شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 36610
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1403 - 18:34 | 31 بازدید | ارسال توسط :
رئیس جمهور چین:

چشم‌ا‌نداز زیبای روابط چین-صربستان در حال آشکار شدن است

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین که شامگاه سه شنبه برای انجام دیداری رسمی وارد صربستان شد، امروز با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان دیدار و گفتگو کرد.
چشم‌ا‌نداز زیبای روابط چین-صربستان در حال آشکار شدن است

شی جین پینگ ضمن ابراز خرسندی از سفر رسمی خود به صربستان، گفت: «دوستان خوب باید بیشتر به دید و بازدید همدیگر بروند».

رئیس جمهور چین ضمن ابراز خرسندی از ثبات سیاسی، توسعه سریع اقتصادی، بهبود مستمر رفاه مردم و ارتقاء قابل توجه قدرت کلی کشور و موقعیت بین‌المللی صربستان تاکید کرد، صربستان در مواجهه با شرایط پیچیده بین‌المللی و خطرات و چالش‌های گوناگون، بر استقلال ملت پافشاری و قاطعانه از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و حیثیت ملت دفاع کرده است.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های صربستان برای دفاع از انصاف و عدالت بین‌المللی گفت، صربستان به دلیل این رویکرد مورد احترام گسترده جامعه بین‌المللی قرار دارد.

رئیس جمهور شی جین پینگ با اشاره به غنی‌تر شدن و گسترش مفهوم روابط دوجانبه چین و صربستان از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور مخصوصا پس از ایجاد روابط مشارکت راهبردی جامع بین آنها در سال ۲۰۱۶، خاطرنشان کرد: این روابط به الگویی از روابط دوستانه بین چین و کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

آقای شی اعلام کرد که در طی دیدار کنونی از صربستان، دو طرف سندی به نام «بیانیه مشترک تعمیق و ارتقاء روابط مشارکت راهبردی جامع بین چین و صربستان و ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک بین دو طرف در عصر جدید» را امضا خواهند کرد و فصل جدید در روابط چین-صربستان را خواهند گشود.

رئیس جمهور چین در ادامه با اشاره به اینکه چشم انداز زیبای روابط چین-صربستان در حال آشکار شدن است، تاکید کرد چین مایل است در کنار صربستان برای حفاظت از منافع اساسی و بلندمدت دو کشور، توسعه دو کشور و دو ملت و ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک بین چین و صربستان، با طرف مقابل تشریک مساعی کند تا سهم بیشتری در ساخت جامعه بشری با سرنوشت مشترک داشته باشد.

دو طرف در این دیدار مشترکا اعلام کردند که روابط مشارکت راهبردی جامعه چین و صربستان را تعمیق و به سطحی بالاتر ارتقا خواهند داد و جامعه با سرنوشت مشترک میان دو طرف را ایجاد خواهند کرد.

ووچیچ نیز ضمن استقبال گرم از مهمانان چینی، چین را صمیمی‌ترین دوست صربستان خواند و اظهار داشت: هرچند صربستان نسبت به چین کشور کوچکی است اما چین همواره به حاکمیت و تمامیت ارضی صربستان احترام گذاشته و کمک‌های ارزشمندی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در اختیار صربستان قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه چین در امور بین‌المللی هر روز نقشی مهمتر ایفا می‌کند، گفت: صربستان در مسائل مربوط به منافع اصلی چین از جمله مساله تایوان قاطعانه از چین حمایت می‌کند.

رئیس جمهوری صربستان تاکید کرد: در دنیا فقط یک کشور به نام چین وجود دارد و صربستان قاطعانه از اصل چین واحد حمایت می‌کند.

ووچیچ همچنین تاکید کرد: همکاری با چین مخصوصا سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در صربستان باعث توسعه سریعتر اقتصاد و جامعه صربستان و افزایش رفاه مردم شده است.

وی ابراز امیدواری کرد دو کشور در آینده در زمینه‌های زیرساخت، انرژی جدید، نوآوری، هوش مصنوعی و برنامه‌های فرهنگی و انسانی همکاری‌های نزدیک‌تری را آغاز کنند.

رئیس جمهور صربستان افزود: امروز ما تعمیق و ارتقای سطح روابط مشارکت راهبردی جامعه چین و صربستان و ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک میان دو طرف را اعلام کردیم که این مهم، به نقطه عطفی در تاریخ روابط تاریخ روابط صربستان-چین تبدیل خواهد شد.

ووچیچ در آخر تاکید کرد که صربستان قاطعانه از «ابتکار توسعه جهانی»، «ابتکار امنیت جهانی» و «ابتکار تمدن جهانی» مطرح شده توسط رئیس جمهور شی جین پینگ حمایت می‌کند و در این ابتکارها مشارکت خواهد جست و در کنار چین با قدرت‌های هژمونیک مقابله و از منشور سازمان ملل و عدالت بین‌المللی دفاع خواهد کرد.

پس از این گفتگو، سران دو کشور همچنین سند «بیانیه مشترک تعمیق و ارتقاء روابط مشارکت راهبردی جامع بین چین و صربستان و ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک بین دو طرف در عصر جدید» را امضاء کرده و مشترکا شاهد تبادل اسناد امضاء شده درباره همکاری دوجانبه دو طرف در زمینه‌های اجرای ابتکار«کمربند و جاده»، توسعه سبز، اقتصاد دیجیتال، بازرگانی الکترونیک، زیرساخت‌ها، اقتصاد و فناوری، اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و غذا، رسانه‌ها و غیره بودند.

پس از این گفتگو نیز آنها مشترکا در جمع خبرنگاران حضور یافتند.

الکساندر ووچیچ و همسرش تامارا ووچیچ ظهر چهارشنبه همچنین ضیافت ویژه‌ای برای خوشامدگویی به رئیس جمهور شی جین پینگ و همسرش پنگ لی یوان ترتیب دادند.

پیش از این گفتگو، صبح همان روز، شی جین پینگ طی مراسمی در میدان مقابل کاخ ریاست جمهوری صربستان مورد استقبال رسمی الکساندر ووچیچ قرار گرفت.

رئیس جمهور «شی جین پینگ» شامگاه ۷ مه (۱۸ اردیبهشت) وارد صربستان شد. جنگنده‌های نیروی هوایی صربستان پس از ورود هواپیمای حامل آقای شی به حریم هوایی این کشور، به هوا برخاسته و آن را اسکورت کردند.

آقای شی به دعوت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان، «تاماس سولیوک» رئیس جمهور و «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان، ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) سفر به این سه کشور اروپایی را آغاز کرد. پیش از دیدار کنونی از صربستان، شی دیداری رسمی از فرانسه انجام داده و پس از بلگراد برای ادامه سفر اروپایی خود راهی مجارستان می‌شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.