شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 15973
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 25 بهمن 1400 - 13:00 | 540 بازدید | ارسال توسط :

حدود ۴۵ درصد صادرات کشور در مناطق آزاد انجام می‌شود

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصاد با تاکید بر اینکه حدود ۴۵ درصد صادرات کشور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود، عنوان کرد: البته بخش نفتی را هم شامل می‌شود که اگر بخش نفتی را حذف کنیم عدد خیلی کمتر می‌شود. سعید محمد افزود: بر اساس آمار متوسط […]

حدود ۴۵ درصد صادرات کشور در مناطق آزاد انجام می‌شود

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصاد با تاکید بر اینکه حدود ۴۵ درصد صادرات کشور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود، عنوان کرد: البته بخش نفتی را هم شامل می‌شود که اگر بخش نفتی را حذف کنیم عدد خیلی کمتر می‌شود.

سعید محمد افزود: بر اساس آمار متوسط پنج سال گذشته، سالانه حدود یک میلیارد دلار در مناطق آزاد و ۱۵ میلیارد دلار در مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود و واردات هم ۱.۲ میلیارد دلار در مناطق آزاد و سه تا چهار میلیارد دلار در مناطق ویژه است که هفت تا هشت درصد کل واردات کشور است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه مناطق آزاد محل واردات است حرف اشتباهی است و موجب حمله به مناطق آزاد می‌شود گفت: می‌خواهیم حرف‌هایی بزنیم که واقعیت باشد.

سعید محمد اظهار داشت: مناطق آزاد ما سالانه ۱.۲ واردات داشته‌اند که ۵۰ درصد آن هزینه تولیدکنندگان در همین مناطق است و بخشی هم کالای همراه مسافر بوده که یک حسن است. بخشی هم شامل مواد اولیه ساکنین سکونت‌گاه‌های مناطق آزاد است. سالانه ۵۰ میلیارد دلار واردات در کشور داریم و ۱.۲ عدد بالایی در این واردات نیست.

وی بیان کرد: برخی اوقات هم گفته می‌شود منطقه آزاد محل ورود قاچاق است. هفت درصد از قاچاق از مناطق آزاد است. این هفت درصد هم زیاد است و یک درصد را هم نمی‌پذیریم و چون دقت و رصد بالا است این میزان ثبت شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه طرح جامع را برای هفت منطقه آزاد جدید پیگیری می‌کنیم خاطرنشان کرد: این طرح منطبق با مزیت‌های رقابتی هر منطقه خواهد بود. برای مثال در استان بوشهر که صنایع پایین دست انرژی باید لحاظ شود. کشاورزی، فرآوری مواد معدنی و … لحاظ خواهد شد.

سعید محمد ادامه داد: جمع نخبگانی استان با مشاور ما در طرح جامع جلسه بگذارند که کار تیمی در طرح جامع استفاده شود. به سرعت توسعه منطقه آزاد را پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه پیگیر هستیم که امسال اساسنامه تصویب شود تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی و شهرک در منطقه آزاد جانمایی می‌شود. ساختار و سازمان اعضای هیئت مدیره هم تا پایان امسال تکمیل می‌شود و با یک تیم اجرایی قوی با بودجه مناسب برقرار باشد و کارها به سرعت پیش برود.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بوشهر این پتانسیل را دارد که یکی از بهترین مناطق آزاد کشور شود تاکید کرد: امیدواریم با کمک شما این مشکلات را یک به یک در این منطقه حل کنیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.