شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 23 June , 2024
امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 36760
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1403 - 15:53 | 52 بازدید | ارسال توسط :

یک ابتکار متفکرانه برای ارتقاء خدمات به سالمندان در متروهای چین

صحنه‌ای دلگرم کننده اخیرا در یکی از قطارهای متروی شهر «نانجینگ» استان «جیانگ‌سو» (شرق چین) اتفاق افتاد که تحسین جهانی را برانگیخت.
یک ابتکار متفکرانه برای ارتقاء خدمات به سالمندان در متروهای چین

یک شهروند سالمند روی صندلی قطار نشسته بود و داشت یک برگه که جزییات مسیرهای مترو روی آن نوشته شده بود را می‌دید: «اینجا ایستگاه نانجینگ جنوبی است. می‌تواند خط ۳ را سوار شوید تا به ایستگاه تایفنگ بروید. از آنجا خط اس۸ را سوار شوید تا به ایتسگاه چانگو برسید.»

یک شهروند پس از دیدن این گزارش، گفت: این واقعاً یک موهبت برای سالمندانی است که تشخیص مسیر مترو با استفاده از تلفن همراه برایشان دشوار است. چه حرکت متفکرانه و مسافرپسندی.

یک تکه کاغذ کوچک نه تنها نشان دهنده تعهد به بهبود کیفیت زندگی و شادی سالمندان است بلکه به توسعه پایدار شهرها کمک می‌کند.
این ابتکار هوشمندانه و عملگرایانه نمونه‌‌ای کوچک از خدمات عمومی است.
با توجه به آنکه ما در حال گذار به سوی یک جامعه سالمند هستیم، ارائه خدمات مراقبت از سالمندان برای ترویج برابری اجتماعی، حفظ سلامت و رفاه سالمندان و رسیدگی به چالش‌های پیچیده مرتبط با جمعیت سالمند ضروری است.
ارائه مراقبت‌های کافی برای قشر سالمند یک جنبه اساسی از یک جامعه همدل و مسئولیت پذیر است. این رویکرد همچنین نشان دهنده تعهد به حمایت از رفاه و کرامت همه شهروندان بدون در نظر گرفتن سن است.
بر اساس داده‌های «اداره ملی آمار چین» تا پایان سال ۲۰۲۳، جمعیت ۶۰ سال و بالاتر از آن به ۲۹۷ میلیون نفر رسید که معادل ۲۱٫۱ کل جمعیت است. این نشان می‌دهد که حدود یک نفر از هر پنج نفر سالمند هستند.
این داده‌ها حاکی از آن است که چین وارد یک جامعه مسن شده که باعث افزایش بحث‌ها درخصوص ارتقاء خدمات و بهینه سازی امکانات عمومی برای انطباق با نیازهای سالمندان شده است.
به گفته یکی از کارکنان ایستگاه مترو شهر «نانجینگ»، برگه‌های کاغذ راهنما از زمان اجرایی شدن به بیش از ۲۰ هزار نفر کمک کرده است.

یک «یادداشت راهنمای رنگین کمانی» دیگر نیز تمام نقشه مسیر متروی نانجینگ را پوشش می‌دهد.

کارکنان مترو پس از طبقه‌بندی پرسش‌های متداول سالمندان درباره مسیرها و مکان‌ها، یادداشت‌های دستورالعمل سریع را با رنگ‌های متنوع چاپ کردند و شروع به ارائه آن‌ها در میز خدمات کردند، تا مسافران بتوانند به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.
در راستای این تفکر که سالمندان در جامعه ما که سریعا در حال پیشرفت است نباید نادیده گرفته شوند، ابتکارات متفکرانه مشابهی در بسیاری دیگر از شهرهای چین به کار گرفته شده است.
برگه‌های راهنما در مترو «هانگ‌جوئو» استان «جه‌جیانگ» (شرق چین»، مترو «شی آن» استان «شانشی» (شمال غرب چین) و بسیاری از شهرهای دیگر در دسترس قرار گرفته است.
«کمیسیون حمل و نقل شهرداری شانگهای» در سال ۲۰۲۳ سبدی از خدمات ویژه سالمندان را برای بهبود تجربه رفت و آمد کلی سالمندان را ارائه کرده است.
برای مقابله با مشکل افراد مسن که ممکن است با استفاده از برنامه‌های تلفن همراه برای گرفتن تاکسی آشنا نباشند، بیش از ۷۰۰ دستگاه دیجیتال خودرو در ۱۶ منطقه در شانگهای نصب شده است. سالمندان می‌توانند با تایپ شماره تلفن یا اسکن چهره خود تاکسی بگیرند.
سازگار کردن زیرساخت‌های عمومی برای پاسخگویی به نیازهای سالمندان یکی از ابتکارات کلیدی برای ارتقای کیفیت زندگی و مراقبت از قشر سالمند در شهرهای چین است. این نه تنها یک مسئولیت مشترک خانواده‌ها و جوامع است، بلکه یک ماموریت مهم برای تمام جامعه است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.