شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 13787
  پرینتخانه » بین الملل, خبر ویژه تاریخ انتشار : 19 شهریور 1400 - 22:44 | 648 بازدید | ارسال توسط :

آمریکا در مورد ۱۱  سپتامبر جهان را به شدت نا امن کرد

        یک کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه عملکرد آمریکا در مورد ۱۱  سپتامبر جهان را به شدت نا امن کرد، اعلام کرد: بعد از حمله ۱۱ سپتامبر گرچه تکرار حوادث تروریستی در ابعاد ۱۱ سپتامبر امکان نداشت و دیگر تکرار نشد اما صحنه جهانی را به شدت ناامن و متلاطم […]

آمریکا در مورد ۱۱  سپتامبر جهان را به شدت نا امن کرد

 

 

 

 

یک کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه عملکرد آمریکا در مورد ۱۱  سپتامبر جهان را به شدت نا امن کرد، اعلام کرد: بعد از حمله ۱۱ سپتامبر گرچه تکرار حوادث تروریستی در ابعاد ۱۱ سپتامبر امکان نداشت و دیگر تکرار نشد اما صحنه جهانی را به شدت ناامن و متلاطم کرد و عواقب وخیمی را برای غرب شمال آفریقا ایجاد کرد که هزاران نفر کشته و هزارن نفر مجروح و آواره شدند و بسیاری از کشورها خسارت خیلی سنگینی پرداخت کردند.

امیرعلی ابوالفتح با اشاره به اینکه حادثه ۱۱ سپتامبر بزرگترین حمله تروریستی بعد از سال ۱۸۱۲ به خاک ایالت متحده آمریکا بود، عنوان کرد: این حادثه آمریکایی ها را دچار بهت و شک بسیاری کرد. اینکه چگونه چنین عملیاتی طراحی شد؟ چهار هواپیما چطور به سرقت رفت؟ چطور به چارت اقتصادی و امنیتی آمریکا در واشنگتن حمله شد.

او با تاکید بر اینکه حادثه ۱۱ سپتامبر ذهنیت آمریکایی ها را به آسیب ناپذیری کشورشان در حملات خارجی از بین برد، اظهار کرد: آنها با تماشای بخش های خبری از خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا از این موضوع مطلع شدند. پس از آن مبارزه با تروریسم در دستور کار آمریکا قرار گرفت و هر آنچه که در توان داشت به میدان آورد تا با این خطر مقابله کند.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه بعد از این حادثه ساختار جامعه اطلاعاتی آنها تغییر کرد، خاطرنشان کرد: فضای آمریکا در آن برهه به شدت امنیتی شد. افرادی که در معرض اتهام قرار می گرفتند، بازداشت می شدند. بسیاری از دادرسی ها قطع شد به طوری نقض حقوق بشر رخ داد.

ابوالفتح اضافه کرد: آمریکا دو جنگ برون مرزی حمله به افغانستان و عراق را شروع کرد. گر چه عراق در حمله ۱۱ سپتامبر مسبب نبود و هیچ نقشی نداشت اما براساس یک تفکر، یک دکترین جدید و حمله پیش دستانه مورد حمله قرار گرفت.

او با بیان اینکه آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند، حالا که مورد حمله قرار گرفتند نیازی نیست منتظر بمانند بعد واکنش نشان بدهند. بحث جنگ پیش دستانه را مطرح کردند که اگر کشوری قصد حمله به خاک آمریکا را داشته باشد آنها پیش حمله را شروع کنند که جنگ عراق در همین چارچوب اتفاق افتاد.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با اشاره به اینکه میان کشورهای جهان بر سر تعریف تروریسم اشتراک نظر وجود دارد، یعنی بسیاری کشورها می دانند چه اقدامی را تروریستی بنامند، ادامه داد: این در حالی است که در مورد مصداق هایش اختلاف نظر وجود دارد ممکن است کشوری یک گروهی را تروریست خطاب کند اما کشور دیگری گروه رهایی بخش و مبارزاتی بداند.

ابوالفتح با تاکید بر اینکه امکان مقابله با گروه های تروریستی به همین دلیل وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر گروهی در راستای منافع آمریکایی عمل نکند، آن را تروریسم می خوانند اما اگر گروهی همان رفتارها و اقدامات را به نفع منافع ایالات متحده آمریکا انجام دهند یا در موردش سکوت کنند آن را یک گروه مبارزاتی، حق طلب و رهایی بخش تلقی می کنند.

به اعتقاد این کارشناس ارشد مسائل آمریکا؛ آنها رفتار دوگانه ای دارند که در مقابل کشورها نیز به همین صورت است. مثلا ایران را حامی تروریست معرفی می کنند به طوری که عربستان که ۱۵ تبعه آن در حادثه ۱۱ سپتامبر دخالت داشتند را حامی تروریسم معرفی نمی کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.