ابتکار «کمربند و جاده» پیشنهادی چین، انجام سفر در شبه جزیره بالکن احتمالا به زودی کمتر خسته‌کننده می‌شود. راه‌اندازی این راه‌آهن مدت زمان سفر میان دو پایتخت کشورهای فوق را به فقط سه ساعت کاهش خواهد داد. علاوه بر این، حمل و نقل بار را […]

همکاری خوب چین-اتحادیه اروپا برای رفاه جهان ضروری است

با تکمیل خط آهن مجارستان-صربستان به عنوان پروژه‌ای برجسته تحت ابتکار «کمربند و جاده» پیشنهادی چین، انجام سفر در شبه جزیره بالکن احتمالا به زودی کمتر خسته‌کننده می‌شود. راه‌اندازی این راه‌آهن مدت زمان سفر میان دو پایتخت کشورهای فوق را به فقط سه ساعت کاهش خواهد داد. علاوه بر این، حمل و نقل بار را افزایش خواهد داد، تجارت را تقویت می‌کند و دو اقتصاد را جانی تازه می‌بخشد.

این خط ‌آهن یکی از پروژه‌های «کمربند و جاده» است که منافعی ملموس را برای اروپا و فراتر از آن به ارمغان آورده و چنین دستاوردهایی بدون وجود رهبران دوراندیش که مشتاق بهره‌برداری از منافع مشترک همکاری برد-برد هستند، امکان‌پذیر نیست.

صربستان، مجارستان و فرانسه سه مقصد تور اروپایی آتی «شی چین‌پینگ» رئیس جمهوری خلق چین هستند که از ۵ تا ۱۰ مه (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت) انجام خواهد شد. هر کدام از این سه کشور اروپایی دوستی عمیق با چین دارند و شاهد همکاری مثمر ثمر طی سال‌های اخیر بوده‌اند.

علاوه بر نتایج ملموس ناشی از همکاری کمربند و جاده میان چین و صربستان، مجارستان سال‌های متوالی مقصد اولیه سرمایه‌گذاری چین در اروپای مرکزی و شرقی بوده است.

از سوی دیگر روابط چین و فرانسه مدت‌های مدید است که در خط مقدم روابط چین با کشورهای بزرگ غربی بوده و این دو کشور به عنوان نیروهای تثبیت کننده حیاتی در روابط پر فراز و نشیب چین و اروپا عمل کرده به گونه‌ای که ثبات و اطمینان بیشتری را برای جهانی متلاطم به ارمغان آرده و به توسعه جهانی انرژی بیشتری بخشیده‌اند.

شراکت راهبردی جامع میان چین و اتحادیه اروپا شاهد نتایجی مفید طی حدود ۲۰ سال گذشته بوده است. چین و اتحادیه اروپا به عنوان دو نیروی مهم پیش‌برنده چندقطبی، دو بازار عمده حامی جهانی‌سازی و دو تمدن مهم پرچمدار گوناگونی به همکاری قابل توجهی در زمینه‌های مختلف دست یافته‌اند به گونه‌ای که منافعی گسترده‌ برای مردمان دو طرف به ارمغان آورده و کمک‌هایی مثبت به صلح، ثبات و رفاه جهان کرده‌اند.

روابط پایدار چین-اتحادیه اروپا به نفع جهان است. خدمات قطار باری چین-اروپا ۲۱۹ شهر را در ۲۵ کشور اروپایی به هم متصل می‌کند و یک خط حیاتی امن و کارآمد برای زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی ایجاد کرده و نقشی منحصربفرد در بحران کشتیرانی دریای سرخ ایفا می‌نماید؛ سیاست معافیت از ویزای چین برای چندین کشور اروپایی بیش از پیش تبادلات انسانی و تجاری را تسهیل کرده است و پروژه‌های کلیدی همکاری تحت ابتکار کمربند و جاده مثل خط آهن بلگراد-بوداپست، بندر «پیرائوس» در یونان و پل «پلیاسک» در کرواسی منافعی مستمر به مردمان در امتداد این مسیرها، می‌رساند.

علاوه بر این، شرکت‌های چینی و اروپایی همچنان به بازارهای طرف مقابل خوش‌بین هستند و آمار حاکی از آن است که سهام سرمایه‌گذاری دو طرفه از ۲۵۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

تجارت پررونق مکمل و در اصل برای دو طرف سودمند است. لوازم خانگی پیشرفته اروپایی استانداردهای زندگی شهروندان چینی را بهبود بخشیده و خودروهای برقی ساخت چین تحول سبز و دیجیتال اروپا را تسریع کرده است. پیگیری رشد اقتصادی چین بر اساس نوآوری در بخش‌های پیشرفته، پتانسیل بیشتری را برای همکاری چین و اتحادیه اروپا آزاد خواهد کرد.

شواهد فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه چین و اروپا شریک هستند نه رقیب؛ آنها فرصت‌هایی را در اختیار هم قرار می‌دهند و تهدیدی برای هم نیستند؛ منافع مشترک آنها بسیار فراتر از اختلافاتشان است.

روابط خوب چین-اتحادیه اروپا نه تنها به نفع مردمان دو طرف است بلکه الگوی همکاری میان کشورهای سراسر جهان هم محسوب می‌شود. دو طرف مسئولیت‌های بزرگتری برای حفظ باز بودن اقتصاد جهان در آینده دارند.

گرچه «اورینت اکسپرس» (۲۰۰۹-۱۸۸۳) یا قطار سریع‌السیر شرق دیگر فعال نیست اما «چاینا اکسپرس» یا قطار سریع‌السیر چین فرصت‌های بی پایانی را نوید می‌دهد و از سوار شدن اروپا و جهان در مقیاس وسیع‌تر به این قطار استقبال می‌شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.