شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 24044
  پرینتخانه » اجتماعی, خبر ویژه تاریخ انتشار : 28 اسفند 1401 - 0:59 | 56 بازدید | ارسال توسط :

هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۲ افزایش تعرفه ندارند

علی اصغر شالبافیان در نشست خبری با خبرنگاران در مشهد با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و تسهیلات آن برای بازسازی هتل‌ها و مراکز اقامتی اظهار کرد: این تبصره آذر ماه امسال ابلاغ شد و خوشبختانه در دستورالعمل مربوط به آن چندین اتفاق خوب برای هتل‌ها در نظر گرفته شد. نخست اینکه […]

هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۲ افزایش تعرفه ندارند

علی اصغر شالبافیان در نشست خبری با خبرنگاران در مشهد با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و تسهیلات آن برای بازسازی هتل‌ها و مراکز اقامتی اظهار کرد: این تبصره آذر ماه امسال ابلاغ شد و خوشبختانه در دستورالعمل مربوط به آن چندین اتفاق خوب برای هتل‌ها در نظر گرفته شد. نخست اینکه تسهیلات دولتی صرفا به ساخت تاسیسات گردشگری محدود نمی‌شود بلکه بازسازی و تجهیز آن را نیز در بر خواهد گرفت. همچنین براساس این مصوبه مجموعه هتل و یا تاسیسات گردشگری به عنوان وثیقه مورد پذیرش بابت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرد.

به گزارش علیرضا نیاکان، او ادامه داد: هفته گذشته بخش اول این تسهیلات ابلاغ و سهم هر استان مشخص شد. همچنین پروژه‌ها نیز در حال معرفی شدن هستند.
شالبافیان اظهار کرد: علاوه بر این در آیین‌نامه جزء ۲ و ۳ بند الف ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه مصوبه دیگری از محل تصویب گذشت در مورد وضعیت تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی تاسیسات گردشگری که بر این اساس این تاسیسات تعرفه‌های مربوط به خود را داشته باشند. در حقیقت مشکل اصلی این بخش این بود که تعرفه‌گذاری انرژی برای بخش گردشگری در بخش‌های دیگر صورت می‌گرفت و صنعت گردشگری نیز از آن متاثر می‌شد. به عنوان نمونه تعرفه گاز هتل‌ها در مناطق سردسیر بعضا تا ۷ برابر افزایش پیدا می‌کرد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به حل این مسئله در قانون بودجه ۱۴۰۰ گفت: در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این موضوع گنجانده شد که نهایتا توسط مجلس به تصویب رسید. همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت نفت، مسئله بهینه‌سازی مصرف گاز در هتل‌ها و تاسیسات گردشگری در دستور کار ادارات گاز هر استان قرار گرفت که این خدمات را به صورت رایگان به تاسیسات مزبور ارائه کنند.
