شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 27 July , 2024
امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 36863
  پرینتخانه » اسلایدر صفحه اول, بین الملل تاریخ انتشار : 26 اردیبهشت 1403 - 19:35 | 69 بازدید | ارسال توسط :

تاثیر گسترده فناوری‌ هوافضا بر بهبود زندگی چینی ها

فناوری‌های هوافضا به مثابه آینه‌ای منعکس‌کننده توانمندی‌های علمی‌-فناوری یک کشور و قدرت ملی کلی آن محسوب می‌شوند و در عین حال توسعه صنایع فناوری پیشرفته (های-تک) مرتبط را به پیش می‌برند.
تاثیر گسترده فناوری‌ هوافضا بر بهبود زندگی چینی ها

صنعت هوافضای امروز چین به یک محرک جدید برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده و دستاوردهای فناوری سریعا در حال به کارگیری برای رفاه عموم مردم هستند.

«گوئو یوفی» پژوهشگر «آکادمی فناوری هوشمند» زیر مجموعه «شرکت علم و صنعت هوافضای چین» (CASIC) یک بعد از ظهر در حال آزمایش دوربین تولید شده توسط تیمش بود.

وی در این باره گفت: دوربین‌های سنتی محدود به فناوری همگام‌سازی نوردهی هستند و به همین دلیل معمولا هنگام ثبت صحنه‌هایی با سطوح متنوع نور، تصویری نامشخص می‌گیرند.

وقتی او دوربین را بیرون از پنجره به سمت خورشید گرفت، یک نمایشگر کنار گوئو فورا تصویری واضح و شفاف را نشان داد.

این دوربین که به یک حسگر عصب‌گونه مجهز شده قادر است تصاویری با نوردهی «ناهمگام» درست مثل چشم انسان بگیرد تا صحنه‌هایی که تغییرات قابل توجه در روشنایی دارند را به دقت نمایش دهد.

این پژوهشگر آکادمی فناوری هوشمند به روزنامه «خلق» گفت که فناوری مذکور ابتدا در رصد فضا و دیگر حوزه‌های هوافضا مورد استفاده قرار گرفت اما در حال یافتن کاربردهای آن در سناریوهای روزمره مانند عکاسی گوشی‌های هوشمند و رانندگی هوشمند است.

طی سالیان اخیر، بیش از چهار هزار مورد از دستاوردهای به دست آمده از طریق برنامه فضایی چین در صنایعی مانند زیست شناسی، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی در پکن مورد استفاده قرار گرفته و فناوری‌های هوافضا را به زندگی روزمره مردم نزدیکتر کرده است.

یک سامانه رانندگی خودکار تعاملی خودرو-ابر که توسط آکادمی فناوری هشمند با پژوهش طولانی مدت تولید شده، اکنون در «منطقه یکپارچه جامع ووهو» استان «آن‌هوی» (شرق چین) عملیاتی شده است.

این سامانه تمام اتوبوس‌های تک مسیره خودران را که طی یک جاده مشخص ۷٫۲ کیلومتری حرکت می‌کنند را به هم متصل کرده و خدمات حمل و نقل را برای بیش از ۱۰۰ کارمند منطقه یکپارچه ووهو فراهم آورده است.

«جیانگ فان» پژوهشگر آکادمی فناوری هوشمند در این باره گفت: معمولا از ایستگاه مترو تا ساختمان محل کار حدود ۲۵ دقیقه پیاده طول می‌کشید اما حالا با این اتوبوس‌های خودران، زمان رفت و آمد به هشت دقیقه کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این سامانه رانندگی هوشمند به غیر از دقت بالا، ایمن، کارآمد و تمام وقت هم هست.

تیلرهای خودران در روستای «گانگ‌وان» منطقه «هوانگپی» شهر «ووهان» در استان «هوبی» (مرکز چین)، در شالیزارهای تعاونی کشاورزی «یونگ‌وانگ» در حال کار هستند و پستی و بلندی‌های زمین را هموار می‌کنند.

«تائو جه» اپراتور ماشین آلات کشاورزی هوشمند با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه محصول «سامانه ناوبری ماهواره‌ای بیدوئو» (BDS) در حال کنترل این تیلرهای خودران است. به گفته او این تیلرها همگی به BDS مجهز شده‌اند و به این ترتیب عملیات دقیق را در تمامی مسیرها تضمین می‌کنند.

فناوری BDS کار را برای شرکت تعاونی کشاورزی یونگ‌وانگ از کاشت و مدیریت گرفته تا برداشت محصول، آسانتر کرده است.

«هو دان» رئیس این شرکت تعاونی کشاورزی در این باره می‌گوید: ما در نقاط مختلف شالیزارها حس‌گرها را نصب کرده‌ایم و از ۵G، BDS، اینترنت اشیاء و محاسبات ابری برای نظارت آنلاین داده‌های pH، دما، سرعت باد و دیگر فاکتورها برای هر زمین استفاده می‌کنیم.

وی توضیح داد: در مقایسه با روش‌های تولید سنتی، مدل تولید دیجیتال کشاورزی که ازفناوری‌هایی مثل BDS استفاده می‌کند، قادر است بیش از ۹۰ درصد از کار دستی را در مدیریت مزرعه صرفه‌جویی کند.

استان هوبی طی سال‌های اخیر به کاربرد فناوری BDS در بخش کشاورزی سرعت بخشیده است. تا حالا بیش از ۴۰ هزار دستگاه پایانه ماشین آلات کشاورزی دارای قابلیت BDS در سطح هوبی نصب شده که مجموعا مساحت عملیاتی حدود ۷٫۴۷ میلیون هکتاررا تحت پوشش قرار می‌دهد.

استان هوبی به غیر از کشاورزی، فناوری BDS را به شکل گسترده‌ای در بخش‌های الکتریسیته، حفاظت از آب و حمل و نقل مورد استفاده قرار داده است.

«هو های‌جانگ» سرپرست تیم «شرکت ولتاژ بالای شرکت شبکه برق الکتریک هوبی» در شهرستان «فوجیایان» بخش خودمختار «ووهنگ توجیا» در استان هوبی ماهرانه یک پهپاد را با کنترل از راه دور مانور می‌داد تا آن را به طور پیوسته در امتداد خطوط برق به پرواز در آورد.

وی گفت: بیشتر خطوط انتقال برق که تحت مدیریت ما هستند در مناطق کوهستانی قرار دارند، جایی که سیگنال‌های شبکه مخابرات گاها در دسترس نیستند. در گذشته با اینکه ما پهپادها را برای گشت زنی داشتیم اما آنها اغلب قادر به برخاستن نبودند.

هو اضافه کرد: اما حالا با پهپادهای مجهز به BDS قادریم هر سانت از شبکه برق را به طور دقیق رصد کنیم و در تمام شرایط آب و هوایی و بدون نقاط کور می‌توانیم دریافت دقیقی از وضعیت داشته باشیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.