شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35146
  پرینتخانه » استانها تاریخ انتشار : 02 فروردین 1403 - 20:36 | 63 بازدید | ارسال توسط :

” جهان شهر ملایر”؛ با جاذبه های گردشگری منحصر بفرد

شهرستان ملایر یکی از مناطق مهم تاریخی، فرهنگی و هنر پرور کشور با ۳۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی است که بیش از ۲۰۴ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. به گزارش پایگاه خبری صدای چراغ امید نیوز؛ یکی از رویکردهای اداره میراث فرهنگی ملایر، ثبت میراث ناملموس آثار بوده و […]

” جهان شهر ملایر”؛ با جاذبه های گردشگری منحصر بفرد

شهرستان ملایر یکی از مناطق مهم تاریخی، فرهنگی و هنر پرور کشور با ۳۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی است که بیش از ۲۰۴ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای چراغ امید نیوز؛ یکی از رویکردهای اداره میراث فرهنگی ملایر، ثبت میراث ناملموس آثار بوده و تا بحال بیش از ۱۷ اثر و هنر در میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

با توجه به قرارگرفتن در ایام نورز و مواجهه شدن با حضور قابل توجهی از گردشگران و مسافران نوروزی در این شهر تاریخی، به معفری برخی از آثار تاریخی و گردشگری شاخص ملایرمی پردازیم:

موزه تاریخی ملایر

موزه ملایر در خانه های تاریخی لطفعلیان و مصدقی که بخش های جداگانه ای از یک مجموعه بیادگار مانده از دوره قاجار هستند، راه اندازی شده است. بنا در عرصه ای به وسعت بالغ بر ۴۰۰۰ متر مربع در خیابان مصطفی خمینی شهر ملایر واقع شده ، مالک اولیه خانه مرحوم محسن مصدقی معروف به مصدق الممالک بوده و در عصر فتحعلیشاه قاجار ساخته شده و موزه ملایر دارای بخش های مختلف است.
در بخش مردم شناسی و معرفی سوغات و صنایع دستی ملایر، انواع لوازم و ادوات مردم شناسی در طبقه همکف ایجاد شده است، بخش باستان شناسی، به نمایش اشیاء و یافته های باستان شناسی متعلق به دره های اسلامی، تاریخی و پیش از تاریخی اختصاص یافته و بیشتر در اتاق های زیبای طبقه اول متمرکز شده اند.
بخش اسناد تاریخی و نسخ خطی نیز شامل اسناد تاریخی و مجموعه کتاب ها و نسخه هایی است که تماما خطی و به قرون متاخر اسلامی( اواخر قاجاریه و دوره معاصر) تعلق دارند، در بخش نمایش هنرهای دستی نیز هنر مبلمان منبت ، مرواربافی ، قلم زنی و… به نمایش گذاشته شده است.

دژ معبد باستانی نوشیجان

“تپه نوشیجان” را می توان قدیمی ترین نیایشگاه آریایی ها در داخل مرزهای کشور دانست که در ۲۰ کیلومتری شهر ملایر واقع شده است، نوشیجان تپه از جمله آثار خشتی منحصربه فرد بر جا مانده از تمدن های پیش از هخامنشی در ایران است؛ بقایایی که به دوره ی عصر آهن ۳ (حدود۹۰۰تا۶۰۰ ق.م) و سپس تمدن مادها برمی گردد، بنابراین تپه نوشیجان حدود ۲۸۰۰ سال قدمت دارد.

تپه نوشیجان در سال ۱۳۴۳ خورشیدی مورد شناسایی قرار گرفت و در سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ طی شش فصل باستان شناسی توسط موسسه ی ایران شناسی بریتانیا به سرپرستی «دیوید استروناخ» عملیات کاوش و مرمت در تپه انجام پذیرفت.
دستاورد فعالیت های این هیات، شناسایی سه دوره معماری باستانی متعلق به دوران «مادها، هخامنشیان و اشکانیان» است که مهمترین و باستانی ترین لایه مربوط به سکونت اقوام ماد در این تپه از نیمه دوم قرن هشتم قبل از میلاد مسیح تا نیمه ی اول قرن ششم قبل از میلاد است، آثار دو دوره ی دیگر در لایه های سطحی تر قرار داشته که پس از انجام مطالعات علمی برداشته شده است.

مجموعه توریستی جهان کوچک (مینی ورلد )

مجموعه تفریحی و توریستی جهان کوچک(مینی ورلد) ملایر در زمینی به وسعت ۴۸۰ هزار متر مربع در شمال غربی ملایر ساخته شده ، در این مجموعه گردشگری، بناهای شاخص و تاریخی ایران و سایر نقاط جهان در ابعاد کوچکتر ساخته و در معرض دید عموم قرار گرفته است.
این پروژه منحصربه فرد با این وسعت در ایران مشابه ندارد و چهارمین نوع از پارک های مینیاتوری دنیاست، از آن به عنوان “پنجره ای به سوی جهان” نیز یاد می شود و قرار است ۱۳۸ اثر از مهم ترین آثار تاریخی دنیا در آن ساخته شوند که از مهم ترین آثار ساخته شده در این مجموعه می توان تخت جمشید، برج ایفل، برج پیزا،سربازان هخامنشی – گارد جاویدان ، معبد پارتنون یونان، حافظیه شیراز، آرامگاه خیام، تاج محل و … اشاره کرد .

گشایش نمایشگاه اسناد معاصر و الواح ثبتی میراث ناملموس در موزه ملایر

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از افتتاح نمایشگاه اسناد معاصر و الواح ثبتی میراث ناملموس در موزه لطفعلیان خبر داد و گفت:این نمایشگاه در طبقه اول موزه تاریخ و فرهنگ و صنایع دستی ملایر از امروز دوم فروردین ماه تا ۲۴ فروردین ماه از اسناد دوره معاصر شهرستان ملایر به تعداد ۸۰ تابلو و ۱۷ تابلو شامل الواح ثبتی میراث ناملموس ملایر افتتاح شده و آماده بازدید مسافران و گردشگران است.

ابراهیم جلیلی افزود: این اسناد شامل قیمت ارزاق عمومی دوران معاصر ، تصاویر مسئولین ، بناها و … است و الواح ثبتی نیز شامل لوح ثبت مهارت پخت آش های چغندر بدو علی آباد ، بادمجان ، ماسوا علی آباد ، مهارت پخت باسلق ، شیره ترخینه ، مهارت فن بافت فرش روستای میشن ، چارچنگ کسب و ننج ، نقش ماهی ازندریان و حسین آباد ، و پیچ روستای جوزان ، حلوا مغزی، کلویا گوراب ، تعزیه آورزمان ، شیره سفید و انگور مانیزان، رنگرزی سنتی، منبت چوب و مروار بافی است.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از اهداف مهم ثبت ملی آثار ناملموس، حفظ اصالت و هویت واقعی و به ارث گذاشتن فرهنگ غذایی و سنت شهرستان برای آیندگان بوده و هدف از برپائی نمایشگاه معرفی آثار ملی به مسافران و گردشگران است.

نویسنده : مهناز روزبهانی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.