شالبافیان ادامه داد: البته درجه این همکاری‌ها در استان‌های مختلف متفاوت بوده است. به عنوان نمونه در اصفهان حدود ۳۳ هتل بابت بهینه‌سازی مصرف گاز اقدام کردند که در نتیجه بین ۱۶ تا ۳۰ درصد مصرف گاز آن‌ها بهینه‌سازی شد. این موضوع مجددا با ارائه گزارشی به وزیر نفت مورد پیگیری قرار گرفته تا این امکان برای سایر استان‌ها تمدید شود. تقاضای ما از جامعه هتلداران ایران نیز این است که این موضوع را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه در مورد ساماندهی تعرفه‌های آب، فاضلاب و برق هتل‌ها و تاسیسات گردشگری نیز پیشنهاداتی آماده و به مراجع ذی‌ربط ارائه شده است، گفت: در حال حاضر برای مسئله مصرف برق هتل‌ها و تاسیسات گردشگری طرح اصلاحیه ماده ۷ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق آماده شده که در نوبت برررسی در مجلس است. البته وزیر نیرو نیز قول داد تا مادامی که آن طرح در مجلس تعیین تکلیف نشده، آیین‌نامه اجرایی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که حداقل افزایش تعرفه برق برای هتل‌ها لحاظ شود.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت گردشگری و هتل سازی ایران اضافه کرد: باید توجه داشت سرمایه‌گذاری و مشوق‌های مربوط به آن در بخش گردشگری کشور ناکافی است. سرمایه جایی می‌رود که بتواند حداکثر بازدهی را داشته باشد. گردشگری ایران حوزه بکر و پرظرفیتی است و علاقه‌مندان بسیاری نیز دارد، اما باید مشوق‌ها بیش از این باشد.
شالبافیان ادامه داد: یکی از این مشوق‌ها مربوط به اعطای زمین و تراکم هاست. در این زمینه مصوبه‌ای از دولت اخذ شد که بر مبنای آن اساس قیمت‌گذاری زمین تاسیسات گردشگری قیمت زمین در زمان واگذاری باشد. این در حالی است که پیش از این قیمت کارشناسی زمین مربوط به زمان بهره‌برداری آن تعیین می شد.
او یاد آور شد: مسئله دیگر در حوزه مشوق‌ها مربوط به شهرداری هاست. در این راستا از سال پیش به صورت جدی وارد حوزه مطالبه‌گری از شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها شدیم و این پیگیری‌ها منجر به این شد که برخی مشوق‌های ساخت هتل احیا شود و گسترش یابد. به عنوان نمونه طی ۲ روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران در حوزه عوارض مربوط به ساخت هتل مصوبه‌ای داشت که بابت ساخت هر هتل تا ۶۰ درصد تخفیف اعمال می‌شد.
شالبافیان افزود: همچنین دریافت هزینه مجوز ساخت نیز به بعد از بهره‌برداری پروژه موکول شده است. در بسیاری از شهرها این مجوزها تا ۱۰۰ درصد تخفیف دارد. در کنار همه این موارد لازم است سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به بازار سرمایه نیز ورود پیدا کند. در حال حاضر پیش‌نویس قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری بازنگری شده و امید است توسط نمایندگان به زودی و پس از قانون بودجه اعلام وصول شود.

