شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 36548
  پرینتخانه » اسلایدر صفحه اول, اقتصادی, خبر ویژه تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1403 - 11:56 | 64 بازدید | ارسال توسط :
غول های جاده مخصوص۲۴ درصد افت تولید داشتند

محقق نشدن وعده وزیر صمت برای تولید خودرو

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید که بر اساس اعلام وزیر صمت امسال یک میلیون و 700 هزار خودرو به منظور جبران کسری نیاز بازار تولید خواهد شد. اما وزارت صمت برای سال ۱۴۰۱ هم همین میزان تولید خودرو را وعده داده بود که محقق نشد.
محقق نشدن وعده وزیر صمت برای تولید خودرو

سال ۱۴۰۰ تولید خودرو به حدی کاهش یافته بود که ابراهیم رئیسی برای سامان دادن به این بازار دستور افزایش ۵۰ درصدی تولید را داد. وزارت صمت هم اعلام کرده بود که سال ۱۴۰۱ تولید خودرو باید به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه برسد؛ موضوعی که خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود آن را اعلام  کرده و گفته بود: «ما بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ تولید کردیم که این عدد در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو افزایش خواهد یافت.» البته طبق آخرین آمار وزارت صمت با وجود وعده تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو، در نهایت یک میلیون و ۳۴۴ هزار خودرو تولید شد. سال ۱۴۰۲ هم با وجود وعده افزایش تولید اما خودروسازان تولید را افزایش ندادند و کمتر از سال ۱۴۰۱ یعنی یک میلیون و ۳۳۸ هزار خودرو تولید کردند.

عباس علی آبادی وزیر صمت می گوید روزانه ۵ هزار خودرو تولید می شود و تولید ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت اما خودروسازان تولید را در حد سال ۱۴۰۰ نگه داشته و اولین ماه از سال۱۴۰۳ را با افت فروش استارت زدند. خودروسازان در فروردین امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل،  ۲۴درصد افت تولید را تجربه کرده اند.

گزارشی که سه خودروساز بزرگ کشور منتشر کرده اند نشان می دهد که در بخش تولید دچار افت (نسبت به فروردین پارسال) شده اند. با بررسی کارنامه تولید خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه امسال مشخص می شود که ایران خودرو و سایپا در افتتاحیه تولید ۱۴۰۳ چه کرده اند. طبق آنچه در صورت های مالی سه خودروساز اصلی آمده، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع حدود ۴۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری را در فروردین امسال تولید کرده اند. این در حالی است که در ماه مشابه سال گذشته مجموع تولید محصولات سواری آن ها حدود ۵۵ هزار دستگاه بود؛ بنابراین غول های جاده مخصوص در ماه نخست امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، ۲۴ درصد افت تولید را تجربه کرده اند. به نظر می رسد انتظار برای اصلاح قیمت خودرو عامل اصلی سرمای تولید باشد؛ چرا که افزایش قیمت هایی که در سال گذشته به خودروسازها داده شد، ممکن است امروز اثرش را از دست داده باشد و دیگر افزایش تولید برای خودروسازان جذابیتی ندارد.

طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ خودروسازان باید در سال، ۳ میلیون خودرو تولید و ۳۰ درصد آن را به بازارهای جهانی صادر کنند؛ به عبارتی در فرصت یک ساله باقی مانده باید تولیدشان را دو برابر کنند. حالا باید منتظر ماند و دید خودروسازان در ماه های پس از فروردین چه آماری از خود بر جای خواهند گذاشت.

خبرنگار: مینا قدرتی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.