شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 24 June , 2024
امروز : دوشنبه, ۴ تیر , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25722
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 08 خرداد 1402 - 14:38 | 65 بازدید | ارسال توسط :

اولین پرواز تجاری C919نقطه عطف صنعت تولید پیشرفته چین

هواپیمای بزرگ مسافربری تولید داخل چین موسوم به C919 روز یکشنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) نخستین پرواز تجاری خود را با موفقیت انجام داد و رسما وارد چرخه عملیاتی شد. این لحظه‌ای تاریخی برای صنعت تولید هوانوردی چین و به صورت کلی نقطه عطفی برای صنعت تولید پیشرفته چین به شمار می‌آید. C919 قدم به قدم طی […]

اولین پرواز تجاری C919نقطه عطف صنعت تولید پیشرفته چین

هواپیمای بزرگ مسافربری تولید داخل چین موسوم به C919 روز یکشنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) نخستین پرواز تجاری خود را با موفقیت انجام داد و رسما وارد چرخه عملیاتی شد. این لحظه‌ای تاریخی برای صنعت تولید هوانوردی چین و به صورت کلی نقطه عطفی برای صنعت تولید پیشرفته چین به شمار می‌آید. C919 قدم به قدم طی سال‌ها از نقطه صفر تولید شد و با سعی و کوشش راه خود را در آسمان آبی باز کرد.

تولید هواپیمای بزرگ به عنوان «تاج صنعت مدرن» شناخته می‌شود و «نقطه استاندارد یک کشور بزرگ» به حساب می‌آید. همچنین تولید چنین هواپیماهایی ناشی از سرآمد بودن در این صنعت مدرن و نمادی از محصولات دارای ارزش افزوده بسیار بالا و مدیریت جامع تلقی می‌گردد.

پس از موفقیت موفقیت C919، مهمانداران و مسافران آن «ترانه سرزمین مادری» را با هم در این هواپیما خواندند اقدامی که نشان دهنده احساس مردم چین در آن لحظه بود.

در جهان امروز تنها تعداد انگشت شماری از کشورها قادر به تولید هواپیماهای بررگ هستند. C919 بی شک اعتماد مردم چین به امر تولید چین را به شکل قابل توجهی ارتقاء داده است. با این وجود برخی از کاربران فضای مجازی آب سرد بر این هواپیما ریخته و حتی آن را مسخره کردند. این موقعیت پیش از این در خصوص توسعه قطارهای فوق سریع چین نیز اتفاق افتاده بود. اما امروز قطارهای فوق سریع چین به یک برند جهانی مشهور برای این کشور تبدیل شده و کسانی که به انتقاد و مخالفت با این سیستم حمل و نقل پیشرفته می‌پرداختند را سرخورده کرده است.

این باور وجود دارد که هواپیمای C919 با گشودن بال‌های خود در آسمان آبی خود را به جهان ثابت خواهد کرد. شایان ذکر است که هر دو شرکت معروف «بوئینگ» و «ایرباس»، پیام‌های صمیمانه و گرم خود را فورا به مناسبت پرواز این هواپیمای ساخت چین ارسال کرده و این رویکرد دوستانه مورد استقبال جامعه چین قرار گرفت.

رسانه‌های خارجی گزارش دادند که C919 «یک چالش کوچک اما نمادین» برای انحصار دوگانه بوئینگ و ایرباس در یکی از مهم‌ترین بازارهای آن به وجود آورد.

اما اگر از یک دیدگاه بالاتر به موضوع نگاه کنیم، رقابت سالم به افزایش نوآوری و ایجاد اثر برد-برد منجر خواهد شد. پیام تبرک دوگانه‌های صنعت هواپیماسازی جهان به تنهایی نشان دهنده آن است که الگوی بوئینگ و ایرباس بسیار بالاتر از آن چیزی است که سیاستمداران در واشنگتن دنبال می‌کنند.

برخی به دنبال این هستند که محسابه کنند چه تعداد از قطعات C919 از خارج وارد شده، از جمله موتور که توسط شرکت مشترک آمریکایی-فرانسوی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و می‌خواهند ثابت کنند که این هواپیما به طور مستقل و خودکفا توسط چین تولید نشده است. به زبان ساده اینطور باید گفت؛ اگر تصور می‌کنید تولید یک هواپیمای بزرگ شبیه مونتاژ قطعات مختلف و ساختن بلوک و لگو است باید طبق آن ضرب المثل چینی گفت «بی خبری خوش خبری است».

با توجه به اینکه برخی سیاستمداران در ایالات متحده نگرانند که توانمندی‌های نوآورانه مستقل چین در C919 انعکاس یافته، باید بر این نکته تاکید کرد که C919 نه فقط یک موفقیت برای چین است بلکه موفقیتی برای همکاری بین‌المللی از جمله همکاری چین-آمریکا نیز هست.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.