شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 23 June , 2024
امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 37284
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 08 خرداد 1403 - 1:28 | 73 بازدید | ارسال توسط :

نگاهی به اهمیت نشست روز پنجشنبه چین و کشورهای عربی در پکن

هوا چون‌یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین 26 مه (6 خرداد) اعلام کرد «دهمین نشست وزراتی مجمع همکاری چین-کشورهای عربی» پنجشنبه 30 مه (10 خرداد) در پکن برگزار خواهد شد. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در مراسم افتتاحیه این رویداد حضور خواهد یافت و سخنرانی اصلی را ایراد می‌کند.
نگاهی به اهمیت نشست روز پنجشنبه چین و کشورهای عربی در پکن

به گزارش صدای چراغ امیدنیوز، شبکه خبری «الجزیره» قطر حضور و سخنرانی آقای شی در این رویداد را نشانه اهمیت فراوان چین برای نشست روز پنجشنبه ارزیابی کرد.

روابط چین-کشورهای عربی از این فرصت برای گشایش چشم‌اندازهای وسیع‌تر همکاری استفاده خواهند کرد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین به همراه محمد سالم ولد مرزوق وزیر خارجه موریتانی و طرف عربی، ریاست نشست را مشترکا بر عهده خواهند داشت. قرار است وزرای خارجه یا نمایندگان کشورهای عربی و دبیرکل اتحادیه عرب در نشست پکن حضور یابند.

وانگ ون‌بین دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین اخیرا طی یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: امسال بیستمین سالگرد راه اندازی «مجمع همکاری چین-کشورهای عربی» است. طی ۲۰ سال گذشته و طی هدایت دیپلماسی سران، این مجمع همواره به هدف «تقویت گفتگو و همکاری، ترویج صلح و توسعه» پایبند بوده و به یک «برند طلایی» برای ترویج گفتگوی جمعی و همکاری عملگرایانه میان چین و کشورهای عربی تبدیل شده و کمک‌های مهمی به ترویج روابط چین-کشورهای عربی کرده و به الگویی موفق برای همکاری «جنوب-جنوب» تبدیل شده است.

یک رسانه مصری نوشت که نشست وزارتی مجمع همکاری چین-کشورهای عربی انتظارات بالای کشورهای عربی را جامه عمل پوشانده است. ۳۰ مه برابر است با شصت و هشتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان مصر و چین. طی این ۶۸ سال روابط بین مصر و چین، کشورهای عربی و چین شاهد آزمون تغییرات بین‌المللی و منطقه‌ای بوده و همواره توسعه‌ سالم و مستمر را حفظ کرده است.

همکاری میان مصر و چین در حوزه‌های سیاسی، ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده»، اقتصاد و تجارت و تبادلات مردم با مردم و فرهنگی، مستمرا تعمیق یافته و نتایجی مفید را به بار نشانده است.

به طور خاص، برگزاری این نشست وزارتی جدید، همکاری اقتصادی و تجاری میان کشورهای عربی و چین را بیش از پیش ترویج خواهد کرد که شامل همکاری انرژی جدید، همکاری علمی و فناوری، همکاری حفاظت از محیط زیست و غیره است.

دینگ لونگ، استاد «موسسه مطالعات خاورمیانه» در «دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای» طی مصاحبه‌ ششم خرداد خود با خبرنگار روزنامه «گلوبال تایمز» با اشاره به برگزاری نشست وزارتی چین-کشورهای عربی در روز پنجشنبه گفت: این نشست اولین اجلاس سران کشورهای عربی و چین خواهد بود که پس از «اجلاس سران چین-کشورهای عربی» برگزار می‌شود و از اهمیتی فراوان در نگاه به آینده بر مبنای گذشته دارد.

وی تاکید کرد: نخستین اجلاس سران چین-کشورهای عربی در دسامبر ۲۰۲۲ برگزار شد و طبق «بیانیه ریاض نخستین نشست سران»، چین و کشورهای عربی با انجام هر گونه تلاش برای ساخت یک جامعه چین-عربی با سرنوشت مشترک در دوره جدید موافقت کردند.

طی یک سال و نیم پس از اجلاس ریاض، چین و کشورهای عربی به شماری از نتایج مهم در اجرای بیانیه ریاض دست یافتند. رهبران چین با برگزاری این نشست در این برهه زمانی و شرکت در آیین افتتاحیه و ایراد سخنرانی کلیدی نه تنها می‌توانند دستاوردهای چین و کشورهای عربی را مورد بررسی قرار دهند، بلکه قادرند به مسیر همکاری‌های آینده چین و کشورهای عربی نیز اشاره کنند.

نیو شین‌چون، استاد «موسسه مطالعات عربی چین» در «دانشگاه نینگ‌شیا» گفت: امسال مصادف با بیستمین سالگرد راه اندازی «مجمع همکاری چین-کشورهای عربی» است. روابط میان چین و کشورهای عربی طی ۲۰ سال گذشته شاهد تغییراتی گسترده در ابعاد مختلف مانند دیپلماسی سیاسی، تجارت اقتصادی و تبادلات فرهنگی بوده است.

امروز اهمیت دنیای عرب در دیپلماسی چین و اهمیت چین در دیپلماسی کشورهای عربی برجسته‌تر از هر زمانی است. این نشست قادر است همکاری ۲۰ سال آتی چین-کشورهای عربی را بگشاید که از اهمیتی اساسی برخوردار است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.