شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25551
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 03 خرداد 1402 - 22:53 | 47 بازدید | ارسال توسط :

۷۲ سالگیِ آزادی تبت؛ خوشبختی مردم تبت با توسعه محقق می‌شود

مه (۲ خرداد) سالروز آزادی صلح آمیز «شی‌جانگ» یا همان تبت بود. تولید ناخالص داخلی این منطقه خودمختار چین در سال ۲۰۲۲ جمعا به ۲۱۳٫۳ میلیارد یوان (۳۰٫۲ میلیارد دلار) رسید که از ۱۲۹ میلیون یوان در سال ۱۹۵۱ بسیار بیشتر است. «شی جین پینگ» در نامه‌ای به «نشست توسعه تبت چین ۲۰۲۳» که سه […]

۷۲ سالگیِ آزادی تبت؛ خوشبختی مردم تبت با توسعه محقق می‌شود

مه (۲ خرداد) سالروز آزادی صلح آمیز «شی‌جانگ» یا همان تبت بود. تولید ناخالص داخلی این منطقه خودمختار چین در سال ۲۰۲۲ جمعا به ۲۱۳٫۳ میلیارد یوان (۳۰٫۲ میلیارد دلار) رسید که از ۱۲۹ میلیون یوان در سال ۱۹۵۱ بسیار بیشتر است.

«شی جین پینگ» در نامه‌ای به «نشست توسعه تبت چین ۲۰۲۳» که سه شنبه در پکن برگزار شد، تاکید کرد: خوشبختی مردم نهایت حقوق بشر است و در عین حال توسعه کلید تحقق زندگی بهتر برای مردم محسوب می‌شود.

 

حس خوشبختی، سود بردن و امنیت

آقای «شی» در نامه‌اش از تبت بخاطر حل مشکل فقر مطلق تمجید کرد، معضلی که قرن‌ها دست به گریبان این منطقه بود. در پایان سال ۲۰۱۹، تبت ۶۲۸ هزار نفر را از فقر خارج کرد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد مجموع طول جاده‌ها در تبت از ۵۵ هزار کیلومتر در سال ۲۰۱۲ به ۱۲۰ هزار کیلومتر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و همین موجب بهبود قابل توجه شرایط زندگی مردم این منطقه شده است.

تبت همچنین به لطف توسعه سریع زیرساخت‌ها شاهد رشد اقتصادی سریع در دهه گذشته بوده است. طی سه ماهه نخست امسال، تولید ناخالص داخلی تبت به ۵۷٫۵۸۷ میلیارد یوان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۸٫۲ درصدی را نشان می‌دهد و یکی از بالاترین‌ها در چین به حساب می‌آید.

میانگین سن امید به زندگی در تبت از ۳۵٫۵ سال پیش از آزادسازی صلح آمیز آن به ۷۲٫۱۹ سال در حال حاضر افزایش یافته است.

این منطقه چین در حوزه آموزش به شکل موفقیت آمیزی یک سیستم آموزش عمومی ۱۵ ساله را به اجرا در آورده که از کودکستان تا دبیرستان را شامل می‌شود. تبت دارای سه هزار و ۳۳۹ مدرسه با جمعیت ۹۲۲ هزار دانش آموز است.

 

بلندای تمدن اکولوژیکی

رهبر چین در هفتمین سمپوزیوم مرکزی درباره کار تبت در سال ۲۰۲۰ به تبیین «دستورالعمل‌ها برای حکمرانی تبت در دوره جدید» با «اولویت قرار دادن حفاظت اکولوژیکی» به عنوان بخشی مهم از «۱۰ اقدام ضروری» برای پیشبرد توسعه این منطقه،‌ پرداخت. وی خواستار تبدیل «فلات چینگ‌های-تبت» به «بلندای تمدن اکولوژیکی» شد.

نتیجتاً، ۱۱ منطقه حفاظت شده ملی، چهار منطقه خوش منظره، سه پارک اکولوژیکی ملی،‌ ۹ پارک جنگلی ملی و ۲۲ تالاب ملی در این منطقه ساخته شده و نواحی طبیعی حفاظت شده معادل حدود ۴۰ درصد مساحت خشکی این منطقه شده است.

شی جین پینگ در انتهای نامه تبریک آمیز خود ابراز امیدواری کرد در سفر جدید پیشبرد مدرنیزاسیون چینی، تبت بتواند به طور کامل و وفادارانه فلسفه توسعه جدید را در تمام جبهه‌ها به کار بندد، تلاش‌ها برای ارتقا توسعه با کیفیت را افزایش دهد و برای ساخت یک تبت جدیدِ مرفه، هماهنگ و زیبا مبتنی بر وحدت، مدنیت و مدرنیزاسیون تلاش کند تا مردم این منطقه بتوانند از زندگی بهتر لذت ببرند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.