تمدید معافیت‌های مالیاتی هتل‌ها و تاسیسات گردشگری تا ۲ سال
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به مسئله معافیت‌های مالیاتی هتل‌ها و تاسیسات گردشگری اظهار کرد: با پیگیری‌های بخش خصوصی و وزارتخانه، معافیت‌های مالیاتی بخش گردشگری فعلا ۲ سال تمدید شد. در بازنگری لایحه قانون مالیات‌های مستقیم پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی تمدید ۵ ساله این معافیت‌هاست که امیدواریم با تصویب دولت عملیاتی شود. همچنین هم اکنون جرائم دیرکرد پرداخت مالیات از سوی تاسیسات گردشگری از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۱ مشمول بخشودگی شده است.
شالبافیان در مورد استفاده از مدارس به عنوان مکانی برای اسکان در برخی استان‌ها و شهرها عنوان کرد: در حال حاضر آنچه که به ستادهای خدمات سفر در هر استانی ابلاغ شده، این است که اولویت اسکان با تاسیسات رسمی گردشگری است، بر این مبنا هتل‌ها نیز یکی از ۲۶ مصداق تاسیسات گردشگری به حساب می‌آیند. البته در برخی استان و در بعضی برهه‌های سال نیاز به اسکان اضطراری و مازاد هست که با تشخیص استاندار هر استان این اماکن به مدار اسکان اضافه می‌شود.
او تصریح کرد: در مورد ساماندهی مراکز اقامتی غیرمجاز نیز سیاست ما این است که این مراکز به مراجع قانونی برای برخورد معرفی شوند. در مورد شهر مشهد خصوصا در یکی ۲ روز از نوروز سال پیش به دلیل استقبال ویژه مسافران اقداماتی صورت گرفت تا بتوان به مسافران به خوبی خدمت‌رسانی کرد.
اختصاص سامانه ۰۹۶۲۹ برای دریافت شکایت از خدمات گردشگری
مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای رسیدگی به شکایت‌‌ها از تاسیسات گردشگری و هتل‌ها سامانه‌ای با عنوان ۰۹۶۲۹ چندین سال است که فعالیت می‌کند و به صورت برخط شکایات و نظرات مربوط به سفر و خدمات مربوط به آن را از طریق یک سامانه پشتیبان در وزارتخانه دنبال می‌کند.
یحیی نقی‌زاده محجوب افزود: از طریق این سامانه تمام شکایت‌هایی که به دست ما می‌رسد، مستند و به استان مربوطه ارسال می‌شود.
مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: به طور طبیعی استان‌هایی که مسافران بیشتری دارد، شکایات بیشتری نیز دارند؛ به عنوان نمونه سال پیش استان‌های مازندران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین شکایات مربوط به تاسیسات گردشگری را ثبت کردند.
او در خصوص استانداردسازی هتل‌ها اظهار کرد: در حال حاضر فرایند استانداردسازی هتل‌ها بر مبنای ضوابط از طریق یکسری شرکت فعال در این زمینه انجام می‌شود.
نقی‌زاده محجوب تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۸۵ درصد هتل‌های چهار و پنج ستاره این دوره‌ها را گذارنده‌اند، ۵۰ درصد هتل‌های یک، ۲ و سه ستاره نیز گواهی استاندارد دریافت کرده‌اند و در حال حاضر با گواهینامه تطبیق ضوابط، خدمات ارائه می‌دهند، کمتر از ۵۰ درصد آن‌ها نیز در فرایند استانداردسازی قرار دارند.
نقی‌زاده محجوب اظهار کرد: هم‌اکنون با توجه به این‌که بیش از ۳۴ شرکت بابت استانداردسازی فعالیت هتل‌ها، مجوز فعالیت دارند و بیش از ۱۳۰ ارزیاب فنی نیز در اختیار داریم، غیر از حدود چهار استان، بقیه استان‌ها ارزیاب کافی برای طی این مراحل در اختیار دارند.
صدور مجوز ساخت هتل بر اساس طرح تفصیلی در مشهد
هم‌چنین سید جواد موسوی، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به تصویب طرح تفصیلی شهر مشهد اظهار کرد: مجوز ساخت هتل در مشهد بر اساس کاربری تعیین شده در طرح تفصیلی به متقاضیان اعطا خواهد شد.
او با بیان این که باید باید توجه داشت متولی اقامت مسافران اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هر استان است. اتفاقی که سال پیش در مشهد افتاد، ناشی از عدم هماهنگی مدیریتی در هدایت مسافران بود. از همین رو ما به مسافران توصیه می‌کنیم پیش از سفر به مشهد بلیت دریافت و موضوع اقامت خویش را از طریق مراکز رسمی تعیین تکلیف کنند.
طی سال گذشته ۲۹۶۹ واحد اقامتی غیر مجاز در مشهد شناسایی شد
هم‌چنین حسین امیرکلالی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی خانه مسافر های غیرمجاز در مشهد گفت: در این زمینه مشهد میراث‌دار برخی ترک فعل هاست، در شهرهایی که طرح تفصیلی دارد، اگر واحدی تغییر کاربری می‌دهد، لازم است جلوی فعالیت آن توسط شهرداری آن شهر گرفته شود.
او ادامه داد: طی سال‌های گذشته یک انباشتگی تخلفات در مشهد اتفاق افتاد و شهرداری مشهد به برخی مراکز غیرمجاز اقامتی مجوز فعالیت به صورت تجاری موقت ارائه می‌داد و از این طریق به نوعی در امر اقامت مداخله داشت. این در حالی است که شهرداری در ارائه مجوز به هر حوزه‌ای باید با دستگاه متولی آن هماهنگ باشد.

