شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 23 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 36757
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1403 - 15:48 | 32 بازدید | ارسال توسط :

اوربان: شی جین پینگ موهبتی برای کل بشریت است/ باید به چین به عنوان یک فرصت نگاه کنیم

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به دعوت «تاماس سولیوک» رئیس جمهور و «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان نخستین دیدار رسمی خود را از این کشور اروپایی انجام داد.
اوربان: شی جین پینگ موهبتی برای کل بشریت است/ باید به چین به عنوان یک فرصت نگاه کنیم

نظر اوربان درباره این سفر رئیس جمهور شی به مجارستان چیست؟ اخیرا وی مصاحبه ویژه با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» را پذیرفت و آنچه در پی می‌آید بخشی از مهم‌ترین محورهای این مصاحبه است:

مجری: شما با رئیس جمهور شی جین پینگ در موقعیت‌های مختلف دیدارهای فراوانی داشته‌اید و او شما را یک دوستی قدیمی خطاب می‌کند. فکر می‌کنید آقای شی چگونه رهبری است؟

اوربان: قاطعانه بر این باورم که جهان امروزی به رهبرانی قدرتمند نیاز دارد. چین یکی از برجسته‌ترین سیاستمداران را در جهان دارد – رئیس جمهور شی جین پینگ، که موهبتی برای کل بشریت است.

مجری: آقای نخست وزیر، ارزیابی شما از روابط میان چین و مجارستان چگونه است؟ چگونه روابط دوجانبه را به سطح بالاتری ارتقاء خواهید داد؟

اوربان: آنطور که من به خاطر دارم طی ۷۵ سال گذشته هیچ اختلاف یا تقابل مهمی میان این دو کشور وجود نداشته است. ما اهمیتی فراوان برای حفظ روابط خوب با جمهوری خلق چین قائل هستیم. نتایج توسعه چین قابل توجه هستند. این به چه معناست؟ این قطعا یک چیز خوب برای شما و یک چیز خوب برای جهان است. به دلیل اینکه موتوری جدید در رشد اقتصادی جهان وجود دارد که می‌تواند فرصت‌های بیشتری برای دیگران ایجاد کند.

مجری: اهمیت ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده» برای مجارستان و حتی جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اوربان: ما مجارستانی‌ها قاطعانه بر این باوریم که ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده» کاری صحیح و راهی درست برای مردم روی کره زمین برای کنار آمدن با یکدیگر، عجین شدن و همکاری کردن است به جای آنکه دست بسته تن به «جدا شدن» و «ریسک زدایی» بدهند. بنا بر این، اهمیت ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده نه تنها در پروژه‌های خوب ناشی از آن نهفته بلکه به کمک ایدئولوژیکی آن نیز وابسته است که به ما که به ما این اجازه را می‌دهد تا به این فکر کنیم که طی چند دهه آینده چه نوع نظم جهانی بشری باید ایجاد شود.

مجری: نظر شما درباره «مازاد ظرفیت» در چین که توسط برخی کشورهای اروپایی و اعلام آنها مبنی بر اینکه تحقیقاتی درباره سازندگان خودروهای برقی چین انجام خواهند داد، چیست؟

اوربان: این بد است. نه فقط مجارستان بلکه برخی از دیگر کشورها این رویکرد را نمی‌پسندند. فکر می‌کنیم می‌توانیم دیگر کشورها را مجاب کنیم که این رویکرد نه فقط برای کشورهای خاص مضر است بلکه برای کل اتحادیه اروپا نیز زیان آور است. بنا بر این من باز هم تکرار می‌کنم که ما باید به چین به عنوان یک فرصت نگاه کنیم نه یک ریسک یا یک تهدید. اگر می‌خواهید در جهان شماره یک باشید، باید اهل رقابت باشید. برای اهل رقابت بودن باید خودتان را بهبود دهید نه اینکه از توسعه دیگران جلوگیری کنید.

مجری : اجازه دهید به بحران جاری در اوکراین بپردازیم. مذاکرات صلح با گذشت دو سال همچنان در بن بست قرار دارد. راه چاره به نظر شما چیست؟

اوربان: ظاهرا این جنگی میان روسیه و اوکراین است. اما ما هم از یک طرف به این درگیری کشیده شده‌ایم. اتحادیه اروپا و ایالات متحده جانب اوکراین را گرفته‌اند و از آن حمایت کرده‌اند و باعث بین‌المللی شدن کل این درگیری شده‌اند. این یک اشتباه بزرگ بود. نه فقط مردم اوکراین بلکه ما هم اکنون در حال رنج بردن هستیم. کل جهان و به ویژه اروپا نیز از لحاظ اقتصادی با مداخله ما در این درگیری، ضربه خورده است. من منتقد راهبرد اروپا در این جنگ هستم.

مجری: اهمیت «ابتکار توسعه جهانی»، «ابتکار امنیت جهانی» و «ابتکار تمدن جهانی» که از جانب رئیس جمهور شی جین پینگ برای ترویج صلح و رفاه جهانی مطرح شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اوربان: تا آنجا که من می‌دانم هم مردم چین و هم مردم مجارستان بر این باورند که ما نباید در چگونگی زندگی دیگران مداخله کنیم. این بسیار مهم و اساس احترام است. دولت یک کشور باید از آداب و رسوم فرهنگی آن پیروی کند. اگر به طرف دیگر احترام می‌گذارید باید به فرهنگ طرف دیگر احترام بگذارید که شامل تفاوت‌های فرهنگی است. این تفاوت‌هاست که نظام‌های سیاسی مختلف را ایجاد می‌کند. این اساس چندین ابتکار جهانی رئیس جمهور شی است. بنا بر این ما از تلاش‌های رئیس جمهور شی در ترویج بهبود حکمرانی جهانی و تبادل ایده‌ها با رهبران کشورهای مختلف قدردانی می‌کنیم. می‌توان گفت که چین یک الگوی خوب برای جهان ایجاد کرده که ما باید احترام بیشتری به یکدیگر بگذاریم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.