شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 23 June , 2024
امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 37472
  پرینتخانه » اجتماعی, خبر ویژه تاریخ انتشار : 25 خرداد 1403 - 1:39 | 75 بازدید | ارسال توسط :
رئیس اتاق بازرگانی البرز خبر داد:

کمبود مواداولیه در صنایع البرز به دلیل تاخیر در تخصیص ارز

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به مدت زمان ۱۲۰روزه برای تخصیص ارز ویژه واردات مواداولیه حوزه تولید گفت: تحت تاثیر این مشکل در تابستان امسال، فعالان صنعتی البرز با چالش کمبود مواداولیه مواجه می‌شوند.
کمبود مواداولیه در صنایع البرز به دلیل تاخیر در تخصیص ارز

به گزارش خبرنگار صدای چراغ امیدنیوز، یکصدوهفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست دکتر عبداللهی استاندار، دبیری پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی البرز و با حضور حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز و جمعی از مدیران دستگاه‌‌های اجرایی و بخش خصوصی البرز برگزار شد.

در این نشست نخست پیشنهادات جلسه کارشناسی مورخ ۲۵ دی‌ماه سال ۱۴۰۲ این شورا با موضوع حسابرسی تامین‌اجتماعی از دفاتر قانونی فعالان اقتصادی استان مطرح و در ادامه مشکلات ناشی از اجرای دستورالعمل نحوه انجام و تایید سفارشات ارزی واحدهای تولیدی، بازرگانی و سهمیه ارزی سال ۱۴۰۳ دفاتر تخصصی وزارت صمت و پیشنهاد اصلاح آن عنوان شد.
تقویم زمانی برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز در سال جاری نیز بررسی شد.
در ادامه این نشست، پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی البرز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شهید جمهور و همراهان ایشان و تبریک عید سعید قربان و مناسبت‌های روز جهانی صنایع دستی و روز ملی جهاد کشاورزی بیان کرد: فعالان بخش خصوصی حوزه تولید و صنعت به عنوان بخش مولد اقتصاد کشور انتظار دارند که هرگونه تصمیمی از سوی دولت در اخذ مالیات از بخش‌های مختلف متناسب با نوع فعالیت‌ها باشد.
وی با بیان اینکه بخش‌های غیرمولد اقتصاد از جمله فعالیت‌های مرتبط به حوزه خریدوفروش زمین، مسکن و طلا و ارز بدون آنکه نقش موثری در افزایش تولید و ثروت‌آفرینی در حوزه اقتصادی کشور داشته باشد، سالانه حجم بالایی از منابع مالی کشور را جذب می‌کنند، افزود: این تخصیص‌های مالی در حالی سهم بخش‌های غیرمولد اقتصادی کشور می‌شود که بانک‌ها همواره از کمبود توان تسهیلات‌دهی به بخش خصوصی گلایه‌ دارند و تولیدکنندگان و صنعتگران نیز با کمبود نقدینگی و منابع مالی مواجه هستند.
لزوم اصلاحات اساسی در سیستم تخصیص ارز
رئیس اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری تاکید کرد: در سال مزین به “جهش تولید با مشارکت مردم” نیاز است که دولت ضمن نظارت شفاف و دقیق، اصلاحات اساسی در سیستم تخصیص ارز و فرآیند آن اعمال کند، نخست آن‌ که سیستمی شفاف و قابل رصد ایجاد شود که تخصیص ارز را به‌ طور عمومی و با معیارهای عادلانه و اقتصادی انجام دهد، دوم اینکه نظارت دقیقی بر استفاده از ارز تخصیص‌ یافته وجود داشته باشد تا از سوءاستفاده‌ها و هدر رفت منابع جلوگیری شود، سوم اینکه سیاست‌هایی مانند فراهم کردن زیرساخت‌ها در راستای تقویت تولید داخل و جلوگیری از واردات غیرضروری اعمال شود.

تابستان امسال خاموشی در صنایع کشور با برنامه باشد
وی در بخش دیگری با بیان اینکه به دلیل ضرورت مدیریت مصرف برق در تابستان سال جاری، طرح خاموشی یک روز در هفته در صنایع کشور اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: این تصمیم برای کمک به کاهش تبعات قطعی برق مشترکان خانگی اتخاذ شده است؛ اما خسارت اقتصادی وارده به ماشین‌آلات و یا محصولات تولیدی و صنعتی در اثر اعمال خاموشی‌های مدت‌دار به مراتب سنگین‌تر است.
رضایی تاکید کرد: برای کاهش آسیب‌های اقتصادی ناشی از قطعی برق در صنایع نیاز است که طبق جدول زمان‌بندی شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این خاموشی‌ها اعمال شود، همچنین تاکید ما بر این است که بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار، دولت شیوه‌نامه یا دستورالعملی را برای جبران خسارت وارده به صنایع و واحدهای تولیدی در اثر قطعی برق در نظر بگیرد.

صادرات سالانه ۲میلیاردی در البرز دشوار است
در بخش دیگری از این جلسه، رضایی عنوان کرد: مدت زمان انتظار فعالان اقتصادی برای تخصیص ارز از ۳۰ روز در سال گذشته به ۱۲۰ روز در سال جاری رسیده است و علی‌رغم اهمیت تحقق شعار سال مبنی بر “جهش تولید با مشارکت مردم” عملا هیج اقدامی برای این تخصیص صورت نگرفته است.
وی در ادامه با بیان اینکه بعد از گذشت ۶۰ روز از سال جاری مجوز ۸رقمی ثبت سفارش واردات در اختیار متقاضیان قرار داده شد، افزود: با احتساب معطلی ۱۲۰ روزه برای تخصیص ارز تا اواخر شهریورماه امسال واحدهای تولیدی هیچ‌گونه تخصیصی در این مورد را نخواهند داشت و این مشکل در استانی مانند البرز با نزدیک به ۴هزار واحد صنعتی بدان معنا است که فعالان حوزه تولید استان در تابستان امسال با کمبود مواد‌اولیه مواجه خواهند شد.
رئیس اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: وقتی مواد‌اولیه تولید و صنعت فراهم نباشد و رشد تولید محقق نشود، چگونه انتظار می‌رود که طبق برنامه‌ریزی قبلی عدد صادرات استان در پایان سال جاری به ۲ میلیارد دلار برسد.
وی با اشاره به اینکه تحت تاثیر یک بخش‌نامه جدید صادره از سوی وزارت صمت طی ۴۸ ساعت قیمت مواد‌اولیه تولید ۳۰درصد افزایش قیمت پیدا کرد، افزود: بعد از مدتی و در راستای کاهش تنش‌های ایجاد شده در حوزه تامین مواد‌اولیه مورد نیاز حوزه تولید و صنعت، تعداد اقلام منظور شده به عنوان لیست اقلام ضروری واردات از ۷۵۰ قلم اعلامی بیشتر شد، اما مسئله مهم این است که هنوز تخصیص ارزی صورت نمی‌گیرد.

فرآیند تخصیص ارز به ۴۵ روز کاهش یابد
وی با طرح یک درخواست از استاندار البرز عنوان کرد: با توجه به جایگاه مهم صنعت در البرز، نیاز است که مکاتباتی با بانک مرکزی و وزارت صمت صورت گیرد تا مدت زمان ۱۲۰ روزه منظور شده برای تخصیص ارز به فعالان اقتصادی البرز، حداقل به ۴۵ تا ۳۰ روز کاهش یابد.
رضایی در این نشست همچنین با مروری بر مهم‌ترین رویدادهای پارلمان بخش خصوصی البرز در بهار ۱۴۰۳ به حضور فعالان بخش خصوصی البرز در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور و برپایی پاویون اتاق بازرگانی البرز در این رویداد و میزبانی از مهمانان متعدد خارجی و در کنار آن میزبانی از هیات سوریه‌ای ۱۰۰ نفری در اتاق البرز و گردهمایی روسای اتاق‌های بازرگانی کشور در اجلاس دوم اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در شهر اصفهان اشاره داشت.

خبرنگار: مسیحا اقتداریان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.