امیرکلالی در مورد تعداد خانه مسافر غیرمجاز مشهد گفت: طی یک سال اخیر و با هماهنگی مقامات مسئول ۲۹۶۹ واحد شناسایی و از این تعداد ۱۱۰۰ مورد ساماندهی شدند. البته در حال حاضر بسیاری از این واحدها فعالیت نمی‌کنند و امکان برخورد با آن نیز وجود ندارد. البته بابت صدور مجوز تسهیلاتی در نظر گرفته شد تا افراد بابت ساماندهی مراکز اقامتی غیرمجاز خود انگیزه پیدا کنند.
آسیب ۲۳ هزار میلیارد تومانی صنعت هتلداری در دوره کرونا
هم‌چنین جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران با اشاره به آسیب‌های صنعت هتلداری بابت کرونا و شرایط اخیر کشور گفت: صنعت هتلداری در دوره کرونا ۲۳ هزار میلیارد تومان آسیب دید.
او در خصوص شرایط اخیر کشور و آسیب آن به صنعت هتلداری اظهار کرد: در ابتدای جریانات اخیر نیز ۵۰ درصد تورهای داخلی و پس از آن ۸۵ درصد تورهای خارجی برگزار نشد. البته در حال حاضر وضعیت تورهای داخلی خیلی بهتر شده و تورهای خارجی نیز در حال آغاز مجدد فعالیت‌های خود هستند.
حمزه زاده تصریح کرد: باید توجه داشت صنعت گردشگری و هتلداری کشور متاثر از هر رویدادی است و هر بحرانی آن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر نیز این ضرر مالی همچنان ادامه دارد اما روز به روز کمتر می‌شود. در شرایط کنونی گردشگری ما عمدتا حول محور گردشگر داخلی می‌چرخد و هنوز سهم ما از گردشگر خارجی بسیار ناچیز بوده و حتی نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است.
۸۰۰  هتل و تاسیسات گردشگری نیمه تمام در کشور
حمزه‌زاده در مورد وضعیت کنونی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری گفت: وضعیت سرمایه‌گذاری در این صنعت به وزارت گردشگری باز می‌گردد، خوشبختانه استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران داخلی بابت ساخت هتل انجام شده، اما بسیاری از طرح‌ها نیمه تمام مانده که تعداد آن به ۸۰۰ مورد می‌رسد. سیاست ما این است که از ظرفیت شرکت‌های به نام و مجموعه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی نیز در زمینه سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.
او در خصوص چرایی کمبود سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: ما با بیشتر این شرکت‌ها مذاکراه داشته‌ایم که بدون استثناء ۲ دلیل را بابت عدم حضورشان در ایران عنوان کرده‌اند. نخست اینکه نرخ دلار در ایران دستوری است و توسط دولت تعیین می‌شود. مسئله بعدی نیز این است که باید برای بازگشت سرمایه خویش تضمین داشته باشند. اگر این ۲ مسئله حل شود، سرمایه‌گذاری در ایران صورت می‌گیرد.
تحریم‌ها یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است
حمزه‌زاده افزود: البته یکی دیگر از دلایل سرمایه‌گذاری نکردن در ایران تحریم‌هاست اما برخی شرکت‌ها واقعا علاقه به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران دارند. در واقع برخی شرکت‌های زنجیره‌ای در دبی، ترکیه و حتی یک شرکت فرانسوی علی رغم شرایط تحریم نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران تمایل دارند، چرا که بازار ایران در حوزه گردشگری بازاری بکر و بزرگ است.
حمزه‌زاده تصریح کرد: جامعه هتلداران ایران در راستای رسیدگی به مسائل مربوط به صنعت هتلداری و در راستای توسعه و بهبود ارائه خدمات خود شرکتی با نام طلایه‌داران صنعت هتلداری ایران راه‌اندازی کرده که وظیفه آن فعالیت در زمینه تامین تجهیزات هتلداری و ارائه خدمات مختلف به مسافران است.
او ادامه داد: سهامداران این شرکت کلیه هتلداران کشور هستند، سیاست ما این است که در این شرکت سهامدار انبوه نداشته باشیم و سهام مزبور مختص کل هتلداران کشور باشد، در فاز نخست تنها هتلداران و هر هتلی که پروانه دارد، امکان سهامدار بودن را دریافت خواهند کرد.
حمزه‌زاده یادآور شد: در حال حاضر اقدامات اولیه مربوط به راه‌اندازی این شرکت انجام شده و اولین کار آن راه‌اندازی سامانه رزرواسیون هتلداران ایران بوده است. این شرکت برای هر پروانه بهره‌برداری تا ۱۰ سهم اختصاص می‌دهد. احتمال دارد چند شرکت دیگر نیز ذیل این شرکت تشکیل شود. از امروز این سامانه رزرواسیون آغاز به کار خواهد کرد. باید توجه داشت این سامانه در تضاد با دیگر سامانه‌ها نیست و هدف ما تنها ارائه خدمات ثابت و استاندارد به گردشگران است.
تمام واحدهای اقامتی در خراسان رضوی دارای مجوز است
هم‌چنین محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه مراکز اقامتی به هیچ عنوان بدون مجوز فعالیت نمی‌کنند، اظهار کرد: شهرداری مشهد به برخی از مراکز اقامتی بدون اجازه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی مجوز فعالیت داده است. در حال حاضر تمام واحدهای اقامتی در خراسان رضوی دارای مجوز هستند و آن دسته از واحدها که مجوز نداشته باشند، بدون تعارف با آن‌ها برخورد شده و جهت اخذ مجوز معرفی خواهند